اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ستاد بحران طبس به وعده خود عمل نکرد

لزوم کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده طبسی

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: باتوجه به عدم پوشش کامل بیمه مزارع کشاورزی، لازم است به کشاورزان خسارت‌دیده طبس کمک بلاعوض انجام شود.

لزوم کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده طبسی

محمود اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس در پاسخ به این سؤال که «برای جبران خسارت وارد آمده بر مزارع و باغ‌های کشاورزی شهرستان طبس دراثر بارش باران و تگرگ در فروردین ماه سال جاری، چه اقداماتی انجام شده است؟»، اظهار داشت: در اثر بارش باران و تگرگ در فروردین ماه سال جاری، به 750 هکتار از مزارع و باغ‌های 23 روستای بخش مرکزی شهرستان طبس، بین 20 تا 100 درصد، در مجموع معادل 11 میلیارد و 760 میلیون ریال خسارت وارد شد که میزان خسارت وارد آمده به 150 هکتار از مزارع و باغ‌ها به صورت 100 درصد بود.

وی ادامه داد: مزارع و باغ‌های خسارت‌دیده گندم، جو و پسته شهرستان طبس که تحت پوشش بیمه قرار دارد مورد بازدید گروه خدمات بیمه‌ای قرار گرفته که بر این اساس بخشی از خسارت وارد آمده پرداخت خواهد شد، اما باتوجه به اینکه مزارع خسارت‌دیده جالیز، تحت پوشش بیمه نیست، مقرر شده بخشی از خسارت وارد آمده به کشاورزان جالیزکار، از طریق اعتبارات ستاد حوادث شهرستان طبس جبران شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به اینکه متولی بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی مستقر در بانک کشاورزی است، تصریح کرد: وظیفه جهاد کشاورزی در هنگام حوادثی که موجب وارد آمدن خسارت بر مزارع کشاورزی می‌شود تنها بازدید از مزارع خسارت‌دیده و برآورد میزان خسارت است که در مورد بارش باران و تگرگ در فروردین ماه امسال در طبس که موجب وارد آمدن خساراتی بر کشاورزی برخی از روستاهای این شهرستان شد، کار برآورد خسارت و تهیه گزارش مربوطه از سوی جهاد کشاورزی طبس ظرف مدت حداکثر 24 ساعت انجام شد.

وی افزود: علاوه بر این با پیگیری‌های انجام شده به 40 نفر از کشاورزان خسارت‌دیده در مجموع مبلغ 500 میلیون ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.

اسدی با اشاره به اینکه تمامی موارد به صندوق بیمه محصولات کشاورزی منعکس شده است، بیان کرد: امیدواریم هرچه زودتر صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به پرداخت خسارت کشاورزان خسارت‌دیده طبس اقدام کند.

وی همچنین با بیان اینکه گزینه‌های مختلفی برای بیمه محصولات کشاورزی وجود دارد، یادآور شد: معمولاً کشاورزان ارزان‌ترین نوع بیمه را انتخاب می‌کنند که این نوع بیمه پرداخت درصد کمتری از خسارت را تضمین می‌کند که دلیل روی آوردن کشاورزان به بیمه‌های ارزان‌تر هم سهم برابر دولت در حق بیمه همه انواع بیمه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس خاطرنشان کرد: ستاد بحران هر استان و شهرستان مستقر در استانداری و فرمانداری، در حوادثی مانند سیل، زمین‌لرزه، طوفان و... که منجر به خسارت می‌شود وظیفه رسیدگی و جبران خسارت را برعهده داشته و معمولاً برای این منظور دارای اعتبار است.

وی ادامه داد: باتوجه به عدم پوشش کامل بیمه مزارع کشاورزی، لازم است از سوی ستاد بحران طبس به کشاورزان خسارت‌دیده این شهرستان کمک بلاعوض انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، خسارت پرداختی از سوی بیمه به مزارع خسارت‌دیده پاسخگوی جبران خسارات نیست به طوری که مثلاً هر هکتار مزرعه جو در بدترین شرایط آب و هوایی، با برداشت حداقل 3 تا 4 تن محصول حدود 20 میلیون ریال برای کشاورز درآمد دارد، درحالی که به ازای هر هکتار از مزارع جو که 100 درصد خسارت دیده است تنها حدود 3 میلیون ریال از سوی بیمه پرداخت می‌شود، که در مورد خسارت وارد آمده بر مزارع و باغ‌های کشاورزی شهرستان طبس دراثر بارش باران و تگرگ در فروردین ماه سال جاری، هنوز همین مبلغ هم پرداخت نشده است.

علاوه بر این قرار بوده برای جبران بخشی از خسارت آن دسته از مزارع کشاورزی خسارت‌دیده شهرستان طبس که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای است از سوی ستاد بحران شهرستان طبس کمک‌هایی صورت گیرد که در این زمینه نیز تاکنون اقدامی انجام نشده است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول