اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مراسم مذهبی طاطائوس مقدس آغاز شد

خبرگزاری فارس: مراسم مذهبی طاطائوس مقدس (قره‌کلیسا) با حضور هزاران نفر از ارامنه ایران و دیگر کشورهای جهان آغاز شد و تا پنج روز برگزار می‌شود.

مراسم مذهبی طاطائوس مقدس آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، همه ساله مراسم مذهبی ارامنه جهان همزمان با سالروز شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) در اثر تاریخی و فرهنگی قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود.

در این مراسم گروه‌های کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و انجام آیین‌های کلیسایی از اقصی نقاط عالم به چالدران سفر می‌کنند و با انجام آیین‌های مذهبی از قبیل عشای ربانی، غسل تعمید و ذبح قربانی بین سه تا پنج روز در این مکان اقامت می‌کنند.

فرماندار چالدران در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان چالدران از آمادگی کامل برای برگزاری آیین‌های مذهبی طاطائوس مقدس برخوردار است.

احمدرضا قلی‌پور با بیان اینکه آیین‌های مذهبی قره‌کلیسا همه ساله از 22 تیرماه با حضور هزاران نفر از زائران مسیحی در چالدران آغاز شده و بین سه تا پنج روز ادامه می‌یابد، افزود: امکانات لازم از قبیل اقامت‌های شبانه‌روزی، تامین رفاه و امنیت، امکانات زیستی در محل فراهم شده و زائران مسیحی می‌توانند با آرامش خاطر آیین‌های مذهبی خود را برگزار کنند.

وی افزود: در این مدت مسیحیان علاوه بر انجام دعا، نیایش و برگزاری عشای ربانی کودکان خود را در این محل غسل تعمید می‌دهند.

به گفته قلی‌پور، اهمیت و قداست خاص این کلیسا سبب شده که در این فصل سال بسیاری از ارامنه از دورترین نقاط عالم به شهرستان چالدران سفر کرده و در این آیین مذهبی که یکی از مهم‌ترین آیین‌های جهان مسیحیت است، شرکت کنند.

قره‌کلیسا یا کلیسای طاطائوس در شمال ‌شرق شهرستان چالدران از توابع استان آذربایجان‌‌غربی واقع شده است که تاریخ آن به روایت خورناستی مورخ ارامنه به اوایل دوره مسیحیت می‌رسد.

کلیسای طاطائوس یا به زبان محلی قره‌کلیسا نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی نخستین کلیسای جهان بود که توسط حواریون عیسی مسیح (ع) بر مقبره طادی مقدس و 3 هزار و 500 نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شد.

در سال 43 میلادی دو شخص به نام‌های طاطائوس و بارتقیموس برای ترویج آیین مسیحیت وارد شمال غربی ایران می‌شوند در آن زمان اشکانیان در ایران حکومت می‌کردند و بسیاری از مردم زرتشتی بودند و بسیاری نیز به آیین مهر روی آورده بودند.

پس از دعوت شاگردان مسیح به این آیین در ایران 3 هزار و 500 نفر مسیحیت را می‌پذیرند که از جمله آنان سانتروک یا سنادوک پادشاه ارمنیان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتی کوتاه، پادشاه از ایمان به مسیح روی گردان می‌شود و دستور می‌دهد که تمام افرادی که به این دین روی آورده‌اند را بکشند و حتی ساندوک دخترش را نیز در این راستا از دم تیغ می‌گذراند.

بیش از دو قرن بعد در سال 301 میلادی و در زمان حکمرانی تیرداد پادشاه اشکانی تبار ارمنستان، آیین مسیحیت دین رسمی این کشور اعلام شده و به سبب مقدس بودن کلمه شهید نزد مسیحیان در سده‌های سه تا شش میلادی قره‌کلیسا با استفاده از سنگ‌های سفید و سیاه بنا شد.

در طول دوران مختلف به علت جنگ‌های فراوانی که در منطقه روی می‌دهد کلیسا دچار آسیب‌های فراوانی شده و از جمله پس از حمله چنگیز مغول در سال 1230 میلادی به این مناطق، بیشتر قسمت‌های کلیسا تخریب می‌شود ولی بعدها در زمان فرمانروایی هلاکو‌خان کلیسا توسط خواجه نصیرالدین طوسی دوباره بنا می‌شود.

بنابر باور مسیحیان ارمنی‌نژاد کلیسای طاطائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشران مسیح در دنیا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس است، مراسم خاصی در این کلیسا برپا می‌دارند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول