اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عبدالله الاشعل در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد:

پاکسازی بازمانده‌های مبارک بدون کسب تکلیف از شورای نظامی

خبرگزاری فارس: معاون اسبق وزیر خارجه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر با دفاع از تصمیمات اخیر محمد مرسی در برکناری برخی از مقامات امنیتی و اطلاعاتی مصر آن را مجازات‌ این افراد به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه دانست.

پاکسازی بازمانده‌های مبارک بدون کسب تکلیف از شورای نظامی

عبدالله الاشعل،‌ معاون اسبق وزیر خارجه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره درباره تصمیمات اخیر محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر تاکید کرد که این تصمیمات در واقع مجازات‌ این افراد در کوتاهی در انجام وظایفشان به شمار می‌آید.

وی برپاکسازی دستگاههای امنیتی از وجود بازماندهای رژیم سابق تاکید کرد ولی در عین حال ابراز اطمینان کرد این تصمیمات برخورد مرسی با شورای عالی نظامی مصر را به دنبال نخواهد داشت.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگوست:

فارس: پس از حوادث رفح شاهد صدور دستوراتی توسط محمد مرسی جهت برکنار سرلشکر "مراد موافی"، رئیس سازمان اطلاعات مصر و شمار دیگری از فرماندهان و روسای امنیتی این کشور را از مقام خود بودیم، نگاه شما به این تصمیمات چیست و آیا آنها را درست و به جا می‌دانید؟

الاشعل: برخی از این تصمیمات به خاطر کوتاهی در حوادث رفح  بوده است و مهمترین مجازات‌ها هم در برکناری رئیس سازمان اطلاعات و فرمانده گارد ریاست جمهوری نمود پیدا کرد و این نشان داد که محمد مرسی در حال لایه‌برداری از برخی نهادهاست که البته باید تاکید کرد که ما نیاز به لایه‌برداری عمیق در برخی نهادها و موسسات داریم تا وابستگان به رژیم سابق را که همچنان هم به این رژیم وفادار هستند، از حضور در این نهادها منع کنیم،‌ چون آنها موجب فساد و تباهی در کشور هستند و باید گفت که مشابه این افراد مقابل مرسی بسیارند،‌ اما این رسوایی چنان واضح و عیان بود که جای انکار نداشت. در واقع باید گفت که این تصمیمات، تصمیمات درستی بودند که اگر اکنون اتخاذ نمی‌شد، دیگر نمی‌شد، چنین تصمیماتی گرفت.

فارس: آیا اتخاذ این تصمیمات به معنای بهره‌بری مرسی از اختیارات کامل خود و بکار بردن آنها در مرحله آینده و رویارویی قاطع و با قدرت با مشکلات است؟

الاشعل: حداقل این موضوع راه را برای پیش روی او می‌گشاید تا ببیند که چه چیزی پیش روی او قرار دارد،‌ چون وجود این افراد و از جمله گارد ریاست جمهوری اجازه نمی‌دهند که وی دید بازی نسبت به امور داشته باشد.

فارس: آیا این تصمیمات منجر به برخورد بین شورای عالی نظامی مصر با محمد مرسی خواهد شد،‌ به ویژه آنکه این برکناری‌ها تماما نظامی بودند؟

الاشعل: برخوردی بین مرسی و شورای عالی نظامی رخ نخواهد داد.

فارس: آیا در مرحله آینده نیز شاهد اتخاذ چنین تصمیماتی خواهیم بود؟

الاشعل: این بستگی به شرایط و اوضاع مصر در آینده دارد.

فارس: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

الاشعل: این تصمیمات در واقع مجازات‌[افراد] به دلیل کوتاهی در انجام وظایف بوده و همه مربوط به حوادث رفح هستند، اما انتظار داریم که پاکسازی تمام موسسات و دستگاه‌ها به شکل دقیق و موثر صورت گیرد و در این راه نیازی به هماهنگی با شورای عالی نظامی مصر نباشد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول