اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس امنیتی مصر در گفت‌وگو با فارس:

وضعیت اسرائیل بسیار شکننده است/تشکیل ارتش عربی برای مقابله با اسرائیل

خبرگزاری فارس: کارشناس امنیتی مصر تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از زمان‌های دور در وضعیتی شکننده قرار دارد و با توجه به این وضعیت با اتحاد و ایجاد ارتش عربی ظرف چند هفته می‌توان بحران فلسطین را حل کرد.

وضعیت اسرائیل بسیار شکننده است/تشکیل ارتش عربی برای مقابله با اسرائیل

سرلشگر"فؤاد علام" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره تاکید کرد که مذاکرات سازش راه‌حل قضیه فلسطین نیست بلکه نیاز به قدرتی وجود دارد که بتواند بر اسرائیل، جامعه جهانی و آمریکا اعمال فشار کند، اوضاع اسرائیل از زمان‌های دور شکننده است و فاجعه بزرگ این است که اسرائیل همچنان به زور نظامی برای حل همه مسائل تکیه دارد و تنها راه‌حل نیز ایجاد ارتش عربی است.

متن مصاحبه فارس با سرلشگر فؤاد علام به شرح زیر است

فارس: مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی طی 20 سال گذشته هیچ ثمره‌ای نداشته است و بسیاری از تحلیلگران آن را خطرناک‌تر از اعلامیه بالفور می‌دانند زیرا در برابر فشارهای بین‌المللی بدون تضمین برای دستیابی به حقوق از دست رفته تسلیم می‌شود در حالی که بی‌فایده بودن مذاکرات صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان ثابت شده است، آیا این مذاکراتی که طول سال‌های گذشته موفقیتی کسب نکرده می‌تواند رویای فلسطینیان در باز پس گیری حقوق از دست رفته فلسطینیان را محقق کند یا اینکه مقاومت تنها راه تحقق موفقیت و آزادی برای ملت فلسطین و آرمان آن است؟

تنها راه‌حل وجود قدرتی است که بتواند بر اسرائیل، جامعه جهانی و بویژه آمریکا اعمال فشار کند. این اهرم فشار تنها با اتحاد کلمه و یکی شدن مواضع کشورها در جهتی که به تحقق این خواسته کمک کند، می‌تواند تاثیرگذار باشد و تا زمانیکه که اتحاد کلمه و وحدت در مواضع عربی وجود نداشته باشد، هیچ راه و فایده‌ای از مذاکرات با اسرائیل وجود نخواهد داشت حتی اگر این مذاکرات پنج هزار سال هم طول بکشد  و من از 8 سال پیش به این نتیجه رسیدم زیرا بیهوده بودن ایده مذاکرات با اسرائیل در زمان "یاسر عرفات" رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین ثابت شد و اسرائیل نشان داد که تنها به دنبال وقت‌کشی است و قصد دستیابی به راه‌حل را ندارد.

فارس: همانطور که می‌دانید امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کرده‌اند، این نامگذاری چه خدمتی به قضیه فلسطین کرده است و چگونه توانسته قضیه فلسطین را به موضوع محوری و اساسی در جهان اسلام تبدیل کند؟

ما شعارهای زیادی می‌دهیم اما روز جهانی قدس متفاوت است و ایران سعی دارد از طریق آن تصویر قدس را به جهان تشریح کرده و جهان اسلام را به همکاری برای حل این بحران تشویق کند، من ۱۰ سال پیش پیشنهادی را ارائه کردم که کسی به آن توجه نکرد و آن اینکه سران کشورهای عربی در نشست‌های مکرر خود تنها یک تصمیم اتخاذ کنند و آن ایجاد ارتش عربی برای آزادسازی فلسطین است و هر کشوری به وظیفه معین خود پایبند باشد و نیازها و ابزارهای لازم در مرحله آینده برای تشکیل ارتش عربی نیز از طریق مطالعه علمی و راهبردی به دست می‌آید و هر کشور عربی نیز باید خواسته‌های مشخص خود برای ایجاد یک ارتش عربی که بتواند مشکل فلسطین را حل کند، ارائه نمایند و در صورت تشکیل این ارتش ظرف مدت چند هفته مسئله فلسطین حل خواهد شد.

فارس: اختلافات داخلی در اسرائیل را چگونه می‌بینید و آیا به نظر شما مشکلات داخلی و بحران اقتصادی آن که باعث خودسوزی در اسرائیل شد، همانند دیگر کشورهاست؟ نظر شما درباره این وضعیت اسرائیل چیست؟

اوضاع اسرائیل از زمان‌های دور شکننده است و شخصیت ملی که این واقعیت را در تالیفات خود ثابت کرد دکتر"عبدالوهاب المسیری" است که مطالب جالبی را ارائه داده و ای کاش همه اعراب آن را مطالعه می‌کردند و کسی که آن را مطالعه کرده می‌داند که ارکان اسرائیل واقعا شکننده است اما به دلیل آنکه اعراب متحد نیستند و جدیت در حل مشکل فلسطین ندارند بر این اساس نمی‌توانند از فرصت شکنندگی وضعیت اسرائیل بهره ببرند و اگر اعراب اتحاد کلمه داشتند و تصمیمات واحد اتخاذ می‌کردند به این ترتیب دستیابی به حل مشکل فلسطین با اسرائیل نیز آسان‌تر می‌شد.

فارس: انقلاب‌های عربی در بسیاری از کشورهای عربی به وقوع پیوست و باعث نگرانی‌های زیادی در اسرائیل شد. آنگونه که مسئولان اسرائیلی می‌گویند اسرائیل باید برای مبارزه در بیش از یک جبهه آماده شود تا چه میزان این حقایق بر اسرائیل تاثیرگذار بوده و این نگرانی تا چه اندازه باعث اتحاد عربی برای مقابله با اسرائیل خواهد شد؟

شکی نیست که تغییرات کنونی در وضعیت اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود و فاجعه بزرگ این است که اسرائیل همچنان برای حل مسائل به زور نظامی تکیه می‌کند و متاسفانه قدرت‌های نظامی عربی در وضعیت عدم توازن با قدرت نظامی اسرائیل قرار دارند، وجود توافق عربی به برتری نسبت به هر قدرتی از جمله اسرائیل کمک می‌کند و در صورت وجود قدرت نظامی عربی، اسرائیل در برابر آن سر فرود خواهد آورد.

انتهای پیام/++

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول