اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عید فطر در کشورهای اسلامی/۲

عید فطر در مصر؛ آذین بندی خیابان‌ها و پخت انواع کیک و شیرینی

خبرگزاری فارس: مصر از جمله کشورهای اسلامی است که عید فطر در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و دارای مراسم و آداب و رسوم خاصی است.

عید فطر در مصر؛ آذین بندی خیابان‌ها و پخت انواع کیک و شیرینی

به گزارش فارس، با وجود شباهت عادات و آداب و رسوم مسلمانان در کشورهای عربی و اسلامی درباره «عید فطر» با این حال برخی از ملل و کشورها در برخی آداب و رسوم و عادات با یکدیگر تفاوت و اختلاف‌هایی دارند.

عید فطر در مصر

مردم مصر به محض نزدیک شدن روز عید فطر خیابان‌ها را آذین‌بندی کرده و پاکسازی می‌کنند و کودکان لباس‌های نو که لباس‌های عید است، را به تن می‌کنند.

خیابان‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بار دیگر پر از مشتری می‌شوند و این شلوغی به شکل ویژه نانوایی‌ها را شامل می‌شود، چون خود را برای پخت شیرینی‌های عید آماده می‌‌کنند که یکی از خصوصیات و ویژگی‌های عید فطر در مصر است و زنان مصری تلاش‌ می‌کنند تا هنر خود را در این عرصه به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر از گلدسته‌های مساجد صدای تکبیر و تواشیح مذهبی پخش می‌شود و مردم نماز عید را در این مساجد یا در میدان‌‌های بزرگ برگزار کرده و پس از آن عید را به هم تبریک می‌گویند تا پس از آن دیدوبازدیدهای عید شروع شود.

در این میان کودکان بیش از همه خوشحال به نظر می‌رسند، چون در هر دید و بازدیدی عیدی دریافت می‌‌کنند و همین موجب می‌شود تا خوشحالی آنها دو چندان شود.

از جمله مهمترین نشانه‌ها و آداب و رسوم عید فطر در مصر پختن «کیک» است که پخت کیک از زمان فرعون‌ها متداول بوده و می‌توان گفت که کیک را برای اولین بار فرعون‌ها پخته و از مصر به سراسر جهان شیوه پخت آن راه پیدا کرد و از این حیث مصر در پخت انواع و اشکال کیک مانند دایره‌ای، مستطیلی، مخروطی و غیره مهارت خاصی دارند و گفته شده که آنها در پخت بیش از 100 نوع کیک مهارت دارند.

 

اما در تاریخ اسلامی تاریخ پخت کیک عید فطر به زمان "تولونی‌ها" باز می‌گردد که آن را در قالب‌های ویژه‌ای قرار می‌دادند که بر روی آن نوشته شده بود، «بخورید و شکر را به جا آورید».

اوج هنر کیک‌پزی عید فطر به زمان «إخشیدی‌ها» باز می‌گردد که به یکی از مهمترین نشانه‌های عید تبدیل شد.

در این بین وزیر «ابو بمر المادرالی» به هنر پخت کیک توجه بسیار ویژه‌ای کرد و در میان کیک‌ها سکه‌های طلا گذاشت تا این کیک‌ها نام «حدس بزن» را بیابد، اما بعدها نام آن به «انطونلة» تغییر پیدا کرد.

در برخی سال‌ها دولت به هزینه خود اقدام به پخت انطونله می‌کرد و آن را بین آنها تقسیم می‌کرد، طول این نوع کیک در برخی موارد به 200 متر و عرض آن به 7 متر می‌رسید.

در سال 1124 میلادی خلیفه فاطمی 20 هزار دینار را به پخت کیک عید فطر اختصاص داد و و کارگاه‌های پخت کیک از اواسط ماه رجب شروع به تدارک این کیک کردند و خلیفه فاطمی خود با دست خود اقدام به تقسیم کیک عید بین فقرا کرد.

گفته شده که سفره عید خلیفه فاطمی 1350 متر طول داشت و 60 نوع کیک و غذا در آن مشاهده می‌شد، همانگونه که در زمان او بود که اولین کارگاه پخت کیک تاسیس شد که بر آن نام «دار الفطرة» نهاده شد. اندازه هر کیکی که در این کارگاه پخت کیک پخته می‌شد، اندازه یک قرص نان بود، همانگونه که 16 هزار دینار نیز به دوخت لباس عید برای افراد فقیر اختصاص یافت.

در موزه هنرهای اسلامی در قاهره هم اکنون قالب‌های مختلف کیک وجود دارد که بر روی آنها عباراتی همچون «بخور و شکر کن» مشاهده می‌شود.

غیر از کیک مرسوم است که مردم مصر در عید ماهی می‌خورند و به زیارت اهل قبور می‌روند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول