اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود هشدارهای مکرر رسانه‌‌ها

زنگ‌ خطر چپاول آثار باستانی هرمزگان همچنان طنین‌انداز است

خبرگزاری فارس: در حالی که طی ماه‌های اخیر بارها و بارها رسانه‌ها به انتقاد از بی‌توجهی به محوطه‌های تاریخی در این استان، خطرات و آسیب‌ها را گوشزد کرده‌اند، کماکان اخبار قاچاق عتیقه و سرقت از محوطه‌های باستانی در این استان به گوش می‌رسد.

زنگ‌ خطر چپاول آثار باستانی هرمزگان همچنان طنین‌انداز است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شهرستان حاجی‌‌آباد واقع در شمال مرکز استان هرمزگان به دلیل پیشینه و قدمت تاریخی که ریشه در دوره‌های اولیه تاریخی دارد، از قلعه‌ها، دژها، گورستان‌ها و شهرها و محوطه‌های باستانی متعددی برخوردار است از همین رو این منطقه حاصلخیز همواره مورد طمع قاچاقچیان عتیقه بوده است.

بی‌توجهی به میراث به جا مانده در این شهرستان و رها بودن محوطه‌های تاریخی سبب شده‌ است که این اماکن دستخوش آسیب‌های جدی در طول سال‌های گذشته تاکنون شوند.

با وجود هشدارهای متعدد توسط رسانه‌ها و افکار عمومی و دوستداران میراث فرهنگی، اما کماکان به طور معمول اخباری از کشف عتیقه‌جات در این شهرستان به گوش می‌رسد که باید در کنار اشیا کشف شده، اشیایی که از مرزهای این شهرستان و کشور خارج می‌شوند را نیز قرار داد تا از این طریق به بحرانی بودن وضعیت موجود پی برد.

فرمانده انتظامی شهرستان حاجی‌آباد امروز در نشستی پیرامون عملکرد پلیس در این شهرستان، از کشف و ضبط عتیقه‌جات از دست قاچاقچیان این اقلام خبر داده است.

سرهنگ ناصر آبزن با بیان اینکه در این رابطه دو نفر دستگیر شده‌اند، گفت:‌ مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان حاجی‌آباد با انجام فعالیت شبانه روزی و بهره‌گیری از شیوه‌های پلیسی و همکاری خوب مردمی دو نفر از قاچاقچیان اشیا عتیقه را در سطح شهرستان شناسایی کردند.

وی افزود: مأموران، متهمان را در حالی که با یک دستگاه خودرو سواری قصد قاچاق و جابجایی اشیا عتیقه به یکی از شهرستان‌های همجوار را داشتند در یک اقدام ضربتی و غافلگیرانه متوقف و در بازرسی از آن 13 قطعه اشیا عتیقه جمعا به ارزش 500 میلیون تومان که به طرز ماهرانه‌ای در خودرو جاسازی شده بود کشف و ضبط و در این رابطه دو نفر قاچاقچیان عتیقه را دستگیر کردند.

نباید فراموش کرد سرزمین حاجی‌آباد، همان جایی است که طی سال‌های گذشته در آن مجسمه معروف و بیش از 50 کیلوگرمی "شیر برنزی" پیدا شد، از همین رو از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود پیش از آنکه محوطه‌های باستانی این شهرستان خالی از اشیا تاریخی شود، تمهیداتی بیندیشند، چرا که میراث ایران شکارچیان و مشتریان قابلی را در آن سوی مرزها دارد.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول