اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از گذشت 7 سال

پروژه تالار قرآن همدان همچنان ناتمام است

خبرگزاری فارس: اجرای پروژه‌ای با نام تالار قرآن همدان مدت هفت سال است که آغاز شده است اما همچنان روند اجرای آن ادامه داشته و به اتمام نرسیده است.

پروژه تالار قرآن همدان همچنان ناتمام است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ساخت تالار قرآن از سال 85 در همدان آغاز شده است، که برای آن کره‌ای فلزی با حدود 9 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است که همین حرف‌ و حدیث‌هایی را ایجاد کرده است.

وقتی وارد بلوار بعثت همدان می‌شویم از دور گنبدی فلزی به چشم می‌خورد که در یک دید نگاه همگان را بر می‌انگیزد که این چه پروژه‌ای است که چند سال است قد علم کرده و همچنان بدون هیچ تغییری باقی مانده است.

کره‌ای که از ابتدای تأسیس هزینه‌های گزافی را از بودجه‌های استان گرفته و تاکنون اندرخم پوشش است، پوششی که مشخص نشده است که قرار است از چه جنسی برای آن به کار رود و این امر نتوانسته مجموع هزینه این پروژه را نهایی کند.

گرچه نام‌گذاری این مجموعه با نام تالار قرآن سبب شده همگان تصور کنند این تالار صرفاً برای برگزاری برنامه‌های قرآنی است ولی حرف‌هایی که در مورد این مجموعه زده می‌شود اندکی با احتیاط است، اما شاید نام‌گذاری این مجموعه هم‌چنان که برای سالن اجلاس سران هست، این‌ قدر‌ها هم جهت‌دهی کاربری آن را نداشته باشد بلکه به عنوان یک تالار بزرگ برای اجلاس و برنامه‌های بزرگ کاربرد دارد.

به هر حال کره‌ای که بدون کارشناسی لازم بر سر تالار گذاشته شده است اکنون نگاه‌های زیادی به آن معطوف شده است تا از سرنوشت نامعلوم آن آگاه شوند اما مثل اینکه این قصه سر دراز دارد و زمانی برای افتتاح آن پیش‌بینی نشده است.

بسیاری از افراد اذعان دارند که چرا برای این تالار سقفی کره‌ای در نظر گرفته شده است، یا اصلا این کره توپی چه ربطی به تالار دارد؟ چرا باید پروژه‌هایی را بدون کارشناسی دقیق شروع کنیم که در میانه راه با کندی مواجه شود؟ مگر نه اینکه هزینه‌‌هایی که برای برخی پروژه‌ها می‌شود از مردم و بیت‌المال است و باید صرف پروژه‌هایی با هزینه کم و بازدهی بالا شود؟

شهرستان همدان قابلیت‌های فراوانی برای پیشرفت و توسعه در زمینه شهری دارد اما مشخص نیست چرا برای برخی پروژه‌ها اصرار ورزیده می‌شود که این اصرار سایر موارد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حال اگر طرح و پروژه‌ای تا به اینجا رسیده بالاخره تکلیفش چه می‌شود.

 

* هزینه‌های میلیاردی برای تالار قرآن جایز نبود

در همین ارتباط رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برای گنبد این تالار هزینه‌های میلیاردی شده است که این همه اسراف جایز نبود.

سید احمد حسنی‌حلم افزود: در زمان ارائه طرح ساخت تالار با این طرح مخالفت کردیم اما کسانی بر اجرای طرح پافشاری کردند.

وی بیان داشت: بحث تالار قرآن به بحث تکراری و کهنه‌ای تبدیل شده است که ترجیح می‌دهیم در این خصوص دیگر اظهار نظری نکنیم.

 

* اختصاص 7 میلیارد تومان بودجه به این پروژه در سال جاری

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه عملیات احداث پروژه تالار قرآن از سال 85 آغاز شده است، افزود: امسال از اعتبارات دولتی 5 میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

نرگس نورالله‌زاده تصریح کرد: امسال شهرداری همدان نیز 2 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌دهد تا در مجموع امسال 7 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اگر شهرداری سازه مناسب این پروژه‌ را انتخاب کند، قطعاً بزرگ‌ترین تالار قرآن غرب کشور یک ساله تمام می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر همدان ابراز داشت: این سازه محدب و کره کامل است و به لحاظ شیبی که سازه آن دارد، اجرا کردن آن سخت و زمان‌بر است به طوری که اگر همین الان هر نوع سازه‌ای را برای پوشاندن این کره انتخاب کنند، به لحاظ گستردگی اجرای آن تا سال آینده طول می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری امسال 2 میلیارد تومان برای این پروژه تعیین کرده است و اگر سال آینده هم بودجه‌ای به آن اختصاص دهد که آن زمان میزانش تعیین می‌شود، قطعاً پروژه به پایان می‌رسد.

نورالله‌زاده بیان داشت: امسال یک بخش از پروژه قابلیت بهره‌برداری پیدا می‌کند اما تالار و پوشش گنبد سال بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: احتمال دارد که با همین میزان اعتبار احداث آن به پایان برسد تا اینکه این پروژه به مرحله تجهیز برسد و آن نیز نیازمند اختصاص اعتبارات دیگری است.

 

* میزان اعتبار لازم برای اتمام پروژه مشخص نیست

معاون عمرانی شهردار همدان نیز گفت: برای این تالار 7 میلیارد تومان در بودجه سال 91 شهرداری همدان پیش‌بینی شده است.

موسی رسولی با بیان اینکه با این بودجه این پروژه پایان نمی‌یابد، بیان داشت: هنوز مشخص نشده است که از این مبلغ چه میزان را بخش دولتی و چه میزان را شهرداری تأمین کند.

وی در پاسخ به این سئوال که اتمام این پروژه نیازمند چه میزان مبلغ اعتبار است، گفت: هنوز میزان اعتبار لازم برای اتمام پروژه‌ مشخص نشده است چرا که پوشش آن آیتم‌های متغیر دارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

معاون عمرانی شهردار همدان یادآور شد: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی تالار قرآن جز پوشش سقف آن، 85 درصد است که روند کار ادامه دارد.

شهروندی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اینکه این تالار در چنین مکانی در نظر گرفته شده است، مناسب است چرا که این مکان به دور از شلوغی‌های مرکز شهر در ایام تابستان افراد زیادی را در خود جمع می‌کند و پس از افتتاح شهروندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه در دین ما به سادگی سفارش شده است و از هر گونه اسراف و زرق و برق باید جلوگیری شود، سقف کروی شکل این تالار هم به تجملاتی بودن این تالار افزوده و هم بنا به شنیده‌ها هزینه زیادی را در برداشته است که خلاف دین و قرآن است.

این شهروند همدانی خاطرنشان کرد: نمای گنبدی شکل این تالار فضای مبهمی به شهر داده است و اینکه چرا تاکنون تمام نشده است، جای سئوال دارد.

یادمان باشد شهروندان چشم و گوش جامعه شهری هستند و هر عملی از سوی مسئولان از دید آنها پنهان نمی‌ماند...

یادمان باشد پروژه‌هایی که به هر دلیلی آغاز و ناتمام می‌مانند حکایت از عملکرد مسئولان آن شهر دارد.

و یادمان باشد نباید با عدم کارشناسی صحیح در اجرای یک پروژه‌ مدت‌ها بودجه‌های کلان که می‌توانست برای اجرای سایر پروژه‌ها اختصاص یابد، به سمت یک پروژه سرازیر کنیم که نمونه آن کم نبوده است.

------------------------------

گزارش: فریده حسینی‌فرزام

------------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول