اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی یک ماه گذشته صورت گرفت

انجام 725 بازدید از مراکز عرضه فرآورده دام در رابر

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: طی مرداد ماه سال جاری توسط این شبکه دامپزشکی 725 نوبت بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام و 70 کیلوگرم فرآورده غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد.

انجام 725 بازدید از مراکز عرضه فرآورده دام در رابر

فاطمه موحدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: طی مرداد ماه سال جاری 75 کیلوگرم فرآورده‌های غیر بهداشتی دام در رابر ضبط و معدوم شد که این میزان فرآورده در 725 نوبت بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی به دست آمد.

وی افزود: طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی ویژه ماه مبارک رمضان با اتمام این ماه به کار خود پایان داد اما بازرسی و نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه مواد خام دامی همه روزه در این شهرستان انجام می‌شود.

موحدی بیان داشت: طی یک ماهه اخیر 10 هزار و 570 رأس دام  علیه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر واکسینه شده‌اند که تعداد 7 هزار و 418 رأس دام توسط بخش دولتی و تعداد 3 هزار و 152 رأس دام توسط بخش خصوصی علیه بیماری‌ها واکسینه شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: طرح پایش آنفلوآنزای پرندگان، طیور خانگی و بومی در شهرستان رابر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای طیور یکی از بیماری‌های واگیردار تنفسی ویروسی طیور و دارای قدرت انتشار سریع است، افزود: این طرح از ابتدای شهریور ماه امسال اجرا می‌شود و همچنین در این طرح واحدهای هدف دامپزشکی مزارع مرغ تخم‌گذار، مزارع مرغ مادر، پرورش اردک، پرورش شتر مرغ، کبک، بلدرچین و طیور بومی است.

موحدی بیان داشت: راه‌های انتقال این بیماری شامل انتقال مستقیم که ویروس از طریق مجاری تنفسی، ملتحمه چشم و مدفوع از پرنده آلوده به پرنده حساس منتقل می‌شود و  انتقال غیر مستقیم توسط دان مرغ که از منابع غیر مطمئن تهیه شده باشد، کود آلوده و پراکنده شدن آن به محیط اطراف، توسط حشرات و جوندگان آلوده و توسط وسایل و مواد آلوده است.

وی گفت: برای اجرای این طرح دو روستا (سیه‌بنوئیه و گنجان ) انتخاب و از 50 قطعه طیور بومی در هر روستا خونگیری می‌شود و جمعا 100 قطعه طیور بومی خونگیری و به آزمایشگاه در مرکز استان ارسال می‌شود.

موحدی از اهالی روستاها خواست که با مأموران دامپزشکی که برای انجام این طرح به این روستا‌ها اعزام می‌شوند همکاری لازم را انجام دهند و همچنین در صورت وجود علائمی مانند کاهش شدید مصرف دان، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن طیور، آغاز ناگهانی تلفات با روند افزایشی روزانه، افت ناگهانی و شدید در تولید روزانه و علایم تنفسی حاد مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/ش20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول