اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

توسعه پردیسان نیازمند تعامل همه دستگاه‌هاست

خبرگزاری فارس: توسعه شهرک پردیسان و کنترل جمعیتی که در آینده در این منطقه ساکن می‌شوند نیازمند تعامل همه دستگاه‌ها و ادارات دولتی است.

توسعه پردیسان نیازمند تعامل همه دستگاه‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم ایجاد شهرک‌های اقماری در اطراف کلان‌شهرها و سپس تبدیل احتمالی آنها به شهرهای جدید از جمله راهکارهایی است که مسئولان برای کنترل جمعیت شهرهای بزرگ به کار می‌برند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق بوده‌اند.

در این میان آنچه اهمیت دارد اکتفا نکردن صرف به جابجایی جمعیت است زیرا مردمی که بار سفر دائمی از شهرهای بزرگ و مراکز استان را بسته و به این شهرک‌ها کوچ می‌کنند تنها نیازشان واحدهای آپارتمانی نیست بلکه همانند گذشته احتیاج به راه دسترسی مناسب، کوچه و معابر استاندارد، بوستان‌هایی برای استراحت و مهم‌تر از همه، فضاهای اداری و تجاری برای تأمین کردن خدمات و کالاهای مورد نیاز خود دارند.

شهرک پردیسان از جمله این مناطق است که عملیات اجرایی ساخت و توسعه آن در سال 1375 آغاز شد و در طول این سال‌ها با سرعت‌های متفاوت، آپارتمان‌های آن گویی از دل خاک بیرون آمدند و به تدریج منطقه‌ای نیمه شهری را هویدا ساختند.

گسترش روزافزون واحدهای مسکونی در پردیسان و مهاجرت‌های فردی، گروهی یا صنفی به این شهرک، جامعه‌ای کوچک را در جنوب قم به وجود آورد که اعضای آن به امید خانه‌دار شدن در فضایی آرام و به دور از ترافیک و هیاهوی شهری گام در آن نهاده بودند.

افزایش جمعیت در پردیسان طی سال‌های گذشته به ویژه با اجرای طرح مسکن مهر در قم به تدریج نیازهای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی مردم این شهرک را نمایان ساخت زیرا تا وقتی که جمعیت در حد چند هزار نفر بود، مردم ساکن در پردیسان به هر حال مایحتاج ضروری خود را از قم تهیه کرده و برای تأمین خدمات مورد نظر مجبور به مسافرت به داخل شهر بودند اما زمانی که جمعیت از مرز چند 10 هزار نفر گذشت، دیگر نمی‌توان تأمین تمام نیازها را بر عهده ساکنان گذاشت و باید به هر طریق، آنچه مورد احتیاج آنان است را فراهم کرد.

نخستین نیاز مردم در چنین شهرک‌هایی راه دسترسی سریع و آسان است و در کنار آن باید وسایل حمل و نقل عمومی را تأمین کرد زیرا بسیاری از ساکنان فاقد وسیله نقلیه شخصی بوده و یا تنها یک خودرو در اختیار دارند و در زمان غیبت سرپرست خانواده، دیگر اعضا عملاً در فضای محدود شهرک زندانی خواهند شد، بنابراین مسئولان شهری قم در نخستین گام برای تبدیل پردیسان به شهرکی بزرگ و حتی شهری در آینده، تعدادی اتوبوس و تاکسی را به این امر اختصاص دادند ضمن اینکه برخی از افراد جویای کار نیز با استفاده از ظرفیت ایجاد شده به مسافرکشی بین قم و پردیسان پرداختند اما این تنها یک روی سکه بود.

طراحان اولیه پردیسان گویا مسئله‌ای جدی یعنی عبور و مرور درون‌شهری را در طراحی این شهرک در نظر نگرفته بودند یا اگر نگاهی به آن داشته‌اند، چندان جامع و کاربردی نبوده است زیرا در حال حاضر اتوبوس‌های این مسیر تنها تا اوایل پردیسان رفته و ادامه مسیر یا به وسیله تاکسی میسر است یا اینکه باید از مینی‌بوس‌های در نظر گرفته شده استفاده کرد.

از این مسئله که بگذریم کمبود فضاهای تجاری و اداری که خود ناشی از عدم تعامل صحیح و کامل ادارات با شهرداری پردیسان است، مشکلی دیگر بر مشکلات این شهرک افزوده است هر چند تصمیم صحیح شهرداری قم در تفکیک مناطق و تاسیس شهرداری منطقه هشت در پردیسان اقدام مبارکی بود که موجب استقلال این شهرک در بخش اعتبارات شد.

شهرداری پردیسان یا به عبارتی شهرداری منطقه هشت قم از بدو تاسیس تاکنون موجب اصلاحات گسترده‌ای در این منطقه شده است به طوری که رضایت‌مندی مردمی کاملاً احساس شده و ساکنان پردیسان تفاوت چشمگیری نسبت به دوره‌های قبل مشاهده می‌کنند.

آسفالت معابر، جدول‌گذاری پیاده‌روها و حاشیه خیابان‌ها، اصلاح هندسی تقاطع‌ها، نصب تابلوهای راهنما، احداث بوستان‌های محلی و نصب تجهیزات لازم و مهم‌تر از همه، توجه خاص به ورودی شهرک پردیسان از جمله اقدامات مهم شهرداری این منطقه طی مدت کوتاه فعالیت این مرکز به شمار می‌رود.

شهرداری پردیسان در سال جاری نیز برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است به طوری که می‌توان گفت اجرای همه آنها پردیسان را در آستانه تحولی عظیم قرار می‌دهد اما تحقق این امر نیازمند همکاری و همدلی تمام ادارات و نهادهای دولتی است. به عنوان مثال در حال حاضر اداره‌ کل راه و شهرسازی قم به عنوان متولی اجرای طرح مسکن مهر باید فکری به حال افزایش جمعیت این منطقه بکند که در نتیجه ساخت همین خانه‌ها در پردیسان رخ خواهد داد.

به گفته مسئولان شهرداری پردیسان، در صورت اجرای کامل مسکن مهر و دیگر طرح‌های خانه‌سازی در این شهرک، جمعیت پردیسان به حدود 300 هزار نفر خواهد رسید. در این صورت امکاناتی که در حال حاضر جوابگوی 40 هزار سکنه نیست به یقین قادر به رفع احتیاجات ضروری این حجم عظیم از ساکنان نیز نخواهد بود.

مسئولان استانی و مراکز خصوصی در قم باید همکاری لازم را با شهرداری پردیسان داشته باشند تا هر چه زودتر شاهد تحقق اهداف میان‌مدت و بلندمدتی باشیم که این مرکز برای پیشرفت پردیسان در نظر گرفته است.

از جمله مواردی که نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌هاست، طرح امتداد بلوار شهید آوینی از شهرک قدس تا پردیسان است و در این خصوص نباید هیچ گونه کارشکنی صورت گیرد زیرا شهرکی به وسعت پردیسان نباید تنها دارای یک ورودی باشد.

==========

یادداشت: صدرالدین فلاح

==========

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول