اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

یدیعوت آحارنوت: ایران مجهز به سلاح هسته‌ای به نفع کل منطقه است

خبرگزاری فارس: یک روزنامه صهیونیستی نوشت وجود رقابت هسته‌ای میان ایران و اسرائیل منجر به خنثی شدن تنش‌های میان اعراب و یهودیان می‌شود که این امر به نفع منطقه خواهد بود.

یدیعوت آحارنوت: ایران مجهز به سلاح هسته‌ای به نفع کل منطقه است

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارنوت" در سر مقاله خود ضمن اشاره به مزایای قدرت هسته ای ایران نوشته است که وجود رقابت هسته ای میان ایران و رژیم صهیونیستی منجر به مداخله جهانی در درگیری خاورمیانه می شود و این امر به خنثی کردن تنش های میان اعراب و یهودیان کمک می کند.

در این مقاله آمده است که جهانی بدون وجود تسلیحات هسته ای یک مکان بهتر خواهد بود اما وجود یک ایران هسته ای نیز مزایایی دارد که باید از آنها آگاه بود.

این روزنامه مدعی شده است که در اندازه گیری بهای کارآمدی جنگ علیه ایران باید این نکته را مد نظر داشت که تسلیحات هسته‌ای ایران منجر به ایجاد تعادل در فعالیت های تروریستی در خاورمیانه می شود و این امر احتمالا به نوعی به نفع کل منطقه خواهد بود.

در ادامه این مقاله آمده است که تعادل در فعالیت های تروریستی تاثیری ایجاد می کند که این تاثیر احتمال وقوع جنگ را کاهش می دهد و از آنجائیکه حد مورد انتظار آسیبی که به کشورهای شرکت کننده در جنگ افزایش می یابد، کشورهای طرف جنگ محتاط تر خواهند شد.

"برتراند راسل" فیلسوف انگلیسی است که جنگ سرد را به عنوان بازی بزدلانه میان دو نوجوان توصیف کرده است که به سوی یکدیگر رانندگی می کنند؛ یکی از این دو راننده باید تغییر جهت بدهد در غیر این صورت هر دو در تصادف خواهند مرد اما اگر یکی از این دو راننده مسیر حرکتی خود را تغییر دهد و دیگری این کار را نکند، در این صورت راننده ای که تغییر مسیر داده است یک ترسو نامیده می شود.

راسل از این قیاس برای حمایت از درخواست خود مبنی بر خلع سلاح هسته ای استفاده کرده است زیرا احتمال بروز یک تصادف در این بین وجود دارد؛ در این بازی، همان اندازه که انتظار آسیب ناشی از تصادف افزایش می یابد، احتمال بروز تصادف کم می شود بنابراین اگر نتیجه یک تصادف منجر وقوع یک هولوکاست هسته ای باشد، احتمال اینکه چنین تصادفی رخ بدهد کمتر خواهد شد.

بر اساس این مقاله، نکات اصلی این تئوری در درگیری میان هند و پاکستان ثابت شد؛‌ هر دو کشور از زمان آغاز هستی اشان جنگ هایی داشته اند؛ بعد از توسعه تسلیحات هسته ای بود که درگیری میان این دو کشور به حدی از شدت رسید که در گذشته و قبل از وجود تسلیحات هسته ای به یک جنگ بزرگ منجر می شد اما در حال حاضر اینطور نیست؛ در شرایط فعلی، تهران و تل‌آویو بسیار محتاط هستند و به نظر می رسد که این تعادل در فعالیت های تروریستی یکی از دلایلی بود که منجر شد جنگ سرد به یک درگیری و جنگ مسلحانه تمام عیار تشدید نشود.

علاوه براین،‌ تسلیحات هسته ای در دست چندین کشور انگیزه ای در سایر کشورهای جهان ایجاد می کند تا هر کاری را که می توانند برای جلوگیری از بروز یک جنگ مسلحانه عملی کنند؛ این کشورها درک می‌کنند که وقوع یک جنگ مسلحانه احتمالا به یک هولوکاست هسته ای منجر می شود.

این روزنامه اسرائیلی مدعی شده است که اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست یابد، در این صورت باید انتظار مداخله بزرگ تر جهانی را در درگیری خاورمیانه داشت؛ مداخله ای که نهایتا احتمال حل و فصل مناقشه را افزایش خواهد داد.

در این مقاله اینطور ادعا شده است که یک ایران هسته ای می تواند به خنثی سازی تنش هایی پیرامون درگیری های فلسطین و اسرائیل کمک کند؛‌ برای مثال، ایران هسته ای می تواند اسرائیل را به ترک نمادهایی مانند "معبد سلیمان" و "مرزهای اسرائیل" تشویق کند و این امر احتمالا منجر می شود که اسرائیل به اشغالگری خود پایان دهد و با غیر نظامی کردن منطقه ای موافقت کند.

"جان مرشایمر" افسر سابق نیروی هوایی آمریکا و استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو آمریکا نیز چندی پیش در مصاحبه با شبکه "پی‌بی‌اس" آمریکا به بیان نظرات خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و اعلام کرد که از آنجائیکه تسلیحات هسته ای تسلیحاتی برای صلح است، بنابراین شکی ندارد که یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای موجب ثبات منطقه خواهد شد.

این افسر سابق آمریکایی اعلام کرده است: من فکر می‌کنم اگر خاورمیانه‌ای داشته باشیم که در آن تمام دولت‌های مجاور اسرائیل (که قطعا ایران را نیز شامل می‌شود) یک توان بازدارنده اتمی داشتند، این منطقه بسیار صلح‌آمیزتر خواهد بود.

"کنت والتز"، نظریه پرداز آمریکایی روابط بین‌الملل نیز دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را لازم و مشروع دانسته و اعلام کرده است که اکثر مفسران و سیاست‌گذاران آمریکایی و اروپایی هشدار داده‌اند که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای بدترین نتیجه‌ای است که توقف کنونی می‌تواند داشته باشد. در حقیقت، احتمالا این می‌تواند بهترین نتیجه ممکن باشد: چیزی که می‌تواند ثبات را به خاورمیانه بازگرداند.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول