اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

بانگ موذن، فراخوان مراسم برداشت محصول در ورزقان است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به مراسم تابستانه برداشت محصول روستای سقای شهرستان ورزقان گفت: بانگ مناجات موذن روستا به منزله فراخوان و دعوت به آغاز مراسم سنتی این روستا است.

بانگ موذن، فراخوان مراسم برداشت محصول در ورزقان است

به گزارش خبرگزاری فارس از ورزقان، تراب محمدی ظهر امروز در آیین برداشت محصول در ورزقان اظهار کرد: رسم آغاز برداشت محصولات کشاورزی یکی از آیین‌های مربوط به فعالیت‌های تولیدی در امور کشاورزی است که در چند روستای آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نحوه برگزاری این مراسم تصریح کرد: آئین و رسم آغاز برداشت محصول در روستای سقای همه ساله در نیمه‌های تیرماه در پنجشنبه نزدیک به آن برگزار می‌شود که دو روز مانده به زمان برگزاری، موذن با خواندن مناجات و اشعار مردم روستا را برای برپایی رسم فرا می‌خواند.

وی افزود: مردم روستا با شنیدن فراخوان موذن تدارک و آمادگی‌های لازم را می‌بینند که پختن نان محلی و دعوت از عزیزان سفرکرده به خارج از روستا از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: در روز موعود خانواده‌ها با لباس‌های تازه و نو گروه گروه به میعادگاه که پای کوه مقدس پیر سقا واقع در جنوب روستا است، روانه می‌شوند که حرکت آنان در مسیر روستا تا میعادگاه یکی از مراحل جذاب و دیدنی این آیین کهن است.

محمدی با بیان اینکه در ابتدای روز هرکس در کنار اجاق‌های سنتی خود جا می‌گیرد و وسایل را گوشه‌ای می‌نهد، گفت: مراسم تا بعدازظهر به طول انجامیده و از فردای برگزاری مراسم مردم روستا آغاز به برداشت محصولات کشاورزی خود می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخچه و قدمت این آیین اظهار کرد: اهالی روستا در رابطه با پیشینه این رسم می‌گویند این آیین را آنان از آبا و اجدادشان به ارث برده‌اند اما آنچه که معلوم است تقدس کوه و زیارت آن و برگزاری آیین شکر و سپاسگزاری در این روستا قدمت زیادی دارد.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی استان یادآور شد: همچنین آثار تاریخی به جا مانده از گذشته که بنا به مستندات باستان‌شناسی  مربوط به پیش از اسلام بوده حکایت از کهن بودن روستا دارد.

محمدی با بیان اینکه در روستای "ینگجه" از توابع شهرستان ورزقان نیز چنین رسمی همه ساله ازسوی مردم روستا برگزار می‌شود، تاکید کرد: پژوهش مردم‌شناختی این مناطق به عنوان یک روستای ویژه کمک بیشتری به شناخت این رسم و سایر جلوه‌های فرهنگی روستای سقا می‌کند.

وی تصریح کرد: بی‌شک مردم خود روستا در زنده نگه داشتن این رسم به یادگار مانده از اجدادشان کوشا بوده‌اند که ثبت ملی این میراث معنوی نیز توانسته در حفظ و زنده نگهداشتن آن بسیار تاثیرگذار باشد.

محمدی با اشاره به ثبت مراسم برداشت محصول روستای سقای ورزقان در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور در سال گذشته، تاکید کرد: مواریث فرهنگی و معنوی به عنوان یادگارهای روزگار کهن نباید به فراموشی دچار شوند.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول