اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تلاش کاخ سفید برای کم اهمیت جلوه دادن تمایل آمریکا به دیدار با مرسی

خبرگزاری فارس: درحالیکه پیشتر خبر دعوت اوباما از رئیس جمهوری مصر برای سفر به آمریکا گزارش شده است، کاخ سفید دیدار آتی اوباما با مرسی در مجمع عمومی سازمان ملل را کم اهمیت و در حد یک برخورد محض توصیف کرد.

تلاش کاخ سفید برای کم اهمیت جلوه دادن تمایل آمریکا به دیدار با مرسی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "هیل" چاپ کنگره، درحالیکه چند روز پیش خبر دیدار آتی "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا با "محمد مرسی" رئیس جمهور اسلام گرای مصر در حاشیه نشست ماه سپتامبر سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گزارش شد، "جی کارنی" سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز گذشته این دیدار با کم اهمیت جلوه داد و اعلام کرد که این دیدار یک "برخورد" محض برای اوباما محسوب می‌شود.

این در حالیست که حزب رئیس جمهوری جدید مصر نشست آتی با رئیس جمهوری آمریکا را فرصتی برای تحکیم جایگاه بین المللی قاهره می‌داند.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این باره گفت: رئیس جمهور در ماه سپتامبر به مجمع عمومی سازمان ملل می رود و من اطمینان دارم که او با تعدادی از سران از جمله رئیس جمهوری جدید مصر برخورد خواهد داشت؛ به رغم همه چیز این (نشست مجمع عمومی سازمان ملل) یک گردهمایی سران جهانی محسوب می شود.

کارنی ادامه داد: هیچ دیدار دوجانبه ای در واشنگتن پیرامون نشست مجمع عمومی سازمان ملل با هیچ یک از سران کشورها برنامه ریزی نشده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین اعلام کرد که اوباما در انتظار دیدار مرسی هنگام برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال جاری است؛ کارنی در عین حال تاکید کرد که هیچ مذاکره تک به تکی برنامه ریزی نشده است.

در ادامه این خبر آمده است که این نوع اظهارات کارنی در راستای کم اهمیت جلوه دادن دیدار اوباما با مرسی در تضاد با اظهارات ""یاسر علی" از مشاوران دولت مصر است؛ این مشاور مصری پیشتر اعلام کرده است که اوباما از مرسی برای سفر به آمریکا دعوت کرده است.

علاوه بر این، "ویلیام برنز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در سفری دو روزه به عنوان اولین مقام بلندپایه آمریکایی وارد مصر شده بود، بعد از دیدار با سیاستمدارن و سران مصر و تحویل نامه اوباما به مرسی، روز یکشنبه هفته جاری به سفر خود پایان داد.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشته است که رویکرد محتاطانه دولت آمریکا در واکنش به دیدار اوباما با مرسی نشان دهنده ناخرسندی برخی قانونگذاران کنگره این کشور از اخوان المسلمون مصر است؛ به طوری که تعداد انگشت شماری از قانونگذاران جمهوریخواه کنگره آمریکا بعد از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن سال جاری، سریعا درخواست پایان کمک های نظامی سالانه واشنگتن به قاهره که ارزشی معادل 1.3 میلیارد دلار دارد را مطرح کردند.

تحلیلگران بر این باورند که اوباما در حال حرکت در مسیری دشوار است و تلاش می کند که ضمن اعلام حمایت از رئیس جمهور دموکراتیک مصر، به ارتش این کشور نیز توهین نکند؛ ارتشی که کنترل مصر را در شرایط فعلی و برای آینده ایی قابل پیش بینی در دست گرفته است؛ روابط نظامی میان واشنگتن و قاهره از جمله روابط کلیدی آمریکا با مصر در طول 30 سال گذشته بوده است و مانند مواری مانند روابط واشنگتن با اسرائیل، مبارزه با تروریسم و جابه جایی نفت از طریق کانال سوئز، در اولویت های استراتژیک آمریکا نقش حیاتی خواهد داشت.

آمریکا یکی از بزرگترین حامیان رژیم "حسنی مبارک" دیکتاتور سابق مصر بود و انتخاب مرسی به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور حساس منطقه، نگرانی‌هایی را  برای ساکنین کاخ سفید ایجاد کرده است؛ پس از آنکه مرسی انتخاب شد، باراک اوباما با وی تلفنی صحبت کرد و خواستار همکاری‌های دوجانبه بر اساس احترام متقابل شد؛ اوباما همچنین با "احمد شفیق" نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری مصر که آخرین نخست وزیر رژیم مبارک نیز بوده است، تماس گرفت و از  وی خواست تا از روند دموکراتیک حمایت کند.

"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است در سفر 14 جولای خود به قاهره، به آینده روابط کشورش با مصر بپردازد و بار دیگر درباره پایبندی مصر به توافقنامه صلح با اسرائیل (پیمان کمپ دیوید) و احترام به آزادی عقیده قبطی‌ها یا همان مسیحیان این کشور اطمینان حاصل کند.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول