اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه -2

دست و پا زدن‌های بی فایده صهیونیست‌ها برای ممانعت از حضور کشورها در نشست تهران

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که دست و پا زد‌ن‌های مسئولان رژیم صهیونیستی تأثیری در ممانعت از حضور کشورها در نشست سران عدم تعهد در تهران نخواهد داشت.

دست و پا زدن‌های بی فایده صهیونیست‌ها برای ممانعت از حضور کشورها در نشست تهران

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک سوریه، اظهار داشت: اخباری که در این زمینه به گوش می‌رسد دور از انتظار نیست. ماهیت فتنه‌هایی که در سوریه دنبال می‌شود، آمریکایی - صهیونیستی است. استفاده از گروه‌ها و اقدامات تروریستی برای رسیدن به اهدافشان نشانگر آن است که پشت صحنه این اتفاقات، جریان صهیونیست به شدت فعال است.

وی با بیان اینکه ماهیت تروریستی گروهک منافقین بر کسی پوشیده نیست، گفت: هر جنایتی که از دست آنها بر بیاید تا بتوانند به جریان اسلامی و مقاومت اسلامی در منطقه ضربه‌ای وارد کنند تا فضایی برای امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کنند، نشان داده‌اند که از این کارها دریغ نمی‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: باید این انتظار را داشته باشیم که اگر صحنه داخلی سوریه به درگیری‌ها و ناامنی منجر شود شاهد چنین اتفاقات و حضور جریانات تروریستی در این کشور باید باشیم. امیدواریم مردم سوریه متوجه خطر اصلی باشند و اجازه ندهند کشورشان محل تاخت و تاز فعالیت تروریست‌ها باشد و با حمایتی که از نظام خود، تمامیت ارضی و حاکمیت کشورشان می‌کنند، بتوانند راهی را در پیش بگیرند که با توقف خشونت‌ها و درگیری و فضای مسالمت‌آمیز برای گفت‌وگوهای ملی و انجام اصلاحات لازم به خواسته‌های اصلی خودشان نائل شوند. 

خبرنگاری با اشاره به نشست مشورتی درباره بحران سوریه که هفته گذشته در تهران برگزار شد از مهمان‌پرست پرسید که آیا پیشنهادات و طرح‌های سازنده در این نشست در اجلاس سران عدم تعهد در تهران به مرحله اجرا در خواهد آمد؟ که وی پاسخ داد: این نشست که برای کمک به مردم سوریه و انجام اصلاحات لازم در این کشور برگزار شد با استقبال بسیار خوب کشورهای مختلف در سراسر دنیا روبرو شد و حدود 29 کشور و نمایندگان سازمان ملل در این اجلاس حضور داشتند که نشانگر توجه آنها به حل مسالمت آمیز مسئله سوریه است.

وی با ذکر این نکته که تصمیمات مناسبی در این اجلاس اتخاذ شد، عنوان کرد: توقف درگیری‌ها و خشونت‌ها، تشکیل گروه تماس، ایجاد زمینه برای گفت‌وگوهای ملی و انجام اصلاحات لازم مواردی است که به نظر می‌رسد تنها راه حل موجود برای حل مسائل سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از همه توان و امکانات موجود در فضای دیپلماسی و همه فرصت‌هایی که در پیش رو داریم از جمله جنبش عدم تعهد استفاده خواهیم کرد تا هر چه سریعتر وضعیت با ثبات و امنی در سوریه برقرار شود و طی یک روند معقول، مردم بتوانند به خواسته‌های خود دسترسی پیدا کنند و فضای لازم برای انجام اصلاحات به وجود آید. 

خبرنگار بلومبرگ به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در پاییز امسال اشاره کرد و واکنش جمهوری اسلامی را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: این گونه اظهارات تکرار ادعاهای بی پایه و اساسی است که مرتبا شاهد آن هستیم. ما زمینه‌ای برای انجام این گونه اقدامات نمی‌بینیم و فکر می‌کنیم بیشتر طرح این ادعاها به مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی برمی‌گردد.

وی اختلافات شدید بین مقامات صهیونیستی و بحران اجتماعی شدیدی که برای این رژیم نامشروع در سرزمین‌های اشغالی به وجود آمده را نشانگر بی‌هویتی و به پوچی رسیدن اهدافی خواند که این رژیم نامشروع دنبال می‌کند و افزود: آنها برای طرح اینکه همچنان حضور دارند و تاثیر‌ گذار هستند چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: فکر نمی‌کنم حتی اگر کسی در بین مسئولان این رژیم نامشروع پیدا شود که قصد انجام چنین کار غیر عاقلانه‌ای را داشته باشد، در داخل سرزمین‌های اشغالی به آن اجازه داده شود که چنین اشتباه بزرگی را انجام دهد، زیرا متوجه عواقب بسیار سخت این اقدامات خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین یادآور شد: ما نیز در محاسبات‌مان این ادعاها را خیلی  جدی نمی گیریم، به دلیل اینکه آنها را بی پایه و اساس و بی‌ارزش می‌دانیم.

اظهارات نخست وزیر اسرائیل که حضور بان‌ کی ‌مون در نشست سران عدم تعهد در تهران را اشتباه بزرگی خوانده و تلاش اسرائیل برای متقاعد کردن کشورها به منظور عدم حضور در نشست تهران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اینکه در چنین اجلاس مهمی در تهران هیئت‌های بسیار زیادی در سطوح قابل توجه شرکت کنند، مسئله‌ای نیست که با دست و پا زدن مسئولان رژیم صهیونیستی که وزنی در این معادلات ندارند، کشورهای مستقل رای و رویکرد خود را به خاطر نقطه نظرات مسئولان این رژیم نامشروع تغییر دهند.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنیم جایگاه سازمان ملل و دبیر کل این سازمان یا کشورهای مستقلی که مسئولان آنها مستقلانه تصمیم می‌گیرند تحت تاثیر این گونه اقدامات قرار گیرند و در عمل نشان خواهند داد که برای حل مشکلات جهانی و بحران‌های منطقه‌ای، عزم و اراده جدی برای دور هم نشستن، رایزنی، همفکری و مشارکت خواهند داشت و امیدواریم این اجلاس بتواند گام‌های مهمی را برای حل مشکلات بردارد و از ظرفیت‌های بالای خود استفاده کند.

مهمان‌پرست در خصوص اعلام همدردی کاخ سفید با زلزله زدگان شمال غرب کشور و آمادگی آمریکا برای کمک در این زمینه اظهار داشت: این اتفاقی است که ممکن است در هر کشوری بیفتد. انتظار همه کشورها اعلام همدردی از موضع انسانی و اقدامات انسان دوستانه است، همانطور که کشورهای مختلفی در منطقه و خارج از منطقه اعلام همدردی و آمادگی برای کمک رسانی کرده‌اند. این کاری است که به صورت متقابل مردم ما نیز در حوادث دیگر کشورها انجام می‌دهند.

مهمان‌پرست درباره حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در نشست سران عدم تعهد در تهران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه سفر بقایی به مصر و ارائه دعوتنامه رئیس جمهور کشورمان از همتای مصری خود در فضای بسیار خوب و مثبتی انجام شد، گفت: ملاقات‌های خیلی خوبی در فضای صمیمانه و دوستانه با رئیس جمهور و نخست وزیر مصر صورت گرفت و اظهار امیدواری شد که شاهد حضور مرسی در این اجلاس باشیم.

وی با ذکر این نکته که سران زیادی از کشورها برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ریاست سران باید از مصر به ایران واگذار شود و طبیعی است که انتظار می‌رود مصر به عنوان رئیس فعلی در سطح بسیار خوبی در اجلاس شرکت کند و شاهد همفکری سران کشورها در چنین نشست‌هایی باشیم و همه کشورهایی که از ظرفیت بالایی برای حل مشکلات برخوردارند و آمادگی دارند تا با عزم و اراده جدی به رایزنی بپردازند. در این اجلاس حضور شایسته‌ای را به نمایش بگذارند و تحت تاثیر القائات کشورهایی که خیلی موافق نزدیک شدن کشورهای مستقل نیستند، قرار نگیرند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول