اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مدیر شرکت "ایران – مصر" در ‌گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

فرصت‌‌های همکاری اقتصادی ایران و مصر

خبرگزاری فارس: مدیر شرکت "ایران – مصر" با تشریح فرصت‌های همکاری اقتصادی بین ایران و مصر ، تاکید کرد که مردم مصر از تجربه‌های ایران در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و سد سازی برای سازندگی کشورشان استقبال می‌کنند.

فرصت‌‌های همکاری اقتصادی ایران و مصر

به گزارش فارس، "محیی الدین الغندور" مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری "ایران – مصر" است که از دوران جوانی و از زمانی که پدرش رئیس حزب "مصر الفتاه" (مصر جوان) بود فعالیت‌های سیاسی خود را علیه رژیم‌ وقت حاکم مصر آغاز کرد. این فعالیت در دوران دانشجویی و فارغ التحصیلی به اوج خود رسید که در این راه چندین بار دستگیر و زندانی شده است. خبرنگار گروه بین الملل به مناسبت سفر چند روز آینده محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر به تهران و احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین قاهره و تهران مصاحبه‌ای را با محوریت فرصت‌های همکاری اقتصادی بین ایران و مصر با این نماینده سابق پارلمان که در تاسیس احزاب سیاسی و مقدمه سازی در زمان ریاست جمهوری "انور سادات" برای تکثر احزاب در جمهوری مصر نقش برجسته‌ای داشت انجام داد که مشروح آن در پی می‌آید.

فارس: لطفاً در ابتدا درباره فرصت‌های همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و مصر بعد از انقلاب 25 ژانویه توضیحاتی ارائه دهید؟

الغندور: با توجه به اینکه بنده حتی در زمانی که در احزاب فعالیت سیاسی می‌کردم رئیس کمیته اقتصادی حزب بودم و زمانی که نائب رئیس حزب "الاحرار" بودم نیز با کمیته اقتصادی همکاری می‌کردم، لذا موضوع همکاری بین ایران و مصر همواره برای من جالب بوده و به نظر می‌رسد که دو ملت مسلمان ایران و مصر از پتانسیل بالایی برای همگرایی بیشتر و فعالیت اقتصادی برخوردارند. جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از بخش‌های اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشته است که از قضا مصر نیازمند تکنولوژی‌های ایران است. نخست اینکه ایران از قدرت بالای سرمایه گذاری برخوردار است و همان‎طور که می‌دانید مصر در حال حاضر نیاز زیادی به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف دارد. با توجه به اینکه افکار عمومی مصر از هرگونه اقدام ایرانی که در این راستا صورت می‌گیرد استقبال می‌کند، یک فرصت طلایی فراروی طرف ایرانی قرار گرفته است که شایسته استفاده و بهره‌برداری است.

فارس: می‌توانید این فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به صورت جزیی‌تر برای ما بیان کنید؟

الغندور: شاید در ابتدا بتوان به فرصت سرمایه‌گذاری ایران در حوزه نفت و گاز مصر اشاره کنیم، زیرا صنعت نفت و گاز ایران پیشرفت بسیار خوبی دارد که می‌توان از این تجربه در مصر استفاده کرد. صنعت پتروشیمی نیز یکی دیگر از حوزه‌هایی است که امکان همکاری بین تهران و قاهره وجود دارد. با توجه به اینکه مصر از نعمت رودخانه‌های بسیار بزرگی برخوردار است، تجربه سدسازی ایران در بعد از انقلاب اسلامی می‌تواند به ذخیره سازی آب و تولید انرژی در مصر کمک‌ شایانی کند. ایران و مصر سرشار از آثار باستانی عظیمی است که فرصت تبادل توریست بین دو کشور را مهیا می‌سازد.

هم‎اکنون مصر نیازمند احداث تاسیسات زیربنایی زیادی است و همه این فعالیت‌های عمرانی به سیمان نیاز دارند و ایران می‌تواند در زمینه احداث کارخانجات سیمان با مصر همکاری کند. علاوه بر آن ایران می‌تواند نیاز مصر را به فولاد مرتفع سازد. ایران با تجربه جنگ هشت‎ ساله در حقیقت پیشرفت چشمگیری در صنایع نظامی پیدا کرده است. مصر نیز بعد از سرنگونی رژیم مبارک هم اینک نیازمند بازیابی توان نظامی است و ارتش این کشور به اسلحه نیاز دارد، زیرا همه شهروندان مصری به ‎جز اطرافیان حسنی مبارک به خوبی می‌دانند که چیزی به اسم صلح با رژیم صهیونیستی امکان‎پذیر نیست و جنگ با این رژیم دیر یا زود فراخواهد رسید بنابراین تجهیز ارتش مصر اجتناب ناپذیر است. تجربه ایران در این زمینه کمک بزرگی به مصر می‌کند. کمتر از 10 درصد نیاز مردم مصر به گندم در داخل کشور تولید و 90 درصد دیگر از آمریکا وارد می‌شود و این نکته همواره پاشنه آشیل قاهره در برابر زورگویی‌های واشنگتن بوده است بنابراین جمهوری اسلامی ایران که در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسیده و مازاد بر نیاز داخلی خود را در انبارها نگهداری می‌کند، می‌تواند بخشی از نیاز ملت مصر به گندم را برطرف سازد. این کشور می‌تواند گزینه جایگزین آمریکا برای ملت مصر باشد. مردم ما دوست دارند از تجربه ایران در این زمینه استفاده کنند.

مصر معاهداتی با چندین کشور آفریقایی دارد که برای صادرات خود به آن کشورها نیازی به پرداخت مالیات و عوارض نیست یعنی همه صادرات ما به آن کشورها معاف از مالیات است. بنده در نشست‌های خود با مسئولان صنایع خودروسازی جمهوری اسلامی پیشنهادی مبنی بر راه‎اندازی خط مونتاژ خودرو در مصر ارائه دادم تا در آن صورت خودرو تولید کشور مصر بتواند بدون هیچ‌گونه مالیاتی به 22 کشور صادر شود. این فرصت تنها مخصوص خودروسازی نیست بلکه سایر صنایع ایران را نیز در بر می‌گیرد. همچنین از زمان حسنی مبارک طرح‌هایی برای احداث تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز به منظور تولید انرژی در مصر مطرح شده بود که به علت سنگ اندازی‌های رژیم حاکم این پروژه مسکوت مانده است، به نظر می‌رسد که تجربه ایران در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول