اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراف روزنامه صهیونیستی به نقص اطلاعاتی اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری فارس: یک روزنامه صهیونیستی اعتراف کرد همکاری آمریکا و اسرائیل در زمینه برنامه هسته‌ای ایران نقص‌هایی دارد که ممکن است باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه شود.

اعتراف روزنامه صهیونیستی به نقص اطلاعاتی اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی مسئله شکاف‌های موجود در همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را مورد بررسی قرار داد و نوشت نتایج اشتباهی که در گذشته از همکاری‌های اطلاعاتی واشنگتن ـ تل‌آویو به بار آمدند ممکن است این بار درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شوند.

یدیعوت آحارونوت نوشت: «آمریکا و اسرائیل اگر همچنان به برنامه‌های اطلاعاتی‌شان وابسته باشند ناگهان چشم باز کرده و ایران را هسته‌ای خواهند دید.»

این روزنامه صهیونیستی حمله سایبری به برنامه هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را به عنوان مواردی موفقیت‌آمیز همکاری‌های اطلاعاتی اسرائیل ـ واشنگتن برشمرد اما در ادامه به ذکر سابقه‌ای از نتایج اشتباهات آنها در همکاری‌های اطلاعاتی پرداخت.

نمونه‌ای از همکاری‌های نادرست آمریکا و اسرائیل ـ چنانکه یدیعوت آحارونوت اشاره می‌کند ـ در دهه 1980 بود که آنها فکر می‌کردند اطلاعات کافی از عراق دارند اما تا اندازه‌ای از برنامه سلاح‌های کشتار جمعی صدام غفلت کردند که عراق در آستانه تولید سلاح‌های هسته‌ای قرار گرفت.

علاوه بر این، آمریکا در سال 2003 بر اساس اطلاعات فکر می‌کرد عراق سلاح‌های کشتار جمعی دارد که بعداً مشخص شد این ارزیابی نادرست بوده است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، یکی از منابع بلندپایه که بین دهه 1970 تا 1990 برای اسرائیل کار می‌کرد در دو هشدار جداگانه تأکید کرد که دمشق در آستانه حمله قرار دارد؛ چیزی نمانده بود اسرائیل بر اساس این هشدارها وارد حمله‌ای پیشگیرانه شود که مشخص شد اطلاعات مورد نظر صحیح نبوده است.

یدیعوت آحارونوت می‌افزاید نکته مشترک در تمامی این موارد این بود که اطلاعات آنها بر اساس منابع محدودی به دست آمده بودند.

آحارونوت تأکید می‌کند: «آمریکا و اسرائیل که به کیفیت اطلاعاتشان می‌بالند ممکن است دیر از خواب بیدار شوند و ناگهان ببینند که برنامه هسته‌ای ایران کامل شده است.»

این روزنامه صهیونیستی در پایان تأکید کرد شکاف‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا ممکن است از سوی دیگر تل‌آویو را به اتخاذ تصمیماتی نادرست مانند حمله به ایران، قبل از آنکه مذاکرات یا تحریم‌ها موثر واقع شوند سوق دهد.  

انتهای پیام/د.ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول