اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رئیس حزب "صلح دمکراتیک" مصر در گفتگو با فارس:

جهان با حیرت به نظام ایران می‌نگرد/تلاش می‌کنیم روابطی گسترده با ایران داشته باشیم

خبرگزاری فارس: رئیس حزب "صلح دمکراتیک" مصر و رئیس جمعیت جهانی جوانان مسلمان با اشاره به اینکه جهان با حیرت به نظام ایران می‌نگرد، تاکید کرد که تلاش می‌کنیم، روابطی مستحکم و گسترده با دولت برادر ایران اسلامی داشته باشیم.

جهان با حیرت به نظام ایران می‌نگرد/تلاش می‌کنیم روابطی گسترده با ایران داشته باشیم

"احمد الفضالی"، رئیس حزب "صلح دمکراتیک" مصر و رئیس جمعیت جهانی جوانان مسلمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد که باید از دستگاه قضایی مصر حمایت کنیم، بی‌آنکه اجازه دخالت آمریکا در امور داخلی مصر را بدهیم، چشم داشت‌های آمریکایی‌ها به انقلاب‌های دیگر و مصادره آنها کفایت می‌کند و ما اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی برای انقلاب ما بیافتد.

وی با ابراز عشق و علاقه خویش به ملت ایران از آنها خواست همچنان به مقاومت و ایستادگی خود در برابر غرب و در راس آنها رژیم صهیونیستی و آمریکا ادامه دهند.

****متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است****

فارس: در ابتدا بفرمایید هم اکنون چه تحلیلی از شرایط حاکم بر مصر دارید، به ویژه پس از حوادث مستمر و حساس عدم تسلیم کامل قدرت توسط شورای عالی نظامی و حکم دادگاه عالی قانون اساسی مصر در انحلال پارلمان الشعب؟

الفضالی: تنها دلیل صدور حکم دادگاه عالی قانون اساسی مصر در 14 ژانویه گذشته در انحلال پارلمان، انتخابات ریاست جمهوری مصر بود، چون دادگاه اعتقاد داشت این پارلمان غیرقانونی است و تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید حکم انحلال آن صادر شود و در این حکم شورای عالی نظامی مصر دخالتی نداشته است، به این معنا که اگر انحلال پارلمانی اتفاق نمی‌افتاد، اختیار قانونگذاری به شورای عالی نظامی مصر هم سپرده نمی‌شد.

در اینجا ما باید از وارد آوردن هرگونه اتهام به دستگاه قضایی جلوگیری کنیم و دقت داشته باشیم که دادگاه عالی قانون اساسی مصر بالاترین مرجع قضایی در کشور است و باید تمام تضمین‌ها به آن داده شود، تا بتواند به وظایف خود عمل کند و صدور چنین حکمی توسط این دادگاه امری پیش‌بینی شده بود، من حتی صدور این حکم را پیش از انتخابات پیش‌بینی می‌کردم،‌ چون قانون ناقصی است و مجلس نمی‌تواند با تکیه برآن تشکیل شود.

در این میان اولین تیشه‌ای که در مرحله کنونی به ریشه مصر زده می‌شود، این است که به درستی عملکرد دستگاه قضایی مصر و استقلال آن شک کنیم،‌ در حالی‌که دستگاه قضایی مصر بسان دیگر دستگاه‌های قضایی کشورهای دیگر نیست و از ثبات و استقلال و ابتکار عمل برخوردار است و باید نه تنها از آن حمایت کنیم،‌ بلکه همه به قانون احترام بگذاریم.

فارس: به نظر شما آیا انقلاب مصر موفق شده اهداف خود که موجب سرنگونی رژیم حسنی مبارک شد، محقق کند؟ چه چالش‌هایی در مرحله آینده پیش‌روی این انقلاب است؟

الفضالی: انقلاب مصر نمی‌تواند یکباره اهداف خود را محقق کند، اما تحقق اهداف انقلاب مورد درخواست و پیگری است و اولین هدف انقلاب احترام گذاشتن به قانون و قانون اساسی است، اگر ما به قانون احترام نگذاریم به این معناست که خواهان انقلاب نیستیم، بلکه خواهان هرج و مرج هستیم، ما همواره در انتطار روزی بودیم که رئیس‌جمهوری ما مقابل قانون سرفرود آورد و هم اکنون ما نتیجه انقلاب خود را برداشت می‌کنیم،‌ اینکه قانون در مصر چنان قدرتمند است که دستور رئیس جمهوری را لغو می‌کند.

فارس: آیا کشورهای غربی مانند آمریکا و اسرائیل در دست اندازی در روند انقلاب و ایجاد مانع در راه آن نقش دارند؟

الفضالی: در این تردید نیست که آمریکا و غرب و برخی نیروهای دیگر که خیرخواه مصر نیستند، در کمین این کشور نشسته‌اند تا هیچ‌گاه ثبات و استقرار در این کشور مستقر شود.

فارس: دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی مصر را چگونه ملاحظه می‌کنید؟

الفضالی: من مشاهده‌ کرده‌ام که سفیر آمریکا در مصر از امور داخلی مصر سخن می‌گوید و از لزوم ادامه فعالیت مجلس الشعب سخن گفته است که من این سخنان را دخالت آشکار در امور داخلی کشور خود می‌دانم، در حالی‌که ما به خود اجازه نمی‌دهیم که مثلا درباره بازداشت شیخ "عمر عبد الرحمن" که شهروند مصری به شمار می‌اید، در آمریکا سخن بگوییم و ما می‌دانیم که دولت آمریکا در برابر عبد الرحمن اقدامات درستی اتخاذ نکرده است،‌ با این حال در احکام دادگاه فدرال این کشور درباره شیخ دخالتی نمی‌کنیم و در عین حال به این کشور هم اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما دخالت کند.

فارس: اختلافات و منازعات آمریکا – ایران را چگونه ملاحظه می‌کنید؟

الفضالی: اگر آمریکا خیر و خوبی ملت ایران را می‌خواست، هیچ‌گاه تا این اندازه به این کشور فشار نمی‌آورد و حلقه فشار را بر ایران تنها به دلیل تلاش تهران برای دست یافتن به انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای تنگ نمی‌کرد. متاسفانه این خوی و منش آمریکاست که همواره مانع پیشرفت و رشد کشورهای اسلامی است.

فارس: نظر شما درباره از سرگیری روابط ایران و مصر چیست؟ چه چالش‌هایی را در برابر بازگشت روابط دو کشور به شکلی عادی و طبیعی ملاحظه می‌کنید؟

الفضالی: همه ملت مصر تلاش دارند، روابط ایران و مصر به شکل عادی و طبیعی آن بازگردد و روابط مستحکم و گسترده‌ای بین این دو کشور اسلامی و برادر برقرار شود،‌ به ویژه آنکه رژیمی که مخالفت برقراری رابطه با ایران بود و همکاری گسترده‌ای با آمریکا داشت سرنگون شده است.

فارس: پیامی برای ملت ایران دارید؟

الفضالی: به ملت ایران می‌گفتم که صبور باشند و همچنان در برابر تلاش‌های غرب و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی مقاومت کنند، هیچ‌گاه از اصول و مبادی خود چشم پوشی نکنند، چرا که جهان با حیرت و تعجب به نظام شما نگاه می‌کند، چون می‌بیند که شما در مقابل ستمگران و ظالمان جهان ایستادگی کرده‌اید، آن هم در زمانی که رژیم‌های دیگر در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حفظ تاج و تخت‌اشان سرفرود می‌آوردند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول