اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بعد از مذاکره با کلینتون

لاوروف: نشست ژنو امکان خوبی برای حل مناقشه سوریه است

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه روسیه بعد از مذاکراتش با "هیلاری کلینتون" در سنت‌پترزبورگ اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست ژنو در مورد سوریه امکان واقعی آن را دارند تا به راه حلی مورد قبول همه برای حل و فصل این بحران دست یابند.

لاوروف: نشست ژنو امکان خوبی برای حل مناقشه سوریه است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه بعد از مذاکرات خود با "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا در سنت‌پترزبورگ اعلام کرد که این دیدار نشان داد که مواضع مقامات واشنگتن در قبال سوریه تغییر کرده است.

لاوروف گفت: مسلما سوریه در حال حاضر در راس مسائل بین‌المللی قرار دارد و من احساس کردم که مواضع هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی من در این خصوص تغییر کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: من به سخنان سیاستمدار و دیپلمات با تجربه‌ای گوش کردم که مواضع ما را درک می‌کرد و ما هم با درک متقابل با مسئله برخورد کردیم. ما قرار گذاشتیم تا به دنبال توافقی باشیم که ما را بر اساس درک دقیقی از اوضاع که در طرح کوفی عنان در این رابطه آمده و آن این اصل است که هر دو طرف مناقشه در سوریه باید انگیزه گفت‌وگو برای حل مشکلات را داشته باشند، به یکدیگر نزدیک شویم.

لاوروف یادآور شد: لازم است تا همه بازیگران خارجی در بوجود آوردن شرایطی برای اجرای طرح کوفی عنان توسط همه طرفین مناقشه در سوریه بسیج شوند. در آن صورت است که شرکت کنندگان در نشست ژنو در رابطه با مشکلات سوریه امکان واقعی آن را خواهند داشت تا به راه حلی مورد قبول برای حل و فصل این بحران دست یابند.

وی همچنین تاکید کرد که مقامات مسکو تلاش‌ها برای تعیین از قبل دوره انتقالی در سوریه را اقدامی کاملا غیرسازنده می‌دانند.

وزیر خارجه روسیه گفت: اگر ما می‌گوییم که اولین گام برای سوری‌ها باید توافق بر سر خروج همزمان نیروهای نظامی دولتی و گروه‌های مسلح از شهرها و نقاط مسکونی باشد، این اقدام باید توسط کسی رعایت و مورد کنترل قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه گام بعدی باید بلافاصله برداشته شود، تاکید کرد: لازم است تا همه بازیگران خارجی بدون استثناء تلاش کنند تا طرفین مناقشه در سوریه را برای نشستن بر سر میز مذاکره متقاعد کنند. و بسیار مهم است درک کرد که دوره انتقالی از دید نیروهای مختلف در سوریه به چه معناست. ضمن اینکه مسئله امکان تغییر قانون اساسی سوریه مسئله‌ای است که باید توسط خود سوری‌ها مورد تصمیم گیری قرار بگیرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد: من معتقدم که منافع ملی اصلی روسیه و آمریکا هر رهبری را وادار خواهد کرد تا به تداوم مشارکت دو کشور ادامه دهد. هر دو کشور معتقدند که ایجاد گروه کاری در خصوص همکاری‌های نظامی-فنی در چارچوب کمیسیون ریاست‌جمهوری روسیه و آمریکا امکان مشارکت سازنده در این زمینه را افزایش خواهد داد.

به گفته وی، "ولادیمیر پوتین" و "باراک اوباما" روسای‌جمهوری دو کشور در ملاقات اخیر خود در حاشیه نشست سران گروه 20 در مکزیک هم ادامه کار کمیسیون روسیه و آمریکا زیر نظر ریاست جمهوری را مورد تایید قرار دادند.

لازم به یادآوری است که وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا روز گذشته در سنت پترزبورگ دیدار کردند. مسائل پیرامون سوریه، برنامه هسته ای ایران و دیگر مسائل مهم در دستور کار بین‌المللی و همچنین برخی مشکلات بوجود آمده در روابط دوجانبه و نیز پیگیری توافقات روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا در دیدار اخیر در مکزیک موضوع مذاکرات لاوروف و کلینتون بود.

کلینتون به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «زنان در اقتصاد» در چارچوب همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام در سنت پترزبورگ به روسیه سفر کرده است.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول