اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چاینا دیلی: سفر مرسی به تهران سرآغاز چشم‌انداز جدید در سیاست خارجی مصر است

خبرگزاری فارس: روزنامه چینی با مهم خواندن سفر رئیس جمهور مصر به تهران نوشت: حضور «محمد مرسی» در تهران سرآغاز چشم انداز جدید در سیاست خارجی مصر و تغییر معادلات در خاورمیانه است.

چاینا دیلی: سفر مرسی به تهران سرآغاز چشم‌انداز جدید در سیاست خارجی مصر است

به گزارش فارس به نقل از روزنامه چاینا دیلی،‌ برنامه سفر محمد مرسی رئیس جمهور مصر به ایران نشانه‌ای مثبت از اراده دو کشور برای تجدید روابط میان دو طرف است که بیش از 30 سال دچار رکود بوده است.

براساس این گزارش، تحلیلگران سفر مرسی به تهران را سرآغاز چشم انداز سیاسی جدیدی در خاورمیانه می‌دانند اما همچنین معتقدند که مدتی زمان نیاز است تا به ارزیابی دقیق‌تر آن پرداخته شود.

خبرگزاری رسمی مصر(MENA) روز شنبه گزارش داد که مرسی در «اجلاس سران عدم تعهد»(NAM) که قرار است در تهران پایتخت ایران برگزار شود شرکت کند و این اولین سفر یک مقام ارشد مصر به ایران از زمان انقلاب 1979 در ایران است.

«حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر همراه با کشورهای عربستان و دیگر دولت‌های عربی سنی مقتدر سعی در منزوی کردن ایران داشتند.

در این نشست که روزهای 30 تا 31 اوت برگزار می‌شود مصر ریاست اجلاس سران عدم تعهد را به ایران واگذار خواهد کرد. انتظار می‌رود طیفی از مسائل سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه‌ای در این کنفرانس مورد بحث و مذاکره قرار بگیرد.

روزنامه چاینا دیلی نوشت: سفر رئیس جمهوری مصر به تهران نشان می‌دهد که سیاست خارجی مصر در حال برقراری تعادل مجدد و ارتباط نزدیک‌تر با تهران است که همزمان با پیروزی اسلام گرایان در مصر در مورد آن گمانه زنی‌هایی انجام شده بود.

ایران و مصر از زمان انقلاب 1979 هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی نداشتند.

براساس این گزارش، تحلیگران معتقدند که مصر درحال بازگشت به صحنه سیاسی خاورمیانه است و مشارکت با ایران یکی از راه‌های آن است.

چاینا دیلی افزود: بیانیه مصر بعد از سفر مرسی به اجلاس مکه که خواستار میانجیگری برای حل و فصل بحران سیاسی سوریه شده است مشخصا از کشورهای مصر، عربستان و ترکیه به عنوان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و ایران که روابط بسیار نزدیکی با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دارد به عنوان کشورهای میانجی نام برده است.

علاوه بر آن در دیدار «محمد کامل عمرو» وزیر خارجه مصر با «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس مکه مقامات مصری از ایران خواستند در حل بحران سوریه کمک کند. 

این گزارش در پایان نوشت: سفر مرسی به تهران سرآغاز چشم انداز سیاسی جدیدی در خاورمیانه و نشانه ای از تغییر در سیاست خارجی مصر است.

انتهای مصر/م.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول