اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علی‌رغم اجرای سهمیه‌بندی سوخت

قاچاق گازوئیل به خارج از کشور ادامه دارد

خبرگزاری فارس: علی‌رغم اجرای طرح‌های سهمیه‌بندی در بخش عرضه گازوئیل، کماکان قاچاق این فرآورده در آب های جنوبی کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه دارد.

قاچاق گازوئیل به خارج از کشور ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، قاچاق سوخت به کشورهای خارجی هر چند طی سال‌های اخیر و به ویژه در بخش قاچاق بنزین با هدفمندسازی این سوخت استراتژیک در ایران و نزدیک شدن آن به قیمت‌های جهانی، از رونق افتاده است، اما علی‌رغم سهمیه‌بندی گازوئیل، کماکان قاچاق این فرآورده به مرزهای خارجی و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه دارد.

استان هرمزگان یکی از استان‌هایی است که به دلیل عبور و مرور کشتی‌ها و شناورهای متعدد همواره مکانی مناسب برای عرضه قانونی سوخت به کشتی‌های عبوری شناخته می‌شود که این امر در پی توسعه صنعت بانکرینگ بیش از پیش خود را نشان داد به نحوی که در مقطعی مسئولان و فعالان این صنعت اعلام کردند که بیش از 25 درصد بازار صنعت بانکرینگ منطقه (سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری) در اختیار ایران درآمده است.

معمولاً به دلیل کنترل و نظارت‌های پلیس بیشترین کشفیات در حوزه آب‌های قشم و بندرعباس در استان هرمزگان رخ می‌دهد.

اما به دلیل قیمت چندین برابری گازوئیل در کشوری همانند امارات همواره قاچاق گازوئیل از سوددهی خوبی برای قاچاقچیان عمده این محصول برخوردار بوده است.

آب‌های این دو شهرستان طی ساعات گذشته نیز شاهد کشفیات قابل توجهی در این راستا بوده است.

فرمانده انتظامی این شهرستان عصر یک‌شنبه در نشست تشریح عملیات‌های مهم پلیس در این شهرستان از کشف 28 هزار لیتر سوخت قاچاق گازوئیل در روز جاری در این شهرستان خبر داد.

عبدالحسین بسطامی در ادامه افزود: مأموران یگان امداد شهرستان در پی اطلاع واصله مبنی بر قاچاق فرآورده‌های نفتی در اطراف شهرستان به محل اعزام شدند.

وی افزود: مأموران پر تلاش و خستگی‌ناپذیر شهرستان پس از بررسی یک دستگاه کامیون تانکر حامل سوخت قاچاق را متوقف و در بازرسی از آن 28 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف و راننده خودرو را دستگیر کردند.

این فرمانده انتظامی در این راستا گفت: به دلیل گستردگی مرزهای آبی شهرستان همواره قاچاقچیان سوخت بعضاً اقدام به گذر از این مرزها می‌کنند که باید گفت پلیس چه در عرصه خشکی و چه در عرصه دریا نظارت کامل دارد.

فرمانده انتظامی قشم نیز از کشف 22 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در این شهرستان خبر داد.

محمد بوستانی در این رابطه اظهار داشت: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان با انجام کار اطلاعاتی و پلیسی یک محل دپو سوخت قاچاق را در شهرستان شناسایی و ضمن هماهنگی با مقام قضایی به محل اعزام شدند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از محل 22 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف که به دلیل عدم امکانات انتقال سوخت، مقداری از سوخت‌های مکشوفه را در محل دپو امحا کردند.

هر چند که طی عملیات‌های محرم در استان هرمزگان به گفته مسئولان انتظامی این استان، چندین سیستم قاچاق سوخت و روستاهایی همانند گچین بندرعباس از امکانات قاچاق سوخت منهدم و پاک‌سازی شده است، اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که لازمه به صفر رسانی قاچاق سوخت و کاهش تقاضا بر ادامه این پدیده، یکسان‌سازی قیمت‌ این سوخت با کشورهای همسایه است تا از این طریق، قاچاق این فرآورده نفتی برای قاچاقچیان به صرفه نباشد.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول