اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

استاد آثار باستانی اسلامی مصر در گفت وگو با فارس:

تاریخ و آثار باستانی مصر در دوران مبارک نابود شد

خبرگزاری فارس:"عبدالله کامل"، استاد آثار باستانی اسلامی مصر با تاکید بر ظرفیت بالای جذب گردشگر در مصر گفت: دولت انقلابی مصر باید نظام و فرهنگ گردشگری در این کشور را که طی 60 سال حاکمیت رژیم‌های گذشته نابود شد، توسعه بدهد.

تاریخ و آثار باستانی مصر در دوران مبارک نابود شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، "عبدالله کامل" استاد آثار باستانی اسلامی و رئیس سابق دانشکده آثار باستانی دانشگاه جموب الوادی و رئیس سابق بخش اثار باستانی اسلامی و مسیحی است. وی گردشگری در مصر را از مهم ترین بخش های زنده و فعال در اقتصاد مصر قلمداد کرد و که چرخ توسعه را به حرکت در می آورد.

این استاد دانشگاه مصر خواستار تلاش مضاعف همه مسئولان کشور و همچنین ملت مصر برای توسعه بخش گردشگری و رونق آن شد و گفت: اختلافات و مناقشه ها در صحنه سیاسی باید کنار گذاشته شود چرا که بر عواقب آن دامنگیر همه بخش های جامعه مصر می شود. عبدالله کامل از ارتش مصر خواست با واگذار کردن نیمی از قدرت خود به پلیس این نهاد را در بازگرنداندن امنیت به سرتاسر مصر و به ویژه مناطق گردشگری یاری بدهد.

استاد دانشگاه مصر گفت فرهنگ گردشگری در مصر عقب مانده است و رژیم سابق با همه نیروهای خود نظام آموزشی سابق را خراب کرد در طی 60 سال گذشته مصر عقب مانده شده است و تاریخ و آثار باستانی خود را نابود کرده است به دنبال انقلاب 1952 مصر به محله های فقیرنشین و اماکن زباله دان مبدل شده است.

پرونده اقتصادی از مهم‌ترین و پیچیده ترین پرونده های سال های حکومت در مصر بوده است و چه بسا این پرونده تنها معیار قوی یا ضعیف بودن یک دولت می تواند باشد بر اساس شاخص اقتصادی درباره میزان پیشرفت دولت های مختلف حکم می شود و از مهم ترین منابع اقتصاد بخش گردشگری است که قدرت بزرگی در درآمد ملی مصر دارد.

**** متن کامل گفت وگو در زیر آمده است****

فارس: تعریف شما از گردشگری چیست؟

عبدالله کامل: گردشگری نظافت، نظم، احترام به قوانین رانندگی اینها عوامل با ارزش در گردشگری است و اینکه رفتار متمدنانه از خود نشان دهیم و همچون انسان شریف رفتار کنیم و اگر گردشگری را دیدیم با روی خوش با وی روبه رو شویم اما متاسفانه ما از همه اینها به دور هستیم. در طی 60 سال گذشته مصر عقب مانده شده است و تاریخ و آثار باستانی خود را نابود کرده است به دنبال انقلاب 1952 مصر به محله های فقیرنشین و اماکن زباله دان مبدل شده است بنابراین نظام گردشگری در مصر نظام عقب مانده ای است.

فارس: عوامل اصلی که مصر را در توسعه بخش گردشگری و رشد و پیشرفت آن کمک می کند چیست؟

کامل: مصر چیزهای بسیار با ارزشی دارد و این دارایی تنها به آثار باستانی محدود نمی شود مصر از طبیعت بسیار شگفت انگیز و سواحل طبیعی زیبا و آب و هوای معتدل در همه سال برخوردار است. مصر همچنین از ذخایر طبیعی و منابع معدنی، کوه ها و فلات ها و مناطق متمدن فوق العاده زیبا برخوردار است و مردمی خوب و شریف دارد، مصر اقوام متعدد متنوع و شگفت انگیز دارد و تمدن هفت هزار ساله دارد.

فارس: در سایه همه این ارزش‌های مصر آیا درآمد حاصل از گردشگری متناسب با موجودی گران‌بهای مصر هست؟

کامل: رونق گردشگری در مصر در حد قابل قبولی بوده است اما این رونق گردشگری به آمار سفرهای گردشگری از خارج به مصر مرتبط است در حالی که این آمار نشان می دهد که به نسبت ظرفیت و موجود بودن عوامل اصلی رونق گردشگری کمتر از میزان قابل قبول است. انتظار داشتیم نظام فرهنگی گردشگری در مصر کاملا تغییر کند، 40 درصد مردم مصر بی سواد هستند و 40 درصد گویی تا حدودی بی‌سواد هستند و تنها 20 درصد باسواد هستند که آن هم فرهنگ گردشگری ندارند و تعداد اندکی از جمله نخبگان هستند که درک و شعور از گردشگری را دارندو می دانند با یک گردشگر چگونه باید تعامل کنند.

فارس:راه های تعامل با گردشگران در مصر چگونه است آیا این روش در مصر با دیگر کشورها متفاوت است؟

کامل:ما از قبل از انقلاب مصر خواستار تغییر روش تعامل با گردشگران با توجه به نوع جامعه و نوع مسئولان امر گردشگری بودیم و امید داشتیم که نظام آموزشی گردشگری پیشرفت کند اما متاسفانه نحوه تعامل مصری ها با یک گردشگر موجب از دست دادن شمار زیادی گردشگر می شود چرا که فرهنگ گردشگری وجود ندارد و فرهنگ آموزشی درست در این زمینه وجود ندارد و همه این موارد بر گردشگری تاثیر منفی می گذارد چرا که افرادی که به سوریه و حتی اروپا می روند با آنها به خوبی تعامل می شود چرا که در آنجا به حریم خصوصی توریست ها تجاوز نمی شود آنها را فریب یا فحش نمی دهند مورد بی احترامی و توهین قرار نمی دهد و چیزی از آنها به سرقت نمی برند اما در مصر نظام گردشگری نظامی عقب مانده است فقط این کافی نیست که مردم مصر مردم خوبی هستند بلکه باید با افراد تبهکار و یا کسانی که به گردشگران بی احترامی یا ظلمی می کنند مقابله شود.

فارس: اهمیت فرهنگ گردشگری در غنی سازی بخش گردشگری چیست اگر این فرهنگ وجود نداشته باشد چه اتفاقی روی می دهد؟

کامل: انتظار می رود که فرهنگ گردشگری با توجه به تمدن کهن مصر بهتر از این باشد اما بسیار متاسفیم که فرهنگ گردشکری در مصر عقب مانده است و رژیم سابق با همه نیروهای خود نظام آموزشی سابق را خراب کرد اما مشکل اساسی پس از انقلاب نبودن امنیتی است که پیش از انقلاب به وجودش افتخار می کردم و با از بین رفتن امنیت گردشگری رونق خود را از دست می دهند و اگر وضعیت ادامه داشته باشد و ما علیه کشور خود باشیم مصیبت و فاجعه به بار خواهد آمد.

فارس:رابطه بین شورای نظامی با ریاست جمهوری را چگونه می بینید؟نقش شورای نظامی را در برهه آتی برای توسعه بخش گردشگری در چیست؟

کامل: رئیس جمهور باید اختیارات کامل را در دست بگیرد امروز همه جهان می دانند که مناقشه سیاسی و ایدئولوژیک بین شورای نظامی و ریاست جمهوری در مصر وجود دارد که موجب از بین رفتن امنیت در مصر از زمان سرنگونی مبارک تا زمان روی کار آمدن مرسی و پس از آن شده است. شورای نظامی مسئول کامل کشور است و مسئول کامل بر هم خوردن امنیت خیابان ها و مناطق گردشگری و سواحل است چرا که ارتش گفت امور را تحت کنترل می گیرد در حالی که تحت کنترل نگرفته است ارتش مسئول ناامنی در دوره انتقالی است و هنگامی که رئیس جمهور روی کار آمد خوشحال شدیم که شورای نظامی همه قدرت را به رئیس جمهور واگذار می کند اما این گونه نشد و مناقشه بر سر قدرت اتفاق افتاد.

مردم انقلابی مصر از شرایط کنونی ناراضی هستند و حتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گویی خود رئیس جمهور هستند و به هیچ وجه با محمد مرسی به طور جدی همکاری نمی کنند و همه می گویند من درست می گویم و این است که طوفان به پا می شود و این نظامی غیرقابل قبول است و جهان را نسبت به این مناقشه در مصر نگران کرده است.

فارس: چه چیزهایی مانع قوی شدن گردشکری در مصر می شود؟

کامل: گردشگری تنها زمانی که جامعه باثبات باشد رونق می گیرد و اینکه جامعه تا اندازه ای دانش و فرهنگ داشته باشد اگر از رئیس جمهور که در جایگاه برتر ایستاده است تا پایین ترین فرد در سطح جامعه همگی پایبند به نظم امنیتی باشند گردشگری نیز رونق می گیرد از سوی دیگر زیربناهای گردشگری باید سالم باشند.

فارس: منظور شما از سالم بودن زیربناهای گردشگری چیست؟

کامل: منظور از زیربناها امکانات است اینکه مصر هتل های درجه یک زیادی در سراسر کشور داشته باشد دیگر اینکه با گردشگران به خوبی رفتار بشود و چیزی که گردشگران را نگران کند وجود نداشته باشد. ما می خواهیم که گردشگر وقتی مصر را ترک می کند به امید اینکه یک بار دیگر به مصر بازمی گردد برود نه اینکه برود و دیگر بازنگردد.

فارس: راه های خروج از بحرانی که گردشگری با آن روبه رو است چیست؟

کامل: ارتش باید با کمک پلیس امنیت را به مناطق گردشگری و البته کل کشور بازگرداند امروز پلیس ضعیف کار می کند و اختیاراتی ندارد اما ارتش باید با نیمی از قدرت خود به پلیس کمک کند تا امنیت را به کشور بازگرداند. دوم اینکه وزیر کشور اختیارات کامل خود را برای مقابله با قانون شکنان اعمال کند. سوم اینکه ارتش در تامین امنیت مناطق گردشگری شریک باشد و امنیت مرزها را نیز حفظ کند و ارتش می تواند در این امر موفق باشد همان گونه که در تامین امنیت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با اقتدار و شایستگی عمل کرد بنابراین ارتش نیز باید پشتیبان گردشگری در مصر باشد و اوضاع کشور را بهبود بخشد.

فارس: چه معیاری برای انتخاب اشخاص در مقام های گوناگون دولت وجود دارد تا گزینه برتر محسوب شود؟

کامل: دولت باید نقش سیستم های نظارتی مدیریتی و امنیت عمومی را فعال کند و این دو مکمل یکدیگرند و این امر با گزینه های انتخابی در پست های مختلف در ارتباط است تا هر فردی در جایگاه خود قرار بگیرد.

فارس: ویژگی هایی که وزیر گردشگری منتخب در دولت هشام قندیل باید از آن برخوردار باشد چیست؟

کامل: همین که وزیر گردشگری خود از وزارت گردشگری انتخاب شده است و آشنایی کامل با علم گردشگری دارد بسیار خوب است و می تواند نقش بسیاری در رونق روزافزون گردشگری در مصر داشته باشد.

فارس: چه پیامی برای هشام قندیل، نخست وزیر مصر دارید؟

کامل: هشام قندیل باید صداقت و رفتار خوب داشته باشد و از مهارت و بهره وری کامل در جایگاه خود برخوردار باشد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول