اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

علی اسماعیل از رهبران اخوان‌المسلمین در گفت‌وگو با فارس:

از حضور مرسی در تهران حمایت می‌کنیم/بین ایران و مصر اختلافی نیست

خبرگزاری فارس: یکی از رهبران حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر گفت که رئیس جمهور باید در تمامی اجلاس‌هایی که در هر کشوری به جز اسرائیل برگزار می‌شود، شرکت کند.

از حضور مرسی در تهران حمایت می‌کنیم/بین ایران و مصر اختلافی نیست

خبرنگار فارس در قاهره گفت‌وگویی را با "علی اسماعیل" عضو سابق مجلس الشعب از جماعت اخوان‌المسلمین درباره تصمیمات اخیر مرسی و شرکت وی در اجلاس تهران انجام داده است.

وی که عضو کمیسیون آموزش پارلمان مصر و یکی از رهبران حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین به شمار می رود، در این مصاحبه  از تصمیمات رئیس جمهور در برکناری وزیر دفاع و دیگر مقامات رده بالای نظامی این کشور حمایت کرد و آن را به موقع و بازتاب واقعی افکار عمومی مردم این کشور دانست. 

علی اسماعیل همچنین با حمایت از تصمیم مرسی در حذف متمم قانون اساسی که اختیارات رئیس جمهور را محدود می کرد، گفت : اگر این اتفاق نمی‌افتاد در آن صورت شورای نظامی به دولتی در درون دولت تبدیل می شد.‌

فارس: نظر شما درباره تصمیات اخیر مرسی درباره برکناری برخی مسئولان نظامی چیست؟

این تصمیمات مرسی کاملا به موقع و به جا بود و این نظر افکار عمومی مصر است و این تصمیمات برای آن اتخاذ شد که جریان "عبدالحکیم عامر" با "جمال عبدالناصر" و منازعه بر سر قدرت تکرار نشود و در نتیجه دولت طعمه رقابت بین رئیس جمهور و شورای نظامی نشود.

فارس:برخی این تصمیمات را سرآغازی برای یکجانبه‌گرایی مرسی در قدرت می دانند نظر شما در اینباره چیست؟

نمی‌توان این تصمیمات را یکجانبه‌گرایی نامید در آن صورت باید گفت پس چرا زمانی که شورای نظامی قدرت کشور در قوه مجریه و مقننه را به دست گرفته بود، کسی حرفی نمی‌زد در حالی که رئیس جمهور مرسی چارچوب‌ها را در کشور معین کرده است و قانون اساسی پس از مدت مشخص تعیین شده و به فاصله دو ماه از آن نیز انتخابات مجلس الشعب برگزار خواهد شد و این قانون اساسی اختیارات را تعیین خواهد کرد.

فارس: برخی می گویند که بهتر بود پیش از اتخاذ این تصمیمات با رهبران شورای نظامی مشورت صورت می‌گرفت، نظر شما در این باره چیست؟

نه ابدا این تصور را ندارم زیرا شورای نظامی به این سادگی‌ها قدرت را واگذار نمی‌کرد.

فارس: نظر شما درباره لغو متمم قانون اساسی چیست؟

تصمیم درستی بود و این خواسته افکار عمومی مصر بود و میلیون‌ها نفر خواهان لغو متمم قانون اساسی بودند- اگر مردم خواهان زندگی هستند باید تقدیر را بپذیرند- و مرسی نیز این تصمیمات را اتخاذ کرد تا افکار عمومی را آرام کند و این متمم قانون اساسی را لغو کرد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد در آن صورت شورای نظامی به دولتی در درون دولت تبدیل می‌شد.

فارس: پس از صدور این تصمیمات ما شاهد واکنشی در ارتش نبودیم آیا این امر نشان می‌دهد ارتش تحت سلطه قوه مقننه درآمده است؟

نه نمی‌توان چنین استنباط کرد زیرا به عقیده من ارتش به خودی خود یک قدرت مستقل است.

فارس: نظر شما درباره حضور مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران که قرار است از پنجم تا دهم شهریور ماه در تهران برگزار شود، چیست؟

بله کاملا موافقم و رئیس جمهور مرسی باید در تمامی اجلاس‌هایی که در هر کشوری به جز اسرائیل برگزار می‌شود، شرکت کند زیرا از دیدگاه ما علتی در اختلافات موجود بین مصر و ایران وجود ندارد بلکه بین آمریکا و ایران این اختلاف هست.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول