اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خبرنگار فارس از غزه گزارش می‌دهد

وقتی صهیونیست‌ها اراضی حاصلخیز کشاورزی غزه را تصاحب می‌کنند

خبرگزاری فارس: ساکنان غزه بویژه پس از تجاوز اخیر صهیونیست‌ها علیه نوار غزه در دسامبر 2008 که صدها باب خانه و واحدهای مسکونی طی آن تخریب شد، با کمبود زمین‌های ویژه کشاوزی مواجه هستند.

وقتی صهیونیست‌ها اراضی حاصلخیز کشاورزی غزه را تصاحب می‌کنند

به گزارش خبرنگار فارس از غزه، گسترش ساخت‌وسازها به مانعی برای کشت محصولات و انواع مختلف میوه‌ها به منظور کاهش واردات خارجی و تامین بخشی از کالاهای مصرفی غذایی تبدیل شده و علاوه بر آن تاثیرات زیادی نیز بر محیط زیست داشته است.

زمین‌های اطراف نوار غزه دارای خاک مرغوب و حاصلخیز است

دکتر"خلیل النمروطی" کارشناس امور اقتصادی گفت: اراضی کشاورزی اطراف نوار غزه در امتداد مرز فلسطین اشغالی سال 1948 دارای خاک مرغوب و حاصلخیز است.

وی افزود: رشد عمران و آبادانی به دلیل افزایش جمعیت و عملیات خاکبرداری مستمر نیروهای اشغالگر از زمان آغاز انتفاضه الاقصی بویژه در نوار مرزی از بارزترین مشکلاتی است که کشاورزان با آن مواجه هستند و گذشته از آن رژیم صهیونیستی 7 درصد مساحت نوار غزه که از اراضی کشاورزی است ضمیمه خود کرده است.

وی اشاره کرد که عملیات خاکبرداری اراضی کشاورزی پس از تجاوز اخیر به خصوص در زمین‌هایی که دارای درختان قد بلند همانند درختان مرکبات است، بیشتر شده است.

النمروطی تصریح کرد: این عوامل باعث افزایش هزینه‌های واردات مواد اولیه تولید و کاهش میزان تولیدات شده است که به نوبه خود تاثیر منفی بر روی قیمت مواد غذایی دارد و علاوه بر آن کشاورزان شغل خود را از دست داده‌اند بدون آنکه جایگزینی برای آن داشته باشند و به این موارد باید مسئله اتکا به واردات مقادیر زیادی محصولات کشاورزی و مرکبات از رژیم صهیونیستی و از طریق تونل‌ها را اضافه کرد.

به گفته وی وزارت کشاورزی سیاست جدیدی برای آماده‌سازی بخشی از زمین‌های بایر و کاشت انواع مختلف میوه در آنها به منظور کاهش واردات خارجی و تامین بخشی از نیازهای مصرفی اتخاذ کرده است که پیش‌بینی می‌شود میزان میوه‌های تولیداتی این زمین‌ها پس از 5 یا 6 سال جوابگوی نیازهای مصرفی باشد.

تصاحب زمین‌های زراعی فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها

از سوی دیگر دکتر"نبیل ابوشماله" مدیر کل برنامه‌ریزی و سیاست‌های وزرات کشاورزی در غزه گفت که مهم‌ترین مشکل زمین‌های کشاورزی در نوار غزه رشد ساخت‌وسازها و درخواست مسکن است که سالانه 5 درصد افزایش دارد.

وی افزود که ارتش رژیم صهیونیستی حدود 22 هزار هکتار از اراضی منطقه رفح در جنوب تا بیت لاهیا در شمال به عرض 300 تا 600 متر را به عنوان منطقه حایل قرار داده است.

وی تصریح کرد: روند سرمایه‌گذاری‌ها پس از تجاوز اسرائیل محدود شد و همین امر باعث افزایش تقاضای زمین و بالا رفتن قیمت زمین‌ها شد و مردم نیز به فروش زمین‌های خود تشویق شدند.

ضربه بزرگ به بخش کشاورزی نوار غزه

"نزار الوحیدی" مدیر کل خاک و آبیاری در وزارت کشاورزی نیز در این باره اظهار داشت: 19200 هکتار غیرقابل استفاده برای محصولات کشاورزی از قبیل کشت صیفی جات، سبزیجات و محصولات گلخانه‌ای است و علاوه بر آن زمین‌هایی نیز مربوط به مکان‌های نگهداری دام، چراگاه‌‌های گوسفندان و مرغداری‌ها، کارخانه‌ها و صنایع غذائی و غیره است.

وی افزود که دلیل این امر نیز خاکبرداری مستمر مناطق مرزی موسوم به "مناطق تماس" بر اساس توافقنامه اسلو در سال 1993 است که به مناطق پرتنش تا عمق 500 متری از دیوار حایل بین فلسطین اشغالی و نوار غزه اطلاق می‌شود.

الوحیدی اظهار داشت: عملیات خارج کردن منطقه بزرگ کشاورزی از دایره تولیدات غذایی بزرگ‌ترین ضربه به بخش کشاورزی نوار غزه بود که 100 درصد نیازهای سبزیجات، میوه‌ها و تولیدات مرغ و  تخم مرغ را تامین می‌کرد و دلیل این مسئله نیز تجاوزات مستمر صهیونیست‌ها به این مناطق و تخریب چاه‌‌ها و برکه‌های آب است.

وی تصریح کرد که شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های ناظر بر مناطق صنعتی و تاسیسات مجبور شدند فعالیت‌های خود را به مناطق دورتر از "مناطق تماس" انتقال دهند.

وی گفت: پس از تجاوز به نوار غزه در دسامبر 2008 کمیته مرکزی ساماندهی شهرها در نوار غزه به نقض طرح توافقی سال 1996 اقدام کرده و کارخانجات تولید سیمان و غیره را که منحصر به مناطق صنعتی بود به اراضی کشاورزی منتقل کرد و همین امر مشکلات زیادی را در زمینه کشاورزی بویژه آلودگی‌های هوایی به وجود آورد.

وی افزود که موقعیت جغرافیایی نوار غزه باعث شده است که زمین‌های آن بیشتر از ظرفیت تولید داشته باشند و برای تولیدات غذایی و تحقق امنیت نسبی غذایی و بهبود تولیدات محلی، بخش کشاورزی مجبور شده است که زمین‌ها را به طور متوسط یکبار و نیم در سال استفاده کند که این مساحت محصولی در سطح جهان بسیار بالا است.

محاصره غزه بر مشکلات غزه افزوده است

"محمد ابوزاید"(58 ساله) نیز گفت که نزدیک به 100 هکتار زمین کشاورزی دارد که شامل درختان مرکبات و نخل‌های زیتون است و بقیه را در کشت سبزیجات ضروری استفاده می‌کند که به طور روزانه در منزل خود مصرف می‌کنند.

وی افزود که بخش عظیمی از زمین‌های خود را به دلیل شرایط زندگی خود فروخته است و بخشی از زمین خود را نیز به احداث منازل مسکونی برای فرزاندن خود اختصاص داده است.

ابوزاید همچنین اظهار داشت که وی یک کارخانه تولید نوشیدنی‌های گازدار احداث کرده که تا مدتی فعالیت داشت اما به دلیل محاصره غزه تعطیل شد.

وی ابراز امیدواری کرد که واقعیت تغییر کرده و وضعیت بهتر شود و فعالیت کارخانه وی بار دیگر از سر گرفته شود.

انتهای پیام/++

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول