اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

وزیر امورخارجه:

دعوتنامه‌ سران عدم‌تعهد برای حضور در اجلاس تهران ارسال شده است

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه کشورمان گفت که تقریباً دعوتنامه‌های شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد (نم) در تهران برای اعضا ارسال شده است.

دعوتنامه‌ سران عدم‌تعهد برای حضور در اجلاس تهران ارسال شده است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نخستین کنفرانس علمی بین‌المللی پیرامون جنبش عدم تعهد طی سخنانی با اشاره به تاریخچه تشکیل این جنبش گفت: جنبش عدم تعهد بیش از 5 دهه است که شکل گرفته و زمانی ایجاد شد که جهان به دو قطب شرق و غرب تقسیم شده بود و تعدادی از کشورهایی که نمی‌خواستند به هیچ کدام از این قطب‌ها وابسته باشند، ترجیح دادند در مدار سیاسی خود حرکت کنند.

وی افزود: این کشورها تصمیم گرفتند دور هم جمع شده و پیمانی را ببندند و در این جهت اصولی را مطرح کردند که شامل 10 اصل بود که بر اساس آن از سیاست مستقل پیروی کنند.

صالحی با بیان اینکه این جنبش برای مدتی توانست در جهت اصول تعریف شده خود حرکت کند، عنوان کرد: اما رفته رفته این اصول رنگ باخت و جنبش عدم تعهد نتوانست در عرصه بین‌المللی جایگاه مؤثری پیدا کند.

وزیر امور خارجه گفت: یکی از قطب‌ها فرو ریخت و جهان تک قطبی شد و این بار جنبش با چالشی جدی روبرو شد و با وجود افزایش تعداد اعضا، همچنان چالش وجود داشته و دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه مدتی است مسئولان جنبش تلاش دارند اصول تعیین شده دهه‌های گذشته را احیا کنند و به فراخور شرایط زمانی آن را تکمیل کنند، اظهار داشت: براین اساس در آخرین جلسه وزرای کشورهای عضو در شرم الشیخ مصر مطالبی در خصوص اهداف آینده، نحوه حرکت و اثربخش بودن مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد که قرار است در اجلاس شانزدهم در تهران به تصویب نهایی سران برسد.

صالحی گفت: تقریباً دعوتنامه‌های نشست تهران برای تمامی اعضا ارسال شده و انتظار داریم تعداد قابل توجهی در سطح سران شرکت کنند.

وی افزود: یقیناً از تمامی کشورهای عضو در رده‌های مختلف سیاسی شرکت‌کننده خواهیم داشت.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه توسعه همکاری با کشورهای مستقل جهان یکی از سیاست‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی است، گفت: برقراری ارتباط و گسترش همکاری با کشورهای مستقل بستر مناسبی برای تقویت مناسبات در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم می‌کند. در این میان جنبش عدم تعهد با قرار گرفتن در کانون تحولات بین‌المللی، توان بالایی برای مشارکت در معادلات قدرت خواهد داشت.

وی افزود: ایران یکی از کشورهای مستقل و حامی حقیقی جنبش است و پایبندی خود را به اصول جنبش به اثبات رسانده و سابقه درخشانی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ارتقای نقش جهانی این جنبش با هدف تحقق تساوی حقوق ملت‌ها خواهد بود، تصریح کرد: لزوم تجدید نظر در اصول جنبش در تقویت هویت آن بر اساس صلح، ثبات و امنیت جهانی از طریق تعامل گسترده و گسترش روابط اعضاء احساس می‌شود.  

صالحی گفت: توجه به ظرفیت‌های سیاسی جنبش که نمایندگی اکثریت کشورهای جهان را دارد، از محورهای مهمی است که ایران بر آن تأکید دارد.

وی با بیان اینکه جنبش دومین مجموعه بین‌المللی پس از سازمان ملل محسوب می‌شود، گفت: این جنبش می‌تواند بستر مناسبی برای پیشبرد اهداف اعضای خود باشد، اما از نظر تشکیلاتی هنوز این جنبش با مشکل نبود دبیرخانه دائم و مستقل مواجه است که امیدواریم این مسئله به زودی حل شود تا اثرگذاری خود را در عرصه بین‌المللی ارتقاء دهد.

وزیر خارجه با بیان اینکه جهان امروز برای مدیریت عادلانه، نیازمند گام برداشتن در مسیر مشارکت است، گفت: شعار جنبش عدم تعهد نیز مدیریت مشترک جهانی است. وقت آن است که جهان فقط در اختیار تعدادی نباشد، بلکه جهان از سوی اعضای آن مدیریت شود. در جهانی که روز به روز همه به هم نزدیک می‌شوند نیاز است که در مدیریت آن بازنگری شود. اگر همه برای مدیریت فرصت برابر داشته باشند دیگر جایی برای جنگ نمی‌ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول