اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تولید سالانه 280 هزار تن

ایران رتبه دوم تولید زردآلو را در جهان دارد

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 25 درصد زردآلودی کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: ایران با تولید سالانه 280 هزار تن زردآلو، رتبه دوم تولید این محصول در جهان را دارد.

ایران رتبه دوم تولید زردآلو را در جهان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه استان در تولید زردآلو در کشور، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی با تولید 77 هزار تن انواع زردآلو در 11 هزار و 400 هکتار اراضی اراضی باغی، رتبه نخست کشوری و ایران با تولید 280 هزار تن محصول زردآلو در سال، رتبه دوم تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت بسترسازی لازم برای ورود دانش و فناوری‌های جدید به عرصه‌های تولیدی در راستای ایجاد امکان مناسب برای افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی و حمایت از بهره‌برداران در استفاده از دانش به‌روز برای مقابله با مسائل و مشکلات بخش تولید، افزود: استفاده از ارقام ژنوتیپ جدید در حوزه تولید بخش باغی کشور تاثیر بسیار مطلوبی در ارتقای جایگاه تولیدی ایران در بخش تولیدات باغی از خود به جای خواهد گذاشت.

ایرانی‌فام با بیان اینکه 25 درصد از کل محصول تولیدی زردآلوی کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود، گفت: 75 درصد زردآلوی تولیدی استان، توسط 300 واحد فرآوری سنتی و 40 واحد صنعتی فرآوری تولید و علاوه بر بازارهای داخل کشور، بخش اعظمی نیز به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود و 25 درصد بقیه نیز به صورت تازه‌خوری به بازار مصرف داخلی عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه، از وقوع خشکسالی‌های ادواری و تغییرات فاحش آب و هوایی و سرمای زودرس و بهاری به عنوان مشکلات عمده تولید این محصول و ضررهای چشمگیر به بهره‌برداران و تولیدکنندگان زردآلو در استان و کشور یاد کرد و گفت: در حال حاضر 32 رقم جدید بادام و زردآلوی دیرگل، زودرس و تجاری در ایستگاه تحقیقات باغبانی سهند توسط محققان این مرکز مورد بررسی است که به زودی با معرفی آنها به جامعه باغبانی کشور، ریسک تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول