اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

استاد علوم راهبردی دانشگاه قاهره در گفت‌وگو با فارس:

آمریکا و اسرائیل با مهره های خود برای تضعیف انقلاب مصر کار می کنند

خبرگزاری فارس: استاد علوم راهبردی دانشگاه قاهره تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل برای تضعیف انقلاب مصر و تفرقه افکنی در این کشور از طریق مزدوران خود دخالت می کنند.

آمریکا و اسرائیل با مهره های خود برای تضعیف انقلاب مصر کار می کنند

"نبیل فؤاد"، استاد علوم راهبردی دانشگاه قاهره در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد که مصر با توجه به نقشه غرب و رژیم صهیونیستی برای برهم زدن اوضاع این کشور در برهه ای خطیر به سر می برد.

استاد دانشگاه قاهره از همه ملت مصر خواست برای حمایت از امنیت کشور و ثبات آن با یکدیگر متحد شوند و درگیر کشمکش های سیاسی نشوند.

نبیل فؤاد تاکید کرد: غرب نگران است که انقلاب مصر تداوم راه انقلاب جولای 1952 باشد بنابراین نیروهای خارجی و داخلی را برای تضعیف انقلاب به خدمت گرفته است.

استاد مصری تصریح کرد که رژیم صهیونیستی در رو در رو قرار دادن ارتش مصر با مردمش همچون اتفاق که در لیبی روی داد شکست خورد.

 

****متن کامل گفت وگو در زیر آمده است****

فارس: نقش صهیونیست ها در مصر قبل از انقلاب ژانویه 2011 چگونه بود و اشکال دخالت این رژیم در امور مصر چه بود؟

فؤاد: مداخله به معنای دخالت در امور کشور وجود نداشت اما نوعی هماهنگی بین رژیم سابق با اسرائیل در چارچوب منافع مربوط به تداوم رژیم مبارک و همچنین تضمین پایبندی مصر به توافقنامه صلح کمپ دیوید که برای اسرائیل اهمیت زیادی دارد وجود داشت.

فارس: آیا این دخالت اسرائیل در دوره حسنی مبارک وجود داشت؟

فؤاد: با وجود اینکه من با همه عقاید و رویکردهای حسنی مبارک مخالف بودم اما این حرفش که اسرائیل در امور مصر دخالت مستقیم نداشت، موافقم.

فارس: دلیل افزایش دخالت لابی صهیونیستی در امور مصر پس از پیروزی انقلاب این کشور چیست؟

فؤاد: هنگامی که انقلاب ژانویه پدید آمد کشورهای غربی و اسرائیل نگران بودند که این انقلاب نسخه ای از انقلاب جولای 1952 باشد که با آن به مشقت افتاده بودند، بنابراین اسرائیل و کشورهای عربی در منطقه و همچنین آمریکا تلاش کردند به این انقلاب فرصت پیشرفت ندهد و در شرایطی ناآرام و با هرج و مرج باقی بماند تا ضعیف بشود.

فارس:در سایه این اخلافات پس از انقلاب مصر چه اتفاقی روی داد و آیا اوضاع مصر تغییر کرد؟

فؤاد: پس از انقلاب مصر ما شاهد مداخله واقعی و مستقیم غرب، اسرائیل و برخی کشورهای عربی هستیم.

فارس: رژیم صهیونیستی چگونه در امور مصر دخالت می کند راه هایی که این رژیم برای نفوذ در جامعه مصر به کار برده چیست؟

فؤاد: اسرائیل از طریق پول خرج کردن برای شوراندن برخی نیروهای داخل علیه نظام جدید یا علیه انقلاب جدید مصر کار می کند تا انقلاب را ضعیف کند و نگذارد به نسخه ای از انقلاب جولای 1952 مبدل شود یا ادامه راه آن انقلاب باشد.

فارس: بنابراین منفعت اسرائیل در مصر که از ده ها سال پیش به دنبال آن است، چیست؟

فؤاد: منفعت اسرائیل تلاش برای تجزیه جامعه مصر و تضعیف آن است اما نه ار طریق مداخله مستقیم بلکه از طریق دخالت های غیرمستقیم با استفاده از مهره ها و مزدوران خود در مصر است.

فارس: راه های مقابله با این دخالت های رژیم صهیونیستی که مهم ترین هدف آن بر هم زدن امنیت ملی مصر و تضعیف انقلاب است چیست؟ نقش شورای نظامی در این برهه خطیر برای مقابله با این مساله چیست؟

فؤاد: شورای نظامی در قبال حوادث این کشور دیدگاه و رویکرد خود را دارد، اسرائیل به دنبال هدایت کردن ارتش مصر به درگیری و رو در رویی با ملت مصر بود تا چیزی شبیه به آنچه که در لیبی روی داد شاهد آن باشیم اما شورای نظامی برای پایان دادن به بحران با ملت درگیر نشد بنابراین همه تلاش های اسرائیل شکست خورد و همه پول هایی که برای تحریک ارتش مصر هزینه کرده بود هدر رفت و این نقشه اسرائیل موفقیت آمیز نبود.

فارس: نظر شما درباره تلاش دیگر کشورها برای دخالت در مصر چیست؟

فؤاد: به نظر من دخالت مستقیمی ندارند هر کشوری در جهان خواه بزرگ و خواه کوچک درصدد تحقق منافع خود است و مصر نیز باید برای تحقق منافع خود کار کند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول