اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمانشاه:

ریزگردها 100 روز مهمان ناخوانده استان کرمانشاه بودند

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: ریزگردها در سال گذشته 100 روز مهمان ناخوانده استان کرمانشاه بودند و مردم کرمانشاه را رنج دادند.

ریزگردها 100 روز مهمان ناخوانده استان کرمانشاه بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پیمان ابدی در جلسه ستاد بحران استانداری که در سالن شهدای دولت برگزار شد، اظهار کرد: غلظت ذرات گرد‌و‌غبار در استان کرمانشاه 500 برابر، هر ذره‌بین 2.5 تا 10 برابر قطر دارد و میزان ماندگاری این ذرات بین 3 تا 10 روز در کشور است.

ابدی تصریح کرد: ریزگردها در سال گذشته 100 روز مهمان ناخوانده استان کرمانشاه بودند و مردم کرمانشاه را رنج دادند.

وی با اشاره به اینکه 22 استان در کشور تحت تاثیر پدیده ناخوانده گردو‌غبار قرار گرفتند افزود: سهم استان‌های کرمانشاه و خوزستان از تاثیر ریزگردها بیش از استان‌های دیگر است. 

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: از سال 85 با بروز خشکسالی، ریزگردها از عراق، شرق عربستان و ترکیه وارد کشور ایران شدند که خشکسالی، عدم مدیریت صحیح آب، عدم تامین حقآبه زیست‌محیطی تالاب‌ها و...برخی از دلایل این پدیده است.

وی خاطرنشان کرد: منشا 99 درصد گرد‌وغبار و ریزگرد خارج از ایران از 17 میلیون هکتار کانون‌های گرد‌وغبار در خارج از کشور است که 2 میلیون هکتار بیشترین منبع این گرد‌وغبار است.

ابدی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید همکاری لازم را برای پیشگیری از پدیده گرد‌و‌غبار در هنگام بروز بحران بکنند، گفت: استفاده از کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، پیگیری تثبیت اراضی شیب‌دار توسط جهاد کشاورزی، ایجاد کمربند سبز توسط منابع طبیعی و آبخیزداری، صیانت از فضای سبز و کمربند سبز شهری توسط شهرداری و مالچ‌باشی توسط شرکت پالایش و پخش شرکت نفت و... از وظایف برخی از دستگاه‌ها است.

وی برخی از اقدمات صورت گرفته توسط دبیرخانه سازمان محیط زیست استان را، راه‌اندازی سامانه ملی پایش گرد‌و‌غبار با 140 دستگاه به صورت آنلاین، تخصیص اعتبار 1000میلیارد ریالی در راستای مهار گردوغبار و احیا تالاب‌ها، تعیین میزان حقآبه‌های زیست‌محیطی و... عنوان کرد.

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمانشاه، امضای چندین تفاهمنامه با کشور عراق را مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی در راستای حل این پدیده دانست و گفت: پدیده گرد‌و‌غبار یک موضوع فراملی است که باید مسئولان کشوری در حل آن بکوشند.

 انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول