اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حاشیه برگزاری همایش روز ملی صنعت و معدن

فعالان صنعت و معدن کردستان از مشکلات خود گفتند

خبرگزاری فارس: در حاشیه برگزاری همایش روز ملی صنعت و معدن در سنندج، فعالان بخش صنعت و معدن کردستان از مشکلات این بخش و عدم توسعه‌یافتگی استان گفتند.

فعالان صنعت و معدن کردستان از مشکلات خود گفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان کردستان در بخش صنعت و معدن فاصله بسیار زیادی با استان‌های صنعتی کشور دارد. در حال حاضر 550 میلیون تن ذخیره معدن در این استان وجود دارد و با وجود ادعای مسئولان مبنی بر تلاش‌های صورت‌گرفته در استان این بخش همچنان فاصله معنادار خود را با سایر استان‌ها حفظ کرده است.

عدم تخصیص منابع مهم‌ترین مشکل بخش معدن است

علی خیراللهی با 18 سال فعالیت در بخش معدن سال‌ها بهره‌بردار نمونه کشور بوده، می‌گوید: از آنجایی که بهره‌برداری در بخش معدن مستلزم سرمایه‌گذاری بسیاری است لذا تخصیص منابع مالی یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

وی یکی دیگر از مشکلات این بخش را منابع طبیعی عنوان کرد که امیدوار است با اجرای قانون جدید از یکسال پیش و با توجه به ذخایر غنی بهره‌برداری خوبی به منظور اشتغالزایی در بخش معدن صورت گیرد.

به گفته خیراللهی، ایران یکی از کشورهای غنی در زمینه مواد معدنی است و این معادن عمدتاً در مناطق محروم واقع شده‌اند لذا استفاده از این منابع و انجام اکتشافات تکمیلی و سرمایه‌گذاری کمک بزرگی برای سوددهی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت است.

به عقیده این معدن‌کار نمونه، بعد از نفت بهره‌برداری از منابع در صورت اکتشافات خوب با نیروی کار متخصص ارزآوری و سوددهی بسیاری برای توسعه و بالندگی کشور به دنبال دارد.

منصور خاکسار که به عنوان صنعت‌کار نمونه در این همایش حضور داشت و به مدت 35 سال در زمینه صنایع الکترونیک، صنایع غذایی، نساجی و لوازم خانگی فعالیت می‌کند، میزان سوددهی در عرصه صنعت را امیدوارکننده نمی‌داند و می‌گوید: سوددهی در بخش صنعت یک دهم تجارت و خدمات نیست سوددهی در این بخش اصلا رضایت‌بخش نیست و تنها عشق و علاقه به کار یک صنعت‌کار را نگه می‌دارد.

به گفته وی، گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، بیمه، بهره بانکی زیاد از صنعتکاران زمینه سودآوری را از بین می‌برد.

خاکسار همچنین از عدم همکاری بانک‌ها با این بخش و ناهماهنگی سیستم اداری با استاندار گله و شکایت دارد.

ضرورت تسریع در راه‌اندازی بانک اصناف

فرهاد عزت‌پور که 40 سال سابقه فعالیت در زمینه لوازم خانگی در بازار را دارد از وضعیت کاری خود در یکی دو سال اخیر به دلیل بحث مبارزه با قاچاق کالا گله‌مند است و می‌گوید: سوددهی در مدت این دو سال رضایت‌بخش نبوده است.

رئیس مجمع امور صنفی توزیعی شهرستان سنندج خواستار تسریع در راه‌اندازی بانک اصناف شد و گفت: با راه‌اندازی این بانک بسیاری از مشکلات اصناف و بازاریان برطرف می‌شود.

وی همچنین خواستار خرید نهادها و ارگان‌های استان از اصناف و بازاریان داخل استان برای رونق فضای کسب و کار شد.

محسن حیدریان از شهرستان بیجار که30 سال در بخش توزیع خواربار فعالیت می‌کند تنها مشکل سر راه فعالیت خود را بحث مالیات عنوان کرد. نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در سنندج، سهم استان کردستان از اشتغال بخش صنعت و معدن کشور را تنها 1.4 درصد اعلام کرد.

به گفته سیداحسن علوی، 40 درصد از بخش اشتغال صنعت و معدن در کشور مربوط به تهران، 40 درصد دیگر مربوط به شش استان کشور و 20 درصد باقیمانده مربوط به سایر استان‌هاست که کردستان نیز شامل آن می‌شود و متاسفانه فقط 1.4 درصد سهم آن است.

علوی سرمایه‌گذاری در استان کردستان را ریسک‌پذیر خواند و گفت: این امر با وجود ظرفیت‌های بالای استان دردآور است به عنوان مثال بهترین سنگ‌ها در استان کردستان وجود دارد اما همین سنگ‌‌ها در استان‌های دیگر فرآوری و به خارج صادر می‌شود و با قیمتی گران‌تری در استان خریداری می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این همایش، یکی از مشکلات تصمیم‌گیری‌های دولت و مجلس را در بخش صنعت، معدن و تجارت عدم نظرخواهی از فعالان این بخش عنوان کرد و گفت: در روند تصمیم‌گیری باید از افراد ذیصلاح و فعالان عرصه صنعت و معدن نیز نظرخواهی کرد.

عبدالله کاردانی حضور مردم در بخش‌های صنعت و معدن را مهم و ضروری خواند و گفت: به همین منظور 12 انجمن در استان در بخش صنعت و معدن به ثبت رسیده است تا هر کدام از هیئت‌مدیره‌های این انجمن‌ها مسئولیت و سیاست‌گذاری ویژه‌ای را برای فعالیت و اعمال نظر و ایده‌های خود بر عهده بگیرد.

بانک‌های کردستان سلیقه‌ای عمل می‌کنند

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره نیز در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در حال حاضر حدود نیمی از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی کردستان غیرفعال هستند و این امر مانعی برای توسعه استان است.

سالار مرادی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم کردستان را اشتغال عنوان کرد و گفت: طبق بررسی یکی از حوزه‌های مهم اشتغال جوانان در استان حوزه صنعت، معدن و تجارت و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.

وی دو بحث سرمایه‌گذاری و اعتبارات بانک‌ها به عنوان عدم توسعه‌یافتگی استان مطرح کرد و افزود: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کردستان امنیت روانی ندارند و حتی امید به برگشت سرمایه اولیه را ندارند چه برسد به اینکه  انتظار سوددهی داشته باشند.

اما استاندار کردستان با اشاره به مرزی بودن استان و همجواری آن با کشورهای دیگر نقش سازنده و اهمیت استان را در واردات و صادرات کشور نیز یادآور شد و گفت: باید از شرایط فراهم شده و فرصت‌های حاضر برای رشد و پیشرفت هر چه بیشتر استان و عنایت معاون اول رئیس‌جمهور به کردستان استفاده کنیم و با همکاری مسئولان و نمایندگان جدید بتوانیم همواره گام‌های موثری در راستای توسعه و رشد همه‌جانبه استان برداریم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان نیز در این همایش گفت: در حال حاضر 550 میلیون تن ذخیره معدن در استان وجود دارد که 14 میلیون تن آن بهره‌برداری می‌شود.

وی بر تعامل بیشتر بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و گفت: در سال‌جاری بهر‌ه‌برداری خام از معادن استان صورت نگرفته و تلاش ما این است که بهره‌برداری از معادن با فرآوری و ارزش افزوده همراه باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با فراهم نمودن مشوق‌های خاص برای بخش خصوصی و حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در استان که در سفر مقام معظم رهبری به تصویب رسیده است روند توسعه صنعتی استان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

.................................

گزارش از ژیانا اسکندری

................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول