اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نیویورک‌تایمز: ترکیه شبکه‌ای برای حرفه‌ای کردن تروریست‌های سوریه ایجاد کرده است

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور سوریه امروز در حالی این کشور را مواجه با یک جنگ واقعی دانست، که گزارش‌های رسانه‌های غربی نیز از تجهیز برنامه‌ریزی شده شورشیان خبر می‌دهند.

نیویورک‌تایمز: ترکیه شبکه‌ای برای حرفه‌ای کردن تروریست‌های سوریه ایجاد کرده است

به گزارش فارس روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا با انتشار مقاله‌ای از فعالیت‌های گسترده‌ای که در مرزهای جنوبی ترکیه در حمایت از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه انجام می‌شود، خبر داد.

• شبکه‌ای گسترده و پیچیده برای تغذیه شبه‌نظامیان

نویسنده این مقاله در ابتدا می‌نویسد: در طول مرزهای جنوبی ترکیه شبکه‌ای از فعالان سیاسی که به صورت فزاینده‌ای نیز در حال ماهرتر شدن است، شکل گرفته که منابع حیاتی نظیر تسلیحات، تجهیزات ارتباطی، وسایل امدادی و حتی مستمری و حقوقی برای نیروهایی که زخمی شده‌اند را برای نیروهای شبه نظامی تامین می‌کنند، و این گروه‌ها از این طریق در حال تبدیل شدن به نیروهای جنگی موثرتری هستند.

ایجاد چنین شبکه‌ای منعکس کننده تلاشی است که برای ایجاد تحرکات مخالفان متصل به سازمان‌های نظامی، دولتی و حقوق بشری انجام می‌گیرد، تا این گروه‌ها نه تنها بتوانند قدرت نظامی عظیم رئیس جمهور بشار اسد را شکست دهند، بلکه بتوانند جایگزین دولت وی نیز شوند.

نویسنده این مطلب در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که هنوز زود است که بخواهیم در مورد ایجاد یک دولت مجزا در دولت مرکزی سوریه در این مناطق صحبت کنیم، اما وی به این نکته اشاره می‌کند که حرفه‌ای‌تر شدن این تلاش‌ها، در حال خارج کردن کنترل مناطق شمال و شمال غربی سوریه از دست دولت مرکزی است.

نیویورک تایمز همچنین می‌نویسد: مسئولیت مخالفان این منطقه تنها رساندن منابع مورد نیاز نیست. هدف بزرگتر و البته مشکل‌تر، متحد و هماهنگ کردن نیروهای پراکنده‌ای است که ارتش آزاد سوریه (شبه نظامیان مخالف دولت سوریه) را شکل داده‌اند.

• حقوق سربازان از 200 دلار به بالا

به گفته فعالان سیاسی، در حال حاضر 10 شورای نظامی در سوریه فعال است که همه آن‌ها در شهرهای مختلف به جز گحمص" که اختلافات شدید مانع از ایجاد هماهنگی شده، با یکدیگر همکاری می‌کنند. فعالان مخالف دولت سوریه با شورای ملی سوریه که اصلی‌ترین گروه تبعیدی سوریه است، همکاری کرده و ماهانه مبالغی را به آن‌ها پرداخت می‌کنند. این دستمزدها از 200 دلار به ازای هر سرباز شروع شده، و این رقم برای مقامات بالاتر افزایش می‌یابد. همچنین خانواده‌های افراد کشته شده نیز از این حامیان مستمری دریافت می‌کنند.

این فعالان عنوان می‌کنند که پرداخت پول به حاکم شدن نظم در میان شورای نظامی کمک می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا به جای خرابکاری‌های پراکنده، حملات منظم‌تری را علیه نظامیان بشار اسد طراحی کنند.

نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات عنوان می‌کند که، ژنرال "رابرت مود" سرپرست گروه ناظران سازمان ملل در سوریه به شورای ملی گفته است که مقاومت این گروه‌ها هر روز موثرتر شده است.

تسلیحات شبه نظامیان

مود دلیل افزایش تاثیرگذاری را نیز بالا رفتن تجربه این گروه‌ها می‌داند، امری که شبه نظامیان با آن مخالفند و دلیل آن را تجهیز نظامیان و هماهنگ شدن فعالیت آنان می‌دانند. "حسن کثیم" یکی از این افراد است که عنوان می‌کند: گروه از یک گروه نظامی داوطلبانه، به یک بدنه واقعی و بسیار سازمان یافته از ساختار نظامی تبدیل شده است.

• انتقال تسلیحات سنگین به سوریه ماموریت مخالفان مرز نشین

اکنون انتقال تسلیحات ضد تانک نیز جزئی از تلاش‌های مخالفان شده است. یکی از اعضای ارتش آزاد در این باره می گوید: این یک راهبرد قطعی نیست، بلکه تلاشی برای سرهم کردن یک تعادل نظامی است.

در ادامه به برخی فعالیت‌های مخالفان در مرزهای ترکیه در حمایت از شبه نظامیان اشاره می‌شود، که از آن میان می‌توان به تامین تلفن ماهواره‌ای، دوربین‌های تصویربرداری، و فرستنده‌های رادیویی اشاره کرد.

نیویورک تایمز سپس به حضور نیروهای اطلاعاتی آمریکا و کشورهای عربی در این مناطق اشاره کرده و عنوان می‌کند که این نیروها، به شبه نظامیان در طراحی تاکتیک‌های نظامی مشاوره می‌دهند. نویسنده این مقاله می‌نویسد: حداقل دو نفر از فعالان پذیرفتند که در مورد روابط موجود با مشاوران آمریکایی در مورد تاکتیک‌های نظامی، اطلاعات دارند، با این حال چیز بیشتری در این مورد مطرح نکردند.

گزارش فوق هرچند محدود، اما گوشه‌ای از حمایت‌هایی که از شبه نظامیان سوری انجام می‌شود را نشان می‌دهد، و بر صحبت‌های امروز بشار اسد که سوریه را با یک جنگ واقعی مواجه دانسته بود، تائید می‌کند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول