اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

تأکید ولایتی بر تشکیل دبیرخانه ثابت برای جنبش عدم تعهد

خبرگزاری فارس: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بر تشیکل دبیرخانه ثابت برای جنبش عدم تعهد تأکید کرد و گفت: این جنبش باید برای آینده جهان طراحی‌های جدیدی داشته باشد.

تأکید ولایتی بر تشکیل دبیرخانه ثابت برای جنبش عدم تعهد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) در نخستین کنفرانس علمی بین‌المللی پیرامون جنبش عدم تعهد طی سخنانی با اشاره به تاریخچه تشکیل این جنبش گفت: جنبش عدم تعهد از 120 کشور تشکیل شده و در طول تاریخ فعالیتش شاهد تحولات زیادی بوده است. امیدواریم در اجلاس شانزدهم سران در تهران شاهد نقطه عطفی در نهضت عدم تعهد باشیم.

وی افزود: پایه‌های جنبش عدم تعهد در سال 1955 و در جریان کنفرانس باندونگ پایه‌ریزی شد. این نهضت متشکل از کشورهایی بود که از استعمار آزاد شده و قصد داشتند مجموعه‌ای از رهاشدگان از استعمار را تشکیل دهند.

ولایتی با اشاره به تلاش سوکارنو در پایه ریزی جنبش عدم تعهد گفت: اندونزی با تلاش‌های سوکارنو از استعمار هلند آزاد شد و این کشور در سازماندهی و تشکیل جنبش عدم تعهد نقش بسزایی داشت. جنبش عدم تعهد یک مانع اساسی در برابر دو قطبی شدن جهان بود و کارهایی که در آن زمان انجام شد، بسیار تاثیرگذار بود.

دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه دنیای امروز متفاوت از زمان پس از جنگ جهانی دوم است، تصریح کرد: پس از فروپاشی جهان دوقطبی آمریکا معتقد به دنیای تک قطبی بود و خود را مسئول امنیت جهان می‌دانست، اما آمریکا پس از اتفاقات سال 1990 دیگر آن ادعاهای زمان بوش پدر را که در آرزوی جهان تک قطبی بود را ‌نداشت.

وی افزود: پس از بیداری اسلامی که از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است، در آینده‌ای نزدیک شاهد بروز یک قطب جدیدی به نام "جهان اسلام" خواهیم بود.

ولایتی با اشاره به اینکه فلسفه اولیه تشکیل جنبش عدم تعهد از بین رفته است، گفت: امروز شاهد دنیای دیگری هستیم. ناتو توسعه پیدا کرده و با چین هم مرز شده است. هند داعیه عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را دارد. برزیل و آمریکای لاتین نیز برنامه‌های خود را برای حضور در عرصه قدرت جهانی دارند. در این شرایط حضور بیداری اسلامی موجب شده که یک قطب قدرت جدید در حال شکل گیری باشد.

وی افزود: مصر، لیبی و تونس دیگر به گذشته برنمی‌گردند. هر طرفی که مصر حرکت کند جهان عرب به همان سو می‌چرخد. در این شرایط، ایران اسلامی که پس از انقلاب عضو جنبش عدم تعهد شده، حضور دارد.

ولایتی گفت: عدم تعهد به لحاظ محتوایی باید طرحی برای آینده جهان که کشورهای اسلامی نیز در آن سهیم هستند، طراحی کند.

وی افزود: فقدان دبیرخانه ثابت یکی از مشکلات ساختاری این جنبش است. ما باید با پیشنهادات جدید تلاش کنیم خون تازه‌ای به مجموعه عدم تعهد تزریق شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول