اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تصویب شورای فرهنگ عمومی،

روز درگذشت مهدی آذریزدی روز ادبیات کودکان و نوجوانان شد

خبرگزاری فارس: شورای فرهنگ عمومی، سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده‌ شهیر یزدی را و خالق کتاب "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" به نام روز ادبیات کودکان و نوجوانان نامگذاری شد.

روز درگذشت مهدی آذریزدی روز ادبیات کودکان و نوجوانان شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل ارشاد استان یزد، منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی از نامگذاری 18 تیرماه، روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده شهیر دیار یزد به عنوان "روز ادبیات کودکان و نوجوانان" در تقویم رسمی کشور خبر داد.

مهدی آذریزدی، به گفته‌ خودش، متولد آخرین روزهای سال 1300 در خرمشاه یزد بود، که‌ 18 تیرماه سال 88 در سن 88 سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و 21 تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

آثاری از جمله "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب"، "قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن"، "گربه ناقلا"، "گربه‌ تنبل"، "مثنوی" (برای بچه‌ها)، "مجموعه‌ قصه‌ های ساده" و تصحیح "مثنوی" مولوی (برای بزرگسالان) از او به یادگار مانده است.

آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع بیش از 20 عنوان کتاب برای بچه‌‌ها نوشته است.

بزرگترین لذت زندگی آذریزدی، کتاب خواندن بود و می‌‌گفت: هراسم از این است که عمرم به ‌پایان برسد و حسرت کتاب‌های نخوانده را با خود به ‌همراه داشته باشم.

در واقع، تنها لذت زندگی‌اش، کتاب خواندن بود و عنوان می‌کرد: سرم را که توی کتاب می‌کنم، مثل یک آدم مست، دنیا روی سرم خراب می‌شود. این تنها لذتی است که می‌‌شناسم.

کودک سالیان دور هیچ‌گاه مدرسه نرفت و در 54 سالگی وقتی برای نخستین بار یک کلاس درس دید، نتوانست جلوی گریه‌‌اش را بگیرد.

مهدی آذریزدی الفبا را از پدر یاد می‌‌گیرد که موافق رفتن او به مدرسه نبود، پای منبرهای مذهبی بزرگ می‌‌شود و خسته از قصه‌های تکراری، وقتی بعد از بافندگی، در کتاب ‌فروشی مشغول به کار می‌شود، می‌بیند که دنیا از خرمشاه هم بزرگتر است و چند سال بعد، زمان تصحیح "کلیله و دمنه"، متوجه جای خالی این "قصه‌های خوب" می‌شود.

شعر «قند و عسل» او هم آن سال‌ها جای خود را باز می‌کند و محمدعلی جمالزاده‌ در سال 46، نامه بلندی را در تأیید این مجموعه از ژنو می‌نویسد.

پیرمرد قصه‌‌گو از بعضی کتاب‌های این سال‌ها دل خوشی نداشت، کتاب‌هایی که سراسر تصویر است و با یک ورق زدن در کتاب ‌فروشی، خواندنش به پایان می‌رسد. امروز جوان‌های تحصیل‌کرده هم روی کار آمده‌اند، کسانی که بچه‌ها را می‌شناسند.

می‌گفت: بچه‌هایی که کتاب‌هایش را می‌خرند، خرج او را می‌دهند، خدا زیادشان کند (بچه‌ها را)، هرچند حالا بچه‌های فوتبالیست را زیاد می‌کند، کاش کتاب‌خوان‌ها را زیاد کند.

مهدی آذریزدی آخرین‌ بار به کرج آمده بود تا نوشتن را از سر بگیرد و دو کارش را کامل کند و به چاپ بسپرد که راهی بیمارستان شد و اجل مهلتش نداد.

حالا تاریخ درگذشت این نویسنده به عنوان "روز ادبیات کودکان و نوجوانان" نامگذاری شده و در تقویم رسمی کشور به ثبت خواهد رسید.

انتهای پیام/خ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول