اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان‌رضوی در دیدار با رئیس مجلس سنای پاکستان:

آماده برقراری خط هوایی بین مشهد ـ اسلام‌آباد هستیم

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر آمادگی برقراری خط هوایی میان مشهد و اسلام‌آباد هستیم و باید سازمان هواپیمایی پاکستان مجوزهای لازم را صادر کند.

آماده برقراری خط هوایی بین مشهد ـ اسلام‌آباد هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود صلاحی دقایقی پیش در دیدار با رئیس مجلس سنای جمهوری اسلامی پاکستان که در محل دفتر استاندار برگزار شد با تأکید بر اشتراکات بسیار میان دو کشور ایران و پاکستان، اظهار داشت:‌ دو کشور ایران و پاکستان دارای مذهب مشترک‌، مرز مشترک، فرهنگ مشترک هستند و حتی 40 درصد زبان اردو نیز فارسی است.

وی افزود:‌ پس از استقلال کشور پاکستان، ایران اولین کشوری بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت پاکستان دارای استعدادهای اقتصادی بسیار زیادی است در حالی که هنوز از این استعدادها به خوبی استفاده نشده است.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه پاکستان مرکز رشد منطقه است، خاطرنشان کرد: پاکستان دارای آب‌های زیادی برای کشاورزی بوده و محصولات استراتژیک منحصر به ‌فردی نیز دارد.

وی تصریح کرد: مبادلات اقتصادی کشورهای پاکستان و ایران در حال حاضر سالانه 1.5 میلیارد دلار است که البته این رقم تا 5 میلیارد دلار نیز قابل افزایش است که برای تحقق این عدد راه‌حل‌هایی نیز داریم که در ملاقات شما با رئیس جمهور و رئیس مجلس این مسئله مطرح می‌شود.

صلاحی در ادامه همکاری‌های استان‌های کشور ایران و پاکستان را سبب گسترش همکاری میان دو کشور دانست و عنوان کرد: علاوه بر همکاری‌های دو حکومت مرکزی، استان‌ها نیز باید با یکدیگر همکاری داشته باشند، البته استان خراسان‌رضوی در حال حاضر با ایالت پنجاب پاکستان همکاری‌های مشترک خوبی دارد که از جمله این همکاری‌ها می‌توان به ساخت کشتارگاه صنعتی بزرگی در ایالت پنجاب پاکستان توسط استان خراسان‌رضوی اشاره کرد.

صلاحی ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد برای توسعه بیشتر پاکستان اولین اقدامی که باید دولت این کشور انجام دهد گسترش امنیت است چرا که استعدادهای توسعه اقتصادی پاکستان بیش از آن چیزی است که در حال حاضر استفاده می‌شود.

وی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای توسعه برق‌رسانی به پاکستان، اظهار کرد: کشور پاکستان برای توسعه نیاز به برق بیشتری دارد، جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی سرمایه‌گذاری زیادی در بخش انرژی و برق و توسعه انرژی در کشور داشت و به همین خاطر امروز آمادگی تحویل برق بیشتر به پاکستان را دارد.

صلاحی افزود: خط لوله انتقال گاز به پاکستان نیز در حال حاضر نزدیک مرزهای پاکستان است و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم دولت پاکستان هم بیشتر کمک کند تا زودتر این گاز برای استفاده خانگی و صنعتی و گسترش توسعه به کشور پاکستان برسد.

استاندار خراسان‌رضوی افزود: به لحاظ فرهنگی نیز دو ملت پاکستان و ایران به یکدیگر علاقه بیشتری دارند و این علاقه در فرهنگ مشترک به صورت شعر ذکر شده است و ملک‌‌الشعرای بهار از علاقه ایرانی‌ها به پاکستان و متقابلاً اقبال لاهوری از علاقه پاکستانی‌ها به ایرانی‌ها بسیار شعرها سروده‌اند.

وی در خصوص راه‌اندازی خط هوایی اسلام‌آباد نیز گفت:‌ در حال حاضر آمادگی برقراری خط هوایی میان مشهد و اسلام‌آباد هستیم و باید سازمان هواپیمایی پاکستان مجوزهای لازم را صادر کند.

صلاحی از آمادگی خراسان‌رضوی و ایران برای تأمین کود شیمیایی و اوره کشور پاکستان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ ما آمادگی تأمین کود شیمیایی و اوره کشور برای پاکستان را داریم و در عوض آن می‌توانیم گوشت دریافت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از کشور پاکستان 25 هزار تن گوشت سالانه دریافت می‌کند که البته در تفاهم‌نامه 50 هزار تن آمده است و می‌توان این 25 هزار تن را تا 50 هزار تن افزایش داد.

استاندار خراسان‌رضوی در خاتمه اظهار کرد: هم‌چنین در ارتباط با احداث کارخانه سیمان و نیروگاه سیکل ترکیبی در پاکستان نیز می‌توانیم همکاری کنیم.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول