اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

مبلغان جانشینان انبیا و اولیای خدا هستند

خبرگزاری فارس: آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: مبلغان جانشینان انبیا و اولیای خدا هستند.

مبلغان جانشینان انبیا و اولیای خدا هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله العظمی سبحانی عصر امروز در همایش طلایه‌داران هدایت افزود: هر فردی شایستگی تبلیغ ندارد و مبلغ باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که بر اساس آیات قرآن مبلغ ابتدا باید خداترس بوده و از غیر خدا نترسد، کلامی که می‌گوید کلام حق باشد و مورد رضای خداوند قرار گیرد و در سخنوری از هیچکس پروا نداشته باشد.

وی ادامه داد: محتوای تبلیغ باید پیام‌های الهی باشد فردی که بالای منبر قرار می‌گیرد تمام تبلیغش باید مستند و پیام الهی باشد.

این مرجع تقلید شیعی با بیان اینکه مبلغ از سوی خداوند برای بشارت به سوی مردم فرستاده می‌شود، تصریح کرد: مبلغ باید بداند آنچه می‌گوید قطعا اسلامی و مورد رضای خداوند است و با شک و تردید هیچ سخنی را نگوید.

وی افزود: این منبرها جای انبیا و اولیای خداست و مبلغان باید هرآنچه می‌گویند مستند باشد. خیلی اوقات افراد صحبت‌هایی می‌کنند حتی در قرآن هم نیست.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تبحر آیت‌الله فلسفی در امر تبلیغ خاطرنشان کرد: آیت‌الله فلسفی 50 سال بر منبر می‌رفت اما هیچگاه منبرش کهنه نمی‌شود زیرا به گفته خودش برای هر منبر هشت ساعت مطالعه می‌کرد و همیشه در آیات، روایات و تاریخ دقت داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های مبلغ تصریح کرد: مبلغ باید انسانی باشد خداترس و از غیر خدا نترسد امر به معروف و نهی از منکر از عمر ما کم نکرده و اجل را نزدیک نمی‌کند. مبلغ باید نترس بوده و حقیقت را بگوید.

آیت‌الله سبحانی افزود: مبلغ باید بداند بالای سرش حسابگری دقیق حضور دارد و هر حرفی که می‌زند، حساب می‌شود.

این مرجع تقلید شیعیان در خصوص شیوه‌های تبلیغ نیز گفت: شیوه تبلیغ مسئله‌ای مهم و دقیق است انسان باید ابتدا در طرف مقابل نوعی آمادگی ایجاد کند سپس سخن بگوید و یک مبلغ باید بداند که طرف مقابلش آمادگی شنیدن حرف را دارد یا نه.

وی ادامه داد: شیوه سخن گفتن مبلغ نیز مهم است و باید بداند که چه قشری را باید مورد تبلیغ قرار می‌دهد و اگر می‌خواهد قشر جوان را موعظه کند بداند که باید با چه زبانی با او صحبت کرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: انسان باید زمان‌شناس باشد امام صادق فرمودند آنکس که زمان‌شناس باشد مورد هجوم قرار نمی‌گیرد و اگر می‌بینید که گاهی ما عقب می‌مانیم به این دلیل است که عالِم به زمان نیستیم.

وی افزود: ما مبلغان باید بدانیم که در چه زمانی زندگی می‌کنیم و تقاضای مردم زمان چیست. امروز ما در مقابل ماهواره‌ها و تبلیغات زهرآگین دشمن قرار گرفته‌ایم و باید بدانیم که راه مبارزه با این سم چیست.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: مبلغانی که تبلیغ می‌کنند باید بدانند با چه نسلی و با چه سنی صحبت می‌کنند آنها باید زبان مخاطب خود را بشناسند.

این مرجع تقلید شیعیان در خصوص مبانی تبلیغ تصریح کرد: منبع تبلیغی ما قرآن، سنت و کلمات علمای ماست و ما مبلغان باید برای تبلیغ خود سخنان خود را مستند به این منابع کنیم.

وی افزود: گاهی می‌گویند که چطور حجت‌الاسلام قرائتی 30 سال منبر می‌رود اما هنوز منبرش خسته‌کننده نشده است که برخی بدخواهان آن را ناشی از لهجه او می‌دانند اما به اعتقاد من علتش این است که او به دو دریای قرآن و روایت متصل است و می‌داند که منطق و فهم مردم چیست و آنچه در کتاب و سنت است را به زبان مردم تبدیل می‌کند.

وی تأکید کرد: باید مشکلات مردم، زبان و نیازمندی‌های آنان را بدانیم و از کتاب و سنت درمان را پیدا کرده و به زبان خود مردم تبلیغ کنیم.

آیت‌الله العظمی سبحانی افزود: جامعه امروز نسبت به 100 سال قبل کاملاً متفاوت است ما امروز در یک دهکده زندگی می‌کنیم که تمام عالم از یکدیگر خبر دارند پس ما باید تلاش کنیم زبان امروز مردم را بفهمیم و آیات و روایات را به زبان مردم ترجمه کنیم.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول