اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردن دخالت در درگیرهای سوریه را رد کرد

خبرگزاری فارس: نخست وزیر اردن در راستای حفظ منافع راهبردی خود با سوریه ادعا کرد که کشورش نقشی در ناآرامی‌های سوریه ندارد.

اردن دخالت در درگیرهای سوریه را رد کرد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "الرای" کویت، "فایز الطراونه"، نخست وزیر اردن گفت: اردن در درگیری‌های داخلی سوریه نقشی ندارد و هیچ دلیلی برای اعتراض یا حمله سوریه علیه اردن وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش روز افزون ورود شهروندان شهرهای مرزی سوریه به داخل خاک اردن که از ترس حملات تروریست‌ها صورت گرفته است گفت: اکنون ما ملاحظه می‌کنیم که آمار کسانی که وارد اردن می‌شوند بسیار بیشتر از کسانی است که این کشور را ترک می‌کنند.

الطراونه تاکید کرد اردن می‌خواهد ورود سوری‌ها به اردن را سر و سامان دهد و برنامه و اقداماتی برای ورود آنها به اردن تدارک ببیند.

الطراونه درباره روابط کشورش با کویت نیز گفت: ما از کویت کمک میلیاردی طلب نکرده‌ایم اما کویتی‌ها می‌خواهند میزان سرمایه گذاری خود در اردن را تا 16 میلیارد دلار تا پایان سال جاری برسانند.

فایز الطراونه دوزادهم ماه گذشته میلادی به کویت رفت و با مقامات کویتی درباره روابط دوجانبه و راه‌های تحکیم روابط در همه زمینه‌ها و راه‌های افزایش سرمایه گذاری‌های کویت که بالغ بر 10 میلیارد دلار است گفت وگو کردند.

 این در حالی است که هنوز چند روز از آغاز ناآرامی‌‏ها در سوریه نگذشته بود که برخی افراد آگاه اعلام کردند اردن زمینه را برای قاچاق اسلحه به سوریه و رساندن آن به دست تروریست‏‌های این کشور فراهم می‏‌کند و عناصری از گروه‌های افراط گرای اردنی با عبور از مرز این کشور خود را به جمع تروریست‌ها می‌رسانند.

هرچند این خبر بلافاصله توسط مقامات اردنی رد شد ولی کسی شک نداشت که اردن به دلیل روابط گرم و نزدیک خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی، مجری تصمیمات آنان است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

البته اردن به دلیل منافع زیادی که در سوریه دارد از جمله نیاز به تامین آب از طریق سوریه و یا داد و ستدهای تجاری، تلاش کرد به طور آشکار خود را با این کشور درگیر نکند ولی گویا سمبه غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پر زورتر بود و این کشور به طور آشکار خود را به عنوان یکی از صحنه گردانان توطئه جاری در سوریه معرفی کرد.

به عنوان مثال،"عبدالله دوم" شاه اردن ر بحبوح ناآرامی های سوریه در اظهاراتی مداخله جویانه از "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه خواست که در راستای منافع کشورش از قدرت کناره‌گیری کند و پیش از این کناره‌گیری فضا را برای ورود به یک مرحله سیاسی جدید در کشورش فراهم آورد.

عبدالله دوم در گفت‌وگو با رادیو بی بی سی به صراحت گفت: اگر جای اسد بودم، از قدرت کنار می‌رفتم.

بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که این سخنان عبدالله دوم، سبب بحرانی شدن روابط میان دو همسایه خواهد شد.

اندکی پس از سخنان مداخله جویانه شاه اردن علیه سوریه، شهروندان سوری به سفارت این کشور در دمشق هجوم بدند و پرچم اردن را پایین کشیدند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که علاوه بر سخنان شاه اردن، این کشور در اقدامی همسو با خواساته‏های سران کشورهای عربی خلیج فارس، به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رأی مثبت داد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول