اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هلال طلایی، زیر ذره‌بین فوتبالی‌ها

بندرعباس؛ از میزبانی دیدار تاریخی بدون تماشاچی تا لیگ برتر

خبرگزاری فارس: کمتر کسی در سال 73 زمانی که استادیوم پیر تختی بندرعباس میزبان دیدار بدون تماشاچی پرسپولیس و استقلال بود، فکر می‌کرد که این شهر روزی در یک استادیوم 20 هزار نفری میزبان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باشد.

بندرعباس؛ از میزبانی دیدار تاریخی بدون تماشاچی تا لیگ برتر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بر خلاف آن تصوری که از هرمزگان می‌رود این استان در بخش ورزش دارای ورزشکاران و تیم‌های متعددی است که بعضا در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح و دارای عنوان هستند.

حضور تیم‌های فوتبال در لیگ‌های کشوری، حضور تیم‌های بسکتبال و والیبال مردان در لیگ‌های برتر و سوپر لیگ کشوری، حضور تیم فوتبال و فوتسال بانوان در لیگ دسته برتر، چندین عضو تیم کلی قایقرانی در بخش آقایان و بانوان، حضور تیم‌های ووشو و تکواندو در لیگ‌های کشوری و قهرمان وزنه‌برداری نوجوان در آسیا و ده‌ها عنوان و رتبه دیگر از جمله عناوینی است که ورزشکاران این استان طی سال‌های اخیر موفق به رقم زدن آنها شده‌اند.

اما مبحثی که قابل توجه‌تر است همانند سایر استان‌های کشور و دیگر نقاط جهان مبحث فوتبال و آن هم به سبک هجومی جنوب است که در هرمزگان علاقه‌مندان زیادی را علی‌رغم کمبود‌ها و فقر امکاناتی دارد.

شاید خیلی از فوتبالی‌ها و رسانه‌ها در کشور فوتبال بندرعباس را با نام بازیکنان ملی پوشی همانند عباس سرخاب و مهدی فرامرزی بشناسند، اما این استان طی ماه‌های اخیر یک بار دیگر به کانون توجهات رسانه‌های ورزشی تبدیل شده است.

در این استان از سال‌های گذشته همواره تلاش‌ها برای ورود به سطوح بالای فوتبال کشور آغاز شد، به نحوی که شهرداری بندرعباس نخستین سازمانی بود که با خرید امتیاز و مجوز تیم دسته اول استقلال کیش این تیم را به بندرعباس انتقال و با نام شهرداری در مسابقات لیگ دسته یک شرکت داد.

شرکت‌ آلومینیوم هرمزگان نیز در این راستا تلاش‌های خود را در قالب باشگاه فرهنگی ورزشی المهدی آغاز کرد به نحوی که پس از تشکیل تیم فوتبال توانست با طی رده‌ها و صعود از لیگ‌های زیر مجموعه طی برنامه‌های مدون خود را لیگ دسته یک برساند.

بسیاری از کارشناسان فوتبالی بر این عقیده‌اند که حضور مربیانی همانند عباس سرخاب، استانکو پاپلوکوییچ و مهدی فرامرزی کمک زیادی کرد تا این تیم هرمزگانی به خودباوری و سرانجام با مربیگری اکبر میثاقیان برای نخستین بار از هرمزگان مجوز حضور در لیگ برتر را به دست آورد.

تلاش‌ها برای توسعه فوتبال در این استان و به ویژه بندرعباس طی سال‌های اخیر با آغاز طرحی موسوم به آسیا ویژن که کندفدراسیون این قاره برای مدیریت و توسعه فوتبال در نقاط مختلف اجرایی می‌کند، وارد مرحله‌ای تازه شد.

هر چند که یکی از اهداف افق و چشم‌انداز این طرح مدیریتی، حضور یک تیم از بندرعباس در لیگ برتر فوتبال کشور است، اما بسیاری با انتقاد از عملکرد این طرح در بندرعباس بر این عقید‌‌ه‌اند که حضور آلومینیوم متاثر از پیروی از برنامه‌های هدف‌دار برای حضور در لیگ برتر کشور است.

حسن جباری‌زاده مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی در همین راستا گفت: هر چند که فعالیت‌های این باشگاه در رشته‌هایی همانند والیبال نیز منجر به حضور یک تیم به نام این باشگاه در سوپر لیگ شده است، اما باید بیشترین توجهات و تمرکز باشگاه و مدیریت آلومینیوم برای کسب مجوز لیگ برتر بوده است که سرانجام توانستیم در فصل گذشته این مجوز با به دست آوریم.

در پی ورود آلومینیوم به لیگ برتر بسیاری از شهروندان و کارشناسان هرمزگانی معتقدند که این حضور می‌تواند علاوه بر تاثیر بر پویایی و نشاط شهر، زمینه توجهات و معرفی بیشتر بندرعباس و هرمزگان را نیز در بعد ملی فراهم آورد.

اکبر میثاقیان سرمربی آلومینیوم هرمزگان که اکنون به محبوبیتی خاص در بین هرمزگانی‌ها دست یافته و در کارنامه خود تجربه مربیگری تیم‌های دسته اولی و لیگ برتری کشور را دارد نیز در این راستا معتقد است: با ورود یک تیم از هرمزگان پس از گذشت 12 سال از عمر لیگ برتر به این لیگ مطمئنا بخش‌های و حوزه‌های جدیدی نیز در مباحث مختلف در این شهر تولد می‌شود.

وی با بیان اینکه این امر در قدم نخست به توسعه فوتبال کمک می‌کند, افزود: شهر بندرعباس طی فصل میزبان تیم‌های بزرگ فوتبال می‌شود که این می‌تواند علاوه بر قابلیت‌های موجود این شهر، زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های ورزشی و علاقه مردم این شهر به فوتبال نیز در سطح ملی باشد.

از طرفی دیگر برخی نیز بر این عقیده‌اند که حضور یک تیم از هرمزگان در لیگ برتر می‌تواند بر جذابیت‌های این لیگ بیفزاید، چرا که علاقه‌مندان به فوتبال در بندرعباس حتی در بازی‌های دسته یک تیم‌های این استان نیز با حضور گسترده خود در ورزشگاه بر کیفیت بازی‌ها می‌افزوند.

مدیر کل ورزش و جوانان هرمزگان نیز گفت: هر چند که ورزشگاه تختی بندرعباس سال‌ها میزبانی مسابقات فوتبال در رده‌های مختلف از جمله لیگ دسته یک را بر عهده داشت اما این ورزشگاه به دلیل عدم تائیدیه‌های لیگ فوتبال مجوز میزبانی برای بازی‌ها این لیگ را نگرفت و از همین رو با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته عملیات احداث ورزشگاه 20 هزار نفری خلیج فارس به پایان رسیده بود در مدت زمانی کوتاه نسبت به کسب مجوزهای لازم که ریشه در مشکلات جزئی داشت اقدام کردیم.

به گفته محمود آرامی، به دلیل معماری و ساختار ورزشگاه 20 هزار نفری و چمن مناسب این ورزشگاه با توجه به نوساز بودن آن، تماشای بازی‌های لیگ برتر در این استادیوم لذت بخش می‌شود.

حسین وفایی سرپرست هیئت فوتبال هرمزگان نیز در همین راستا گفت: ورزشگاه تختی همان ورزشگاهی است که در دهه هفتاد، مسابقه بدون تماشاگر تیم‌های پرسپولیس و استقلال به دستور فدارسیون فوتبال در آن برگزار شد.

به گفته وی، استادیوم 20 هزار نفری خلیج فارس از استانداردهای خوبی برخوردار است.

اما نکته‌ای که شاید از همه چیز مهم‌تر باشد و تمامی مسئولان ورزشی و حتی سیاسی و اجتماعی نیز بدان تاکید دارد این است که آلومینیوم را در لیگ دسته اول نگه‌ دارند.

از همین رو می‌توان به تاکیدات استاندار هرمزگان اشاره که بارها و بارها طی ماه‌های اخیر خواستار حضور پرقدرت این تیم هرمزگانی در مسابقات لیگ برتر شده است.

ابراهیم عزیزی خواستار شده است که باید تیم آلومینیوم به رده‌های بالای جدول لیگ برتر چشم داشته باشد.

حال با همه تفاسیر و با توسعه‌ای که این شهر بندری در دهه‌های اخیر به خود گرفته است، باید دید که خوشحالی جوانان این شهر (از حضور آلومینیوم در لیگ برتر) که روزی شهرشان در تصاویر تلویزیونی مربوط به بازی‌ تاریخی دو تیم بزرگ پایتخت که پس از درگیری در آزادی تهران محکوم به بازی در استادیوم تختی بندرعباس شدند، با چهره نخل و محرومیت به ایرانیان فوتبال دوست معرفی شد، دوام می‌یابد یا نه! چرا که به گفته مربیان آلومینیوم بازی در لیگ برتر بسیار سخت و نگه‌داشتن امتیاز این تیم کاری مشکل است، از همین رو تمامی هم و غم مسئولان این تیم برای نگه‌داشتن آن در لیگ برتر طی فصل جاری است.

===========

گزارش از امیر توانگر

===========

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول