اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور کتابخانه‌ها و کتابخوانان نهاد عمومی کتابخانه‌ها:

گرانی کاغذ حوزه نشر را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون امور کتابخانه‌های نهاد عمومی کتابخانه‌ها گفت: گرانی کاغذ حوزه نشر را به شدت تهدید می‌کند و به رغم توصیه مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال خطاب به دولت، نه تنها قیمت کاغذ ارزان نشده بلکه گرانتر شده است.

گرانی کاغذ حوزه نشر را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مجد‌الدین معلمی صبح امروز در دومین روز همایش کارشناسان فرهنگی کتابخانه‌های کشور در سرعین اظهار داشت: یکی از آسیب‌های جدی حوزه کتاب و کتابخوانی گرانی کاغذ است که ضرورت دارد با تعدیل قیمت‌ها به تقویت حوزه نشر کمک شود.

وی در خصوص آسیب‌شناسی طرح راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در شهرهای مختلف گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد در دوره‌های قبل اجرای این طرح کتاب‌های خوبی انتخاب نمی‌شد و بیشتر منابع مربوط به جزوه و کتاب‌های کم ارزش بوده است.

معاون امور کتابخانه‌ها و کتابخوانان نهاد عمومی کتابخانه‌ها  بیان داشت: این شیوه سبب می‌شد تا در فرد احساسی به وجود آید تا کتاب را به قفسه‌های عمومی برنگرداند و در برخی از مراکز نیز توسعه ایستگاه‌ها به لحاظ مالی به شکل این مسئول خاطرنشان کرد: در طراحی جدید، کتاب‌های 100 تا 150 صفحه‌ای را در ایستگاه‌های کتابخوانی قرار می‌دهیم و اغلب کتاب‌هایی انتخاب می‌شود که نام کتاب یا نویسنده آن نامدار بوده و در ذهن علاقمند تداعی‌کننده کتاب مطلوب باشد.

معلمی ادامه داد: شماره حسابی نیز در انتهای کتاب‌های عرضه شده در ایستگاه‌های کتابخوانی ذکر کردیم تا کسانی که تمایل به بردن کتاب داشته باشند حداقل یک هزار تومان به حساب نهاد کتابخانه‌ها پرداخت کنند.

وی اعتبار اولیه پیش‌بینی شده برای این طرح را 10 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال 7 میلیارد تومان هزینه خرید کتاب می‌شود و 3 میلیارد تومان نیز مربوط به سازه‌ها و اجرای ایستگاه‌های کتاب به تعداد 300 مورد صرف می‌شود.

معاون نهاد عمومی کتابخانه‌ها بیان داشت: ایران در منطقه به لحاظ سرانه کتابخانه و کتابخوانی با یک فاصله تامل برانگیز با رقیب خود ترکیه رتبه اول منطقه را دارد.

معلمی ادامه داد: برخی بحران‌های اقتصادی دنیا به رکود فضای کتاب و کتابخوانی منجر شده در حالی که در کشورمان این فرایند به سرعت در حال توسعه است.

این مسئول در مورد سرانه مطالعه مردم ایران نیز ابراز داشت: سرانه مطالعه کتاب‌های غیر درسی بر اساس اعلام شورای فرهنگ عمومی و ارزیابی‌های سالانه 18 دقیقه و 30 ثانیه است که با در نظر گرفتن مطالعه قرآن، ادعیه، روزنامه‌ها، نشریات، سایت‌های اینترنتی و نشریات الکترونیکی این سرانه به معنای عام به 80 دقیقه در روز می‌رسد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول