اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس راهبردی مصر در گفت‌وگو با فارس:

روز جهانی قدس قضیه فلسطین را احیا کرد/ مقاومت مسلحانه یک ضرورت است

خبرگزاری فارس: کارشناس استراتژیک مصر تاکید کرد که نامگذاری روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) باعث احیای قضیه فلسطین شد.

روز جهانی قدس قضیه فلسطین را احیا کرد/ مقاومت مسلحانه یک ضرورت است

سرلشگر"طلعت ابومسلم" کارشناس استراتژیک مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره با اشاره به بی‌فایده بودن مذاکرات سازش بر وجود مقاومت مسلحانه به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

وی بر وحدت صفوف گروههای فلسطینی تاکید کرد و افزود: باید در کنار مقاومت تلاش‌هایی نیز صورت گیرد؛ مقاومت مسلحانه یک ضرورت است اما نیاز به تلاش‌ زیاد سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی دارد.

طلعت با اشاره به بحران‌های داخلی اسرائیل علت ادامه حیات این رژیم را حمایت های همه جانبه آمریکا و غرب از اسرائیل دانست.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

فارس: همانطور که می‌دانید امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کرده‌اند، این نامگذاری چه خدمتی به قضیه فلسطین کرده است و چگونه توانسته قضیه فلسطین را به موضوع محوری و اساسی در جهان اسلام تبدیل کند؟

تاکنون روز جهانی قدس توانسته است قضیه فلسطین را زنده نگه دارد به گونه‌ای که قضیه قدس همواره در جلوی چشمان ما و همه اعراب است و همچنین نامگذاری این روز برخی تلاش‌های سیاسی و اقتصادی به منظور توجه به حل قضیه فلسطین و اهتمام به علل و مشکلات آن و یافتن راه‌حلی برای آن را تقویت کرد.

وی تصریح کرد که البته هنوز تا انجام اقدامات مطلوب در خصوص قضیه قدس با آنچه در واقعیت وجود دارد، فاصله هست.

فارس: آیا مذاکرات سازش که طول سال‌های گذشته موفقیتی کسب نکرده می‌تواند رویای فلسطینیان در باز پس گیری حقوق از دست رفته فلسطینیان را محقق کند یا اینکه مقاومت تنها راه تحقق موفقیت و آزادی برای ملت فلسطین و آرمان آن است؟

مذاکرات در حال حاضر هیچ فایده‌ای ندارد و این یک واقعیت است اما مقاومت به تنهایی نیز کافی نیست و باید در کنار مقاومت تلاش‌هایی نیز صورت گیرد؛ مقاومت مسلحانه یک ضرورت است اما نیاز به تلاش‌ زیاد سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی دارد و متاسفانه فلسطینیان تاکنون نتوانسته‌اند تلاش‌های خود را یکی کنند و قادر نیستند ظرفیت‌های خود را تجمیع کنند و بر این اساس مقاومت به تنهایی کافی نیست.

فارس: اختلافات داخلی در اسرائیل را چگونه می‌بینید و آیا به نظر شما مشکلات داخلی و بحران اقتصادی آن که باعث خودسوزی در اسرائیل شد، همانند دیگر کشورهاست؟ نظر شما درباره این وضعیت اسرائیل چیست؟

اسرائیل از زمان تاسیس با مشکلاتی مواجه است اما با این حال تا به امروز دوام آورده و علت این امر نیز حمایت‌های آمریکا، غرب و اتحادیه اروپا و حتی روسیه و چین است که روابط نزدیک با اسرائیل دارند اما دل خوش کردن به بحران‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است کافی نیست بلکه اتحاد عربی و اسلامی لازم است در حالی که این اتحاد هم اکنون وجود ندارد.

فارس: انقلاب‌های عربی در بسیاری از کشورهای عربی به وقوع پیوست و باعث نگرانی‌های زیادی در اسرائیل شد. آنگونه که مسئولان اسرائیلی می‌گویند اسرائیل باید برای مبارزه در بیش از یک جبهه آماده شود تا چه میزان این حقایق بر اسرائیل تاثیرگذار بوده و این نگرانی تا چه اندازه باعث اتحاد عربی برای مقابله با اسرائیل خواهد شد؟

تاکنون بهار عربی عبارت است از اینکه کشورهای عربی سرگرم مشکلات خود هستند و هر کشوری از مشکلاتی رنج می‌برد و از بقیه مشکلات از جمله مشکلات فلسطین غافل شده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول