اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/بخش هفتم/

نصرالله: هم‌اکنون طرحی آمریکایی-صهیونیستی در سوریه در حال اجراست

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به حمله تروریستی امروز دمشق و با انتقاد شدید از رژیم های مرتجع عرب گفت: هم اکنون طرحی آمریکایی – صهیونیستی در سوریه در حال اجراست.

نصرالله: هم‌اکنون طرحی آمریکایی-صهیونیستی در سوریه در حال اجراست

به گزارش فارس، سید حسن نصرالله در ادامه اظهات خود گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با مشکلی اساسی و واقعی مواجه بودند که در سوریه نمود پیدا می‌کرد. آنها مشاهده کردند که در مرحله گذشته تغییر و تحولات مهمی در سوریه در حال رخ دادن بود، اول از همه اینکه استراتژی نظامی جدیدی در سوریه وضع شد و براساس آن عمل نیز شد و این استراتژی طی دهه گذشته سوریه را به یک قدرت نظامی تبدیل کرد که می‌توانست با تهدیدات رژیم صهیونیستی مقابله کند و سرانجام اینکه نگاه اسرائیل به سوریه در سال‌های اخیر نگاهی نگران و مضطرب بود و امروز توانمندی موشکی سوریه به حدی است که در آن جای بحث و گفت‌وگو نیست.

وی افزود: دوم اینکه سوریه گذرگاه مقاومت و پل ارتباطی بین مقاومت و ایران بود، ولی به من اجازه دهید تا بگویم که سوریه فراتر از اینها بود، سوریه حامی واقعی مقاومت به ویژه در بعد نظامی بود و در این‌باره من دو گواه دارم.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره دو دلیل خود در این باره گفت: گواه اول اینکه مهمترین موشک‌هایی که بر حیفا و مرکز اسرائیل فرود می‌آمد، موشک‌هایی ساخته و تولید صنایع نظامی سوریه بود که در اختیار مقاومت گذاشته شد.

وی تاکید کرد: سوریه حامی مقاومت بود و سلاح‌هایی در اختیار مقاومت گذاشت که به واسطه آنها توانست در جنگ ژوئیه مقاومت کند و مهمترین سلاح‌هایی که در جنگ ژوئیه با آنها مبارزه و ایستادگی کردیم، سلاح‌های سوری بود و نه تنها لبنان که در نوار غزه نیز چنین بود، سلاح‌هایی که به نوار غزه می‌رسید نیز سوری بود.

دبیرکل حزب الله گفت: اسرائیل امروز از نوار غزه می‌ترسد و از این بیم دارد که غزه مبادا تل‌آویو را هدف قرار دهد. این موشک‌ها را آیا رژیم سعودی یا مصر به نوار غزه دادند؟ آیا رژیم‌های عربی آن را در اختیار نوار غزه گذاشتند؟ مسلما نه آنها موشک‌های سوری بودند که از طریق سوریه در اختیار نوار غزه گداشت و سوریه به خاطر مقاومت لبنان و فلسطین منافع خود را به خطر انداخت به من یک رژیم عربی را نشان دهید که دست به چنین اقدامی زده باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه این سوال را مطرح کرد که به نظر شما معنای سلاح در اختیار حزب الله و حماس و جنبش جهاد اسلامی گذاشتن توسط سوریه چه معنایی می‌تواند داشته باشد، آن هم در زمانی‌که رژیم‌های عربی از کمک‌های غذایی و مالی خود به نوار غزه امتناع می‌کردند. سوریه هم سلاح و غذا به نوار غزه ارسال و در این راه خطر می‌کرد، این سوریه است، این سوریه بشار اسد است، این سوریه فرماندهان شهید آصف شوکت و داوود راجحة و حسن تورکمانی است.

وی تاکید کرد: در چنین روزی باید از حق و حقیقت سخن بگوییم، چه این سخنان باب میل کسانی باشد چه نباشد، کسی خود را فریب ندهد، هم اکنون طرحی آمریکایی – صهیونیستی در سوریه در حال اجراست که "نباید به خاطر رژیم صهیونیستی ارتش قدرتمندی در منطقه وجود داشته باشد". ارتش لبنان درست است که ارتشی قدرتمند به شمار می‌آید، ولی واقعیت امر این است که این دستگاه امنیت داخلی در پوشش ارتش است، رژیم صهیونیستی خواهان ارتشی در منطقه است که در بعد امنیت داخلی قدرتمند باشد و در این میان اگر هم واقعا ارتشی وجود داشته باشد، باید با آمریکا در ارتباط باشد و این همان وضعیت حاکم بر ارتش‌‌های عربی است.

سید حسن نصر الله گفت: چرا هنگامی‌که آمریکا عراق را اشغال کرد، اولین اقدام آنها منحل کردن ارتش بود. آیا این همان ارتشی نبود که کویت را اشغال کرد و کشورهای همجوار را مرتب تهدید و با شیعیان و کردها و سنی‌ها عراق مقابله و آنها را سرکوب می‌‌کرد.

وی تاکید کرد که واقعیت امر این است که آنها خواهان ارتشی قدرتمند با سلاح‌های قدرتمند و بدون وابستگی به آمریکایی نیستند، امروز در عراق مگر غیر از پلیس نیروی نظامی دیگری وجود دارد.

سید حسن نصر الله در ادامه افزود: در سراسر منطقه تنها ارتش سوریه بود که آموزش‌ها و تسلیحاتش به آمریکایی‌ها وابسته نبود و به همین دلیل باید ترتیبی برای از بین بردن این ارتش اتخاذ می‌شد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: آمریکا و غرب و ایادی آنها در جهان عرب اقدام به سوء استفاده از خواسته‌ها مطالبات برحق مردم سوریه کرده و این کشور را در استانه جنگ قرار دادند.

وی تاکید کرد که معارضان سوری حتی معارضان ملی داخل کشور نیز از مذاکره و گفت‌وگو با دمشق منع شده‌اند، چون هدف نابودی سوریه و ملت و ارتش آن است،‌ همانگونه که در عراق نیز چنین بود.

سید حسن نصرالله گفت: رژیم صهیونیستی حق دارد که امروز خوشحال باشد، چون امروز ستون‌ها و پایه‌ و اساس ارتش سوریه هدف قرار گرفت و فرماندهان بزرگ این ارتش به شهادت رسیدند. این خواسته رژیم صهیونیستی است که ارتش قدرتمندی در سوریه نباشد، به همین دلیل ما بار دیگر می‌خواهیم که سوریه و ملت و ارتش آن حفظ شوند و تنها راه حل در این‌باره پذیرش مذاکره و گفت‌وگو و اقدام هرچه سریع‌تر برای آن است.

دبیرکل حزب الله لبنان بار دیگر تاکید کرد که این فرماندهان بزرگ منتی بسیار برمقاومت داشتند و ما بابت این ضایعه بزرگ با فرماندهان و ارتش و ملت سوریه ابراز همدردی کرده و این ضایعه را تسلیت گفته و تاکید می‌کنیم که این اقدام تنها و تنها در خدمت منافع دشمن است و این شهدا از دوستان نزدیک مقاومت و ایستادگی و مبارزه در برابر دشمن صهیونیستی بودند.

سید حسن نصر الله گفت که ما باور داریم ارتش سوریه دارای فرماندهان بزرگی چون شهدای امروز است که بتوانند جای آنها را پر کنند و امید دشمنان را به ناامیدی تبدیل کنند.

وی تاکید کرد، باید که از خشم و غضب خود بیرون بیاییم و اندکی درباره آنچه در سوریه می‌گذرد بیاندیشم و تامل کنیم که چه کسی و چه طرفی از این وضعیت شود می‌برد. روز گذشته "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا در منطقه بود، آیا درباره وضعیت ملت فلسطینی سراغی گرفت؟ کلینتون به منطقه آمده بود تا به رژیم صهیونیستی بابت موضع مصر اطمینان خاطر دهد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول