اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تفکیک جنسیتی رشته‌های دانشگاهی

دختران خوزستانی به فکر تحصیل در دانشگاه‌های خارج از استان باشند

خبرگزاری فارس: دختران خوزستانی رشته‌های ریاضی و فنی دیگر امکان تحصیل در محل سکونت خود را ندارند و باید به فکر تحصیل در دانشگاه‌های خارج استان باشند.

دختران خوزستانی به فکر تحصیل در دانشگاه‌های خارج از استان باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دفترچه راهنمای انتخاب رشته داوطلبان گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری سال 91 در حالی بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت که نحوه جذب دانشجو در برخی دانشگاه‌های دولتی باعث تعجب و اعتراض بسیاری از داوطلبان و خانواده‌های آنها شده است.

دو سالی است که در زمان انتخاب رشته و توزیع دفترچه‌های کنکور، داوطلبان با تغییرات جدیدی روبه رو می‌شوند؛ سال قبل موضوع حذف برخی رشته‌ها مطرح بود و امسال تک جنسیتی شدن رشته‌ها.

داوطلبان با گرفتن دفترچه‌های انتخاب رشته متوجه شدند که در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دولتی کشور رشته‌ها به صورت زن و مرد جدا شده و انتخاب‌ها را محدود کرده است؛ پیش از این هم اعلام شده بود که ماهیت برخی رشته‌ها تناسب چندانی با جنس خانم‌ها ندارد و رشته‌هایی مانند ماشین آلات کشاورزی یا معدن به دلیل سختی کار باید تنها برای مردان باشد؛ اما امسال بحث فرا‌تر از این حرف هاست.

براساس آنچه امسال در دفترچه انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده، دانشگاه چمران اهواز در رشته‌های مهندسی تنها به جذب دانشجوی مرد اقدام کرده و زنان دیگر حق انتخاب رشته‌های مهندسی بزرگترین و مطرح‌ترین دانشگاه دولتی جنوب کشور را ندارند؛ بدین ترتیب دختران خوزستانی رشته‌های ریاضی و فنی دیگر امکان تحصیل در محل سکونت خود را ندارند و باید به فکر تحصیل در دانشگاه‌های خارج استان باشند.

سال گذشته در رشته‌های مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی و زمین‌شناسی با توجه به ماهیت و سختی این رشته‌ها و مشاغل مرتبط با آن‌ها تفکیک جنسیتی در دانشگاه چمران انجام شد و فقط پسران توانستند به این رشته‌ها راه یابند.

امسال با وجود تفکیک جنسیتی شدید اعمال شده و اعلام شده از طریق دفترچه کنکور، دانشکده فنی و مهندسی که هم اکنون نیمی از جمعیت آن را دختران تشکیل می‌دهند، رسما دانشکده‌ای پسرانه خواهد شد.

در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز گروه‌های آموزشی برق، مکانیک، عمران، معماری، مواد، و کامپیو‌تر در سال‌های قبل از هر دو جنس دختر و پسر پذیرش می‌کردند اما امسال براساس آنچه تاکنون اعلام شده بدین صورت نخواهد بود این در حالی است که رشته‌ای مانند معماری طرفداران و اتفاقا آمار قبولی دختران آن بیشتر از پسران است. از سوی دیگر، امسال رشته‌های روان‌شناسی صنعتی به آقایان و رشته روان‌شناسی تربیتی اختصاصاً به خانم‌ها اختصاص داده شده است.

در سال 77 برای نخستین بار دختران با اختصاص بیش از 52 درصد ورودی دانشگاه‌های کشور چنین نسبتی را به نفع خود تغییر دادند. تاکنون در چند مرحله مقامات وزارت علوم، سازمان سنجش و برخی از مقامات دولتی خواستار اجرای سهمیه‌بندی جنسیتی برای محدود کردن ورود دختران به دانشگاه شده‌اند و در حال حاضر برخی دانشگاه‌های دولتی کشور دست به چنین اقدامی زده‌اند. اعمال سیاست‌های تفکیک جنسیتی به گفته بسیاری از کار‌شناسان آموزشی کشور منجر به بی‌عدالتی آموزشی و تحمیل شرایط به دانشجویان با رتبه‌های بالاست.

در سال‌های اخیر در استان خوزستان دختران در ورود به دانشگاه گوی سبقت از پسران ربوده‌اند تا سال 89 میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز تقریبا به نسبت 65 درصد دختران و 35 درصد پسران بود اما در سال 90 با اختصاص برخی رشته‌ها در دانشگاه چمران به آقایان و البته شاید تلاش بیشتر پسران در این عرصه رقابتی، این تناسب به حدود مساوی رسید. امسال 75 هزار و 376 داوطلب خوزستانی در کنکور سراسری سال 91 به رقابت پرداختند. از این تعداد 5هزار و 588 داوطلب رشته علوم ریاضی شامل 2 هزار 308 زن و 3 هزار و 270 داوطلب مرد با هزار امید و آرزو برای مهندس شدن در کنکور سراسری شرکت کردند و اینک آن‌ها که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند باید رویای دانشجو شدن در دانشکده مهندسی شهید چمران را به فراموشی بسپرند.

از سوی دیگر دانشگاه چمران در اقدامی دیگر در رشته‌های علوم تجربی و انسانی نیز در هر رشته به صورت تک جنسیتی دانشجو جذب می‌کند و در این رشته‌ها هم اگر داوطلبی به رشته خاصی علاقه داشته باشد و شرایط آن رشته جنسیت او را شامل نشود، مجبور است یا در شهری غیر از استان زادگاه خود در این رشته به تحصیل بپردازد که در این صورت امتیاز بومی بودن را نیز از دست می‌دهد و یا در رشته‌ای که علاقه‌ای به آن ندارد ادامه تحصیل دهد.

* نگرانی خانواده ها

انتخاب تک جنسیتی برخی رشته‌های مهم تحصیلی نگرانی‌های زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، مثلا موضوعی که موجب نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان نخبه منطقه خوزستان شده، این است که دو دانشگاه اصلی و مهم منطقه یعنی دانشگاه شهید چمران و دانشگاه صنعت نفت، برای نخستین‌بار تحصیل در رشته‌های بر‌تر نظیر مهندسی و علوم پایه را فقط برای پسران مجاز کرده و بدین ترتیب دختران نخبه رشته ریاضی استان خوزستان را از تحصیل در این رشته‌ها در دانشگاه‌های محل سکونت خود محروم کرده‌اند.

نکته عجیب این است که تحصیل در این رشته‌ها فقط در این دو دانشگاه برای دختران حقی قائل نشده‌اند و در دیگر دانشگاه‌های کشور نظیر تهران، شیراز و تبریز و نظایر آن‌ها این محدودیت وجود ندارد؛ پس این بحث که تحصیل در این رشته‌ها مناسب زنان نیست اصلا مطرح نیست.

این موضوع تبعات منفی متعددی داشته و تضییع آشکار حقوق دانش آموزان دختر خوزستانی است. زیرا دختران دانش‌آموز بر‌تر و نخبه استان که اکنون با هزار امید و آرزو رتبه درخشانی در مرحله اول کنکور کسب کرده‌اند، مجبور می‌شوند در دانشگاه‌های معتبر خارج ار منطقه انتخاب رشته کنند؛ این امر باعث می‌شود شانس قبولی آن‌ها در مقایسه با رقبای بومی آن منطقه کاسته شود.

به عبارت دیگر دختران فارغ التحصیل دبیرستانی در تهران یا شیراز به عنوان بومی این مناطق می‌توانند بدون هیچ مشکلی برای رشته‌هایی نظیر مهندسی برق، مکانیک، نفت و نظایر آن‌ها در دانشگاه‌های محل سکونت خود انتخاب رشته کنند اما دختران فارغ‌التحصیل در منطقه‌ای محروم مثل خوزستان از این حق طبیعی محروم شده‌اند و ناچارند در یک رقابت نابرابر به عنوان غیربومی با دختران فارغ التحصیل دبیرستانی مناطقی دیگر مثل تهران و شیراز برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های آن مناطق اقدام کنند که بدیهی است شانس موفقیت آن‌ها کمتر می‌شود.

علاوه بر آن حتی در صورت پذیرفته شدن این دختران دانش‌آموز در دانشگاه‌های خارج ار مناطق سکونت، خود و خانواده‌های آن‌ها سالیان متمادی با مشکلات خاصی برای اسکان و دوری از خانواده مواجه خواهند شد.

* نارضایتی اساتید دانشگاه

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران در این باره می‌گوید: دانشگاه شهید چمران، مهم‌ترین دانشگاه جنوب غرب کشور و متولی آموزش عالی این منطقه است و در مقابل تمام مردم این منطقه مسئولیت دارد. خانواده‌هایی که 12 سال برای آموزش فرزندان خود، زحمت کشیده‌اند، حال که نتیجه کار خود را می‌خواهند با ورود فرزندان خود به دانشگاه ببینند، در مقابل این سیاست بسیار بهت زده هستند.

وی ادامه می‌دهد: دانشگاه شهید چمران، زیر مجموعه وزارت تحقیقات، علوم و فن آوری است و از سیاست‌های آموزشی این وزارتخانه باید تبعیت بکند. عجیب است که سیاست حذف جنسیتی در دانشگاه‌های جامع کشور، فقط در دانشگاه شهید چمران، به این صورت، به اجرا در آمده است. سایر دانشگاه، ظرفیت‌های خود را نسبت به سال‌های گذشته تعدیل کرده‌اند ولی کاملا حذف نکرده‌اند.

این استاد می‌گوید: با توجه به اینکه حذف جنسیتی در دانشگاه‌های جامع کشور، فقط در دانشگاه شهید چمران انجام شده است، معنی این تصمیم این است به مردم استان گفته می‌شود که دخترانتان را برای رشته‌های مهندسی به استان‌های دیگر بفرستید، این در صورتی است که بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که محل تحصیل دخترانشان نزدیک به محل زندگیشان باشد تا اینکه در دانشگاه‌های بهتر ولی در شهرهای دور‌تر.

این عضو هیئت علمی که تمایلی به فاش شدن نامش ندارد ادامه می‌دهد: بسیار عجیب است که دانشگاه شهید چمران حتی در رشته‌هایی علاوه بر رشته‌های مهندسی مانند ریاضی، آمار، فیزیک، زمین‌شناسی، علوم کامپیو‌تر، مهندسی کامپیو‌تر،... که معمولا خانم‌ها می‌توانند کارآیی خوبی داشته باشند و می‌توانند در خدمت آموزش کشور قرار بگیرند، نیز ظرفیت خانم‌ها را حذف کرده است.

وی اضافه می‌کند: آیا برای اعلام تفکیک جنسیتی از گروه‌های آموزشی، نظر خواهی شده است؟ قطعا چنین کاری انجام نشده است زیرا هم اینک بسیاری از همکاران دانشگاهی از این اعلام ظرفیت بهت زده شده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم تا قبل از انتخاب رشته داوطلبان کنکور، دانشگاه شهید چمران نسبت به جبران این مشکل، تصمیم مناسب را اخذ و اطلاع رسانی کند.

*اصلاحیه در راه است

از سوی دیگر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران از پیگیری مسئولان این دانشگاه برای احقاق حق متقاضیان انتخاب رشته و اصلاحیه انتخاب رشته‌های تحصیلی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور خبر می‌دهد.

محمد علی فیروزی تفکیک جنسیتی در رشته‌های مختلف را در راستای سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و آموزش عالی اعلام می‌کند و می‌گوید: این تفکیک در سایت سازمان سنجش منتشر شده و مشکلی تاکنون وجود نداشت اما با انتشار دفترچه انتخاب رشته و آگاه شدن خانواده‌ها به ویژه داوطلبان از اینکه در برخی رشته‌های مورد تقاضای آن‌ها در دانشگاه‌ها پذیرش دختران حذف شده، موجب اعتراض آنان شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اعتراضات و مراجعاتی که از سوی خانواده‌ها، داوطلبان و حتی برخی نمایندگان مجلس در این زمینه صورت گرفته، تاکید می‌کند: از طریق دانشگاه با سازمان سنجش و دفتر گسترش آموزش عالی مذاکره و مکاتبه شد و نامه اصلاحیه دانشگاه به وزارت علوم و سازمان سنجش ارسال شد.

او ادامه می‌دهد: منتظریم در سایت سازمان سنجش اصلاحیه انجام شود و به محض اصلاح، تغییر در ظرفیت‌ها و پذیرش رشته‌ها به اطلاع شهروندان رسانده خواهد شد.

فیروزی با بیان اینکه انتخاب رشته داوطلبان مجاز ورود به دانشگاه از 17 مرداد آغاز می‌شود، یادآور می‌شود: جای نگرانی نیست و زمان کافی برای اصلاحیه پذیرش رشته‌ها وجود دارد.

* کاسه چه کنم؟

به نظر می‌رسد تصمیم برای تفکیک جنسیتی در رشته‌ها در راستای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و تربیت نیرو به طور هدفمند صورت گرفته است. گفته می‌شود این تفکیک جنسیتی در برخی رشته‌های دانشگاه‌های لرستان، اصفهان و دانشگاه بین‌المللی قزوین هم اعمال شده است اما ممکن است در آن استان‌ها دانشگاه‌های دولتی دیگری هم باشند ولی در خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده نفت تنها مراکز دانشگاهی دولتی هستند که رشته های فنی و مهندسی قوی با گروه های آموزشی فعال و امکان ادامه تحصیل تا مقاطع دکتری دارند.

با شرایط پیش آمده و چنانچه تغییر و اصلاحی در ظرفیت‌ها و نحوه پذیرش داوطلبان رخ ندهد، آنان سه گزینه ترک تحصیل، پرداخت هزینه و تحصیل در دانشگاه آزاد و یا تحصیل در شهری دور از خانواده را پیش روی دارند و مشخص نیست که دختران این منطقه محروم به چه دلیل یا علتی از تحصیل در منطقه محل سکونت خود محروم شده‌اند. این در حالی است که علاوه بر خانواده‌ها، مسئولان نظام هم بر تحصیل دختران دانشجو در محل سکونتشان اصرار دارند و حتی شرایط مناسب و فوق‌العاده‌ای را برای انتقال آن‌ها از شهرهای دیگر به محل سکونت خانواده‌شان قرار داده‌اند.

...................................

گزارش: ایناس عبدالخانی

...................................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول