اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در گفت‌وگو با فارس:

تصمیمات مرسی سرآغازی برای رویارویی با جریان‌های ضد انقلاب است

خبرگزاری فارس: استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره و دبیرکل جبهه ملی مصر ضمن حمایت از تصمیمات اخیر"محمد مرسی" رئیس جمهور مصر در برکناری وزیر دفاع و دیگر مقامات رده بالای نظامی، آن را شروعی برای بنای دولت انقلابی دانست.

تصمیمات مرسی سرآغازی برای رویارویی با جریان‌های ضد انقلاب است

دکتر"سیف‌الدین عبدالفتاح" استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره و دبیرکل جبهه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره تاکید کرد که تصمیمات مرسی بیانگر راهبرد مهم نهاد ریاست جمهوری است. برخی از این تصمیمات به کسانی که در حادثه رفح و یا در عدم حضور رئیس جمهور در مراسم تشییع جنازه مقصر بوده‌اند، مربوط می‌شود و برخی‌ دیگر نیز به شورای نظامی مربوط است.

"محمد مرسی" رئیس جمهور مصر اخیرا طی حکمی تغییر و تحولاتی در دولت و نهاد نظامی داد که از جمله این تغییرات لغو متمم قانون اساسی، برکناری"محمد طنطاوی" وزیر دفاع و "سامی عنان" رئیس ستاد مشترک ارتش و تعیین آنها به عنوان مشاور خود بود.

وی همچنین "محمود مکی" را به عنوان معاون خود که نخستین معاون غیرنظامی رئیس جمهور است انتخاب کرد. مرسی "عبدالفتاح السیسی" را نیز به عنوان وزیر دفاع خود برگزید.

دکتر"سیف‌الدین عبدالفتاح" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره در این خصوص به حقایق سیاسی مهمی اشاره‌ کرده‌ که در زیر متن این مصاحبه آمده است.

فارس: در ابتدا بفرمائید نظر شما درباره این تصمیمات چیست و آیا به دلیل حوادث رفح اتخاذ شد؟

این تصمیمات بیانگر راهبرد مهم نهاد ریاست جمهوری است که می‌توان از آن به عنوان "نبرد اختیارات" یاد کرد و به نظر می‌رسد که ارتباطی به حوادث رفح نیز ندارد اما حادثه رفح فرصت مهمی بود که با استفاده از آن مجموعه‌ای از تصمیمات صادر شود و تاکنون نیز دو مجموعه از این تصمیمات صادر شده است که یکی مربوط به کسانی که است که در حادثه رفح یا در عدم حضور رئیس جمهور در مراسم تشییع جنازه مقصر بوده‌اند و دیگری مربوط به نهاد نظامی است و لغو اعلامیه متمم قانون اساسی نیز تاکیدی بر این است که قدرت به منبع عادی خود که همان قدرت منتخب است، باز‌گردد و این امر نیز در شرایط کنونی حائز اهمیت است. و ما میان مناسبت مربوط به حوادث رفح و ماهیت این تصمیمات و مجموعه احکامی که بیانگر ضرورت ورود به نبرد اختیارات و نبرد واقعی و سازنده برای این وطن و این ملت است، تفاوت قائل هستیم.

فارس: آیا این تصمیمات به منزله آغاز حقیقی برای برخورداری مرسی از قدرت تمام و کمال در اداره امور کشور است؟

گمان می‌کنم این اتفاق در حال حاضر رخ نخواهد داد و این یک پیام و ابلاغیه‌ای به همه موسسات است و این موسسات باید در جایگاه مناسب خود قرار گیرند و ارتش به ناچار باید به پادگانها بازگردد و نیروهای مسلح به ایفای نقش خود در تامین امنیت کشور و حفظ امنیت مرزهای ملی و قوی بپردازد.

فارس: این تصمیمات چه تاثیری بر روند کار دولت و ارتش خواهد داشت بویژه اینکه تصمیماتی کاملا نظامی است؟

این تصمیمات به نبرد اختیارات و حفظ روابط بین قوا و موسسات دولت و نظام سیاسی و نیز صیانت از آنچه می‌توان روابط غیرنظامی و نظامی خواند، مربوط است که بخش جدایی‌ناپذیر روابط داخلی نظام سیاسی است بنابراین، این تصمیمات نظامی نیست بلکه تصمیمات سیاسی است و این تصمیمات سیاسی باید در آینده بر دولت مصر و انقلاب آن تاثیر بگذارد و من معتقدم که این تصمیمات آغاز واقعی برای مفهوم دولت انقلابی برای رویارویی با جریان ضد انقلاب است.

فارس: آیا توافقی بین نهاد ریاست جمهوری و شورای نظامی برای خروج آبرومندانه ارتش ‍[ از صحنه سیاسی] در مقابل تعیین طنطاوی و عنان به عنوان  مشاور رئیس جمهور صورت گرفته است؟

توافق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است و مسئله مربوط به تدوین راهبرد و به طور کلی نظام سیاسی است، شکل روابط بین قوا و نهادهای داخل نظام سیاسی و حفظ روابط غیرنظامی و نظامی که امری بسیار مهم است، مدنظر می‌باشد که نباید در چارچوب توافقنامه‌ها و سازش‌ها باشد بلکه باید همه چیز به حالت طبیعی خود بازگردد و ارتش نیز به پادگان‌های خود بازگشته و به ایفای نقش حفاظت از امنیت ملی مصر و مرزهای بین‌المللی آن بپردازد.

فارس: آیا پیش‌بینی می‌شود که با توجه به لغو متمم قانون اساسی رئیس جمهور دستوری مبنی بر ازسرگیری فعالیت مجلس الشعب(پارلمان) که بر اساس متمم قانون اساسی منحل شده بود، صادر کند؟

هرگز تصمیماتی در این راستا صادر نخواهد شد و من مطمئن هستم که ما هرگز وارد کشمکش و منازعه با دادگاه عالی قانون اساسی در این باره نخواهیم شد اما به عنوان مثال انتخابات مربوط به پارلمان آینده در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار خواهد شد و پس از پایان تدوین قانون اساسی با فاصله حداقل دو ماه زمینه برای ثبت‌نام نامزدها مهیا شده و پس از دو ماه انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد و اگر این انتخابات یک ماه یا کمتر ادامه داشته باشد پس از آن نهاد جدید پارلمانی با استناد به قانون جدید روی کار خواهد آمد و من گمان می‌کنم که یکی از اولویت‌های رئیس جمهور پس از استرداد قدرت از دست رفته مجلس این خواهد بود که قانونی برای مجلس الشعب تدوین شود به گونه‌ای که از جنبه سیاسی و قانون اساسی و حقوقی مشکلی نداشته باشد.

فارس: اما آخرین سخن؟

من معتقدم که بنده نیز جزئی از این تصمیمات هستم و از رئیس جمهور مرسی در این مسیر طولانی حمایت می‌کنم و می‌گویم که ما در آغاز راه هستیم و این تصمیمات آغازی برای تاسیس دولتی انقلابی است و دولت انقلابی باید تصمیمات دیگری از این دست برای ملتی خسته صادر کند و این ملت خسته شاهد مجموعه‌ای از تصمیمات و احکامی که بیانگر صبر و قیام و رشد آن است، شاهد باشد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول