اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ستاد کل ارتش روسیه:

غرب در مورد سلاح‌های شیمیایی در سوریه بزرگ‌نمایی می‌کند

خبرگزاری فارس: مقام ستاد کل ارتش روسیه با تکذیب خبر اعزام نیروهای ویژه روسی به سوریه برای تامین امنیت انبارهای سلاح‌های شیمیایی، یادآور شد که کشورهای غربی در مورد ذخایر سلاح‌های شیمیایی موجود در سوریه بزرگنمایی می‌کنند.

غرب در مورد سلاح‌های شیمیایی در سوریه بزرگ‌نمایی می‌کند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، "جهاد المقدسی" سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در صورت تجاوز خارجی به خاکش از سلاح شیمیایی استفاده خواهد کرد، هرچند این تسلیحات هرگز علیه مردم سوریه بکار گرفته نشده و نخواهد شد. واکنش جامعه جهانی نسبت به این اظهارات بسیار سریع و شدیدالحن بود.

"باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا به "بشار اسد" در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داده و مسئولیت چنین اقدامی را تنها به گردن وی انداخت.

مقامات اسرائیلی هم ابراز نگرانی کردند که دولت سوریه ممکن است کنترل خود بر ذخایر سلاح‌های شیمیایی موجود در این کشور را از دست داده و این تسلیحات بدست گروه‌های تروریستی بیفتد. علاوه بر این آنها از روسیه خواستند تا نیروهای ویژه خود را برای تامین امنیت انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه به این کشور اعزام کند.

در پاسخ به این اظهارات، مقامات دمشق کشورهای غربی را متهم کرد که تلاش دارند تا با بهانه قرار دادن این مسئله، همانطور که در خصوص عراق انجام دادند، دست به اقدام نظامی علیه سوریه بزنند.

روسیه اظهارات وزارت خارجه سوریه در خصوص امکان استفاده از سلاح شیمیایی را به یک جنجال تبدیل نکرده است.

یک مقام آگاه در ستاد کل ارتش روسیه در این خصوص گفت: بر اساس اطلاعات ما، میزان ذخایر سلاح‌های شیمیایی در سوریه آنطور که غربی‌ها می‌گویند، چندان زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه مسلما حجم این ذخایر بر اساس مسائل امنیت جنبه محرمانه دارد، گفت: کشورهای غربی برای استفاده تبلیغاتی از این مسئله در این خصوص بزرگنمایی می‌کنند.

این مقام نظامی در عین حال خبر مربوط به اینکه نیروهای امنیتی ویژه روسیه برای تامین امنیت انبارهای ذخایر سلاح‌های شیمیایی  به سوریه اعزام خواهند شد را تکذیب کرد. برخی رسانه‌های فرانسوی از چنین توافقی بین روسیه و اسرائیل خبر داده بودند.

"الکساندر پلوگاریف"کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی روسیه در این رابطه توضیح داد: سوریه بخاطر خودداری اسرائیل از پیوستن به توافقنامه مربوط به عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، از امضای کنوانسیون ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی  خودداری کرده است.

به گفته وی، این مسئله برای سوریه، دقیقا مانند مصر، یک تصمیم گیری سیاسی برای مقابله راهبردی و یک بازدارنده در برابر اسرائیل محسوب می‌شود.

این کارشناس افزود، ولی از سوی دیگر سوریه در سال 1968 پروتکل الحاقی سال 1925 ژنو در خصوص ممنوعیت استفاده از گازهای خفه کننده، سمی و سایر انواع گازهای شیمیایی خطرناک بعنوان ابزار جنگی را امضاء و تصویب کرده و این ممنوعیت همچنان قابلیت اجرایی دارد و اظهارات شنیده شده از سوی مقامات دمشق صرفا در ادامه جنگ تبلیغاتی بین سوریه و غرب صورت گرفته است.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول