اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

هاآرتص:

بهترین گزینه اسرائیل در برابر ایران دریافت "تضمین‌امنیتی" از آمریکاست

خبرگزاری فارس: روزنامه صهیونیستی هاآرتص می‌نویسد؛ اکنون بهترین گزینه اسرائیل در برابر تهدید ایران، دریافت تضمین امنیتی از آمریکاست و "بمباران کنید و یا با بمب روبرو شوید" بدترین گزینه است.

بهترین گزینه اسرائیل در برابر ایران دریافت "تضمین‌امنیتی" از آمریکاست

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی به بررسی توانایی‌ هسته‌ای ایران و ناکارآمد بودن بمباران تاسیسات هسته‌ای برای جلوگیری از پیشرفت این کشور پرداخته و می‌نویسد؛ اکنون بهترین گزینه اسرائیل در برابر تهدید ایران، دریافت تضمین امنیتی از آمریکاست.

 این روزنامه در مطلبی با عنوان "اکنون نیاز به تضمین امنیتی داریم" به قلم "چاک فریلیچ" کارشناس ارشد برنامه امنیت بین‌المللی می‌افزاید: "بمباران کنید و یا با بمب روبرو شوید" به شعاری مبدل شده که بیانگر معضل اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران است اما عملا این آن واقعیتی نیست که ما با آن روبرو هستیم و دو گزینه مطرح شده فریبنده هستند. حتی بمبارانی موفقیت‌آمیز از سوی اسرائیل، منجر به رفع خطر بمب هسته‌ای ایران نمی‌شود و تنها وقفه‌ای یک تا دو ساله به قول برخی یا سه تا پنج ساله به قول برخی دیگر، در این برنامه ایجاد می‌کند. ایران با دانش فنی‌ای که بدست آورده، در صورت تمایل می تواند دوباره توانایی‌هایش را پس از بمباران بازسازی کند.

 

در شرایطی که اسرائیل در آن قرار دارد، پنج سال زمان کمی نیست. در چنین دوره‌ای ممکن است در ایران تغییر حکومت رخ دهد و اسرائیل بی‌شک خواهد توانست این تاخیر را افزایش دهد. از سوی دیگر، باید هزینه‌های دیگر را نیز مد نظر قرار داد. حمله اسرائیل منجر به درگیری خونینی با مردم ایران می‌شود که لزوما با پایان حکومت کنونی خاتمه نمی‌یابد. چنین درگیری‌ای، تهران را به تکمیل تلاش‌های توسعه‌طلبانه‌اش که ظاهرا تاکنون به خاطر فشارهای خارجی از انجام آنها خودداری کرده تشویق و به این کشور مشروعیت منطقه‌ای و بین‌المللی برای انجام آن تلاش‌ها را می‌دهد.

ایران، حزب‌الله و حماس ممکن است با پرتاب ده‌ها هزار راکت و موشک به اسرائیل، به تلافی بپردازند و این درگیری ممکن است کشورهای دیگری را نیز درگیر کرده و توافقنامه‌های صلح با مصر و اردن را نیز از بین ببرد. ما همچنین مجبور خواهیم بود با عصبانیت آمریکا و پاسخ شدید جامعه جهانی، از جمله تحریم‌های احتمالی روبرو شویم.

 

* گزینه بمباران کنید و یا با بمب روبرو شوید، بدترین گزینه است

 

 

با توجه به شدت تهدید، ما احتمالا در نهایت هیچ راهی نداریم و باید با وجود هزینه‌های آن، دست به اقدام بزنیم اما ابتدا امتحان کردن یک گزینه دیگر خالی از لطف نیست و آن هم دریافت تضمین امنیتی از سوی آمریکاست. تضمینی از این دست بنیان امنیت غرب در دوران جنگ سرد بود.

منتقدان به سرعت و به درستی تاکید می‌کنند که شرایط متفاوت است و تکیه بر یک قدرت خارجی برای حفظ ماهیت‌مان، با اصول مسلم و اساسی دکترین امنیت ملی اسرائیل متناقض است. علاوه بر این، آنها به این نکته اشاره دارند که تضمینی با چنین ماهیتی، ممکن است آزادی عمل اسرائیل را محدود کرده و منجر به درخواست‌هایی از اسرائیل و حتی برچیدن توانایی‌های راهبردی آن شود و اینکه حوادث در خاورمیانه به حدی سریع پیش رود که آمریکا مجبور به مداخله در زمان مقتضی شود.

 

احتمال تضمین امنیتی آمریکا در موارد گوناگون در گذشته نیز مطرح شده و بنیان امنیت ملی اسرائیل به دلایل بالا و دلایل دیگر با آن مخالفت کرده و آمریکا نیز چندان اشتیاقی نشان نداده است. بنابراین دلایل جدی برای مخالفت با این عقیده وجود دارد.

گرچه گزینه‌ای که ما امروز با آن روبرو هستیم در میان گزینه‌های خوب قرار ندارد اما باید تصمیم بگیریم که کدام گزینه کمترین آسیب را رسانده و گزینه "بمباران کنید و یا با بمب روبرو شوید" ممکن است بدترین گزینه باشد.

توان هسته‌ای ایران در واقع تهدیدی جدی و حتی "وجودی" برای امنیت اسرائیل محسوب می‌شود اما با حمله نظامی ممکن است چیزی بیش از تاخیری پرهزینه نصیبمان نشود. آمریکا اساسا با این مسئله مخالف است و حتی اگر حمله یک‌جانبه اسرائیل منجر به تخریب درازمدت روابط با آمریکا نشود، آسیبی جدی به آن خواهد رساند، خصوصا اگر با ابتکار صلحی جدی روبرو نباشد.

 

* آمریکا ممکن است اکنون تمایل بیشتری به ارائه تضمین امنیتی به اسرائیل داشته باشد

 

در چنین شرایطی، اسرائیل باید در پی احتمال دریافت تضمینی امنیتی از آمریکا باشد که محدود به برنامه هسته‌ای ایران (و نه دیگر تهدیدهای موجود) بوده، آزادی عمل ما را در زمینه‌های دیگر از بین نبرده و توانایی‌های راهبردی ما را محدود نکند. این توانایی‌ها تضمین‌کننده نهایی امنیت ما هستند و نمی‌توان درباره آنها مصالحه کرد و در واقع ممکن است به خودی خود جلوی ایران را بگیرند. آمریکا که در هر صورت به شدت نگران حمله اسرائیل به ایران است و هر اقدامی را برای جلوگیری از آن انجام می‌دهد، ممکن است اکنون درمقایسه با گذشته، تمایل بیشتری نسبت به این عقیده نشان دهد و با توجه به شرایطش، انعطاف بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول