اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تحلیلگر پاکستانی در گفت‌وگو با فارس:

افغانستان، از محورهای مذاکرات رؤسای جمهور ایران و پاکستان در حاشیه اجلاس "نم" است

خبرگزاری فارس: "فاروق حسنات" کارشناس پاکستانی ضمن اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و پاکستان در حاشیه اجلاس "جنبش عدم تعهد" در تهران، بررسی موضوع افغانستان را یکی از محوری‌ترین اهداف این دیدار می‌داند.

افغانستان، از محورهای مذاکرات رؤسای جمهور ایران و پاکستان در حاشیه اجلاس "نم" است

فاروق حسنات تحلیلگر پاکستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در لاهور، اظهار داشت: روابط ایران و پاکستان هم‌اکنون در سطح بالایی قرار دارد و این موضوع حاصل روابط گرم میان "آصف علی زرداری" و احمدی‌نژاد روسای جمهور 2 کشور است.

وی افزود: با توجه به اوضاع کنونی منطقه، سفر زرداری به تهران اهمیت خاص و ویژه‌ای پیدا کرده و بر روابط دوجانبه ایران و پاکستان تأثیرگذار است.

این تحلیلگر پاکستانی با اشاره به شرایط حساس منطقه گفت: اکنون موضوع اصلی و مشترک میان ایران و پاکستان در منطقه، مسئله افغانستان است و بدون شک تهران و اسلام‌آباد در این سفر، این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

حسنات بیان داشت: اگر "حامد کرزی" نیز در این اجلاس شرکت کند، فرصتی مناسبی برای برگزاری نشستی 3جانبه میان ایران، پاکستان و افغانستان پیش می‌آید.

وی ادامه داد: پاکستان و افغانستان مشکلات زیادی با هم دارند که مسئله حمله شبه‌نظامیان به پست‌های مرزی پاکستان یکی از این موضوعات است و به احتمال زیاد اسلام‌آباد قصد دارد از ایران به عنوان میانجی در این زمینه استفاده کند.

این تحلیلگر پاکستانی معتقد است: پاکستان در رویارویی با مشکلات داخلی و خارجی خود از جمله حمله هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا به خاک این کشور، نیازمند حمایت روحی و معنوی ایران است.

حسنات افزود: به احتمال فراوان، موضوع خط لوله گاز "صلح" نیز در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد و به طور قطع و یقین ایران خواستار سرعت بخشیدن به روند تکمیل این پروژه از سوی طرف پاکستانی خواهد شد.

قرار است رئیس‌جمهور پاکستان در صدر هیئتی بلندپایه به منظور شرکت در نشست غیرمتعهدها به ایران سفر کند.

این نشست از روز یکشنبه پنجم شهریورماه در تهران آغاز به کار می‌کند.

50 رئیس‌جمهور و ده‌ها مقام عالی‌رتبه از کشورهای عضو غیرمتعهدها در این اجلاس حضور می‌یابند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول