اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه -۲

بسیاری از اتفاق اخیر مصر خوشحال نیستند/ رژیم صهیونیستی نگران است

خبرگزاری فارس: سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه خیلی‌ها از اتفاقی که در مصر رخ داده، خوشحال نیستند، گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش بیشترین نگرانی را از انتخابات مصر داشتند.

بسیاری از اتفاق اخیر مصر خوشحال نیستند/ رژیم صهیونیستی نگران است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران درباره اعدام اتباع ایرانی در عربستان اظهار داشت: بحث اتفاقاتی که در رابطه با کشور عربستان و اتباع ایرانی شاهد بودیم، موضوعی نیست که بتوانیم از آن بگذریم. به هیچ وجه نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری حق ندارد نسبت به اتباع کشور ما این گونه برخورد کند؛ این مسئله مهمی است که از نظر حقوقی و بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: هیئتی از وزارت خارجه در بخش‌های کنسولی و حقوقی به همراه وکلای خانواده‌های ایرانیان اعدام شده و ایرانیان زندانی در عربستان به زودی عازم این کشور خواهد شد و باید دولت عربستان پاسخگوی اقدامات خود باشد و کشورها باید در چارچوب تعهداتشان به کنوانسیون‌های بین‌المللی حرکت کنند و هر اقدامی خلاف این تعهدات، مسئولیت و پاسخگویی این کشورها را به دنبال دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دعوت از عربستان برای شرکت در نشست "نم" با بیان اینکه این مسئله جدا از بحث برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران است، اظهار داشت: براساس پروتکل بین‌المللی، کشور میزبان باید از همه کشورهای عضو دعوت رسمی به عمل آورد که این براساس تشریفات معمول صورت خواهد گرفت.

مهمان‌پرست یادآور شد: جدای از اینکه چه کشورهایی شرکت کرده یا نکنند، کشور میزبان دعوتنامه را ارسال خواهد کرد.

وی افزود: مباحثی که در حاشیه این موضوع (اعدام اتباع ایرانی) مطرح شده از جمله ناهماهنگی بین قوه مجریه و قوه قضاییه در عربستان، مسائلی نیست که توجیه کننده اقدام اشتباه و غیر انسانی مقامات سعودی در قبال اتباع ما باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادامه مذاکرات کارشناسی بین ایران و گروه 1+5 با توجه به اجرایی شدن تحریم نفت ایران در 11 تیر ماه اظهار داشت: بحث تحریم و اقدام غیرمنطقی، غیرقانونی و بدون داشتن مبنای حقوقی توسط برخی از کشورها به صورت یکجانبه از جمله اتحادیه اروپا، کاری نیست که تأثیر مثبت و سازنده در روابط موجود ما و کشورهای اروپایی و یا بر مذاکرات نمایندگان ما و 1+5 داشته باشد.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا توسط مسئولان مذاکره کننده کشور ما با کشورهای 1+5 اعلام شد، باید برای دستیابی به نتایج قابل قبول برای طرفین، فضای همکاری و رویکرد مثبت را در دستور کار قرار داد. هر گونه اقدامی خارج از این چارچوب قطعا کمکی به مذاکرات نخواهد کرد و فضا را به سمت عدم دسترسی به نتایج قابل قبول هدایت می‌کند.

مهمان‌پرست در مورد اتفاقات اخیر در منطقه از جمله سرنگونی جنگنده اف 4 ترکیه توسط سیستم پدافند سوریه، خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار حساسی در منطقه است. هر نوع اقدامی که به بی‌ثباتی در منطقه دامن زند موجب نگرانی ما است. صالحی در تماس تلفنی با وزیر خارجه ترکیه دو طرف را دعوت به آرامش و خویشتن‌داری و حل مسئله از طریق گفت‌وگو کرد، این مسئله را همچنان در دستور پیگیری قرار داده‌ایم. باید با کمک کشورهای موثر منطقه اجازه دامن زدن به بی‌ثباتی و تنش را ندهیم و از هرگونه اقدام تحریک آمیزی در این زمینه خودداری کرد.

وی یادآور شد: البته نقض حریم هوایی کشورها موضوعی است که بر خلاف مقررات بین‌المللی است و این مسئله در حال بررسی و پیگیری است.

خبرنگاری با اشاره به پیروزی مرسی در مصر درباره گسترش روابط تهران و قاهره سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: پیروزی آقای مرسی نشانگر گام مثبت دیگری بود که توسط مردم این کشور برای تداوم حرکت انقلابی‌ آنها برداشته شد. ما این پیروزی را به مردم مصر تبریک می‌گوییم. برگزاری انتخابات، مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان و انتخاب فردی که مورد حمایت اکثریت جامعه است، می‌تواند نشانگر آینده درخشانی برای این کشور باشد.

مهمان‌پرست با بیان اینکه شرط موفقیت‌های بعدی تداوم حضور پرشور مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی است، گفت: امیداوریم این حرکت مراحل تکمیلی خود را طی کند، در همه بخش‌ها نهادهای مردمی شکل بگیرد و اراده مردم در تعیین سرنوشت مصر حاکم باشد. قطعا با نزدیک شدن به استقلال واقعی و قطع وابستگی‌ها، می‌توان انتظار روزهای بهتری را برای کشور مصر داشت.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورهای مستقل منطقه می‌توانند در ارتباط مثبت و سازنده با یکدیگر هم در جهت توسعه روابط گام بردارند و هم اینکه این روابط می‌تواند در جهت ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه تأثیر مثبت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فارس، سفر پوتین به سرزمین‌های اشغالی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره اظهار داشت: سفر هیئت‌های کشورهای مختلف به منطقه در این شرایط با توجه به حساسیت‌هایی که به وجود آمده، می‌تواند قابل توجیه باشد. پوتین نسبت به تحولات منطقه موضوعات را دنبال می‌کند و سفر منطقه‌ای ایشان برای بررسی وضعیت منطقه و رسیدن به راه‌حلی است که اجازه دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای را در موضوعات داخلی کشورها ندهد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: همه باید کمک کنند وضعیت در داخل سوریه از طریق ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو بین دولت و مخالفان در یک فضای مثبت صورت گیرد و هرگونه بهانه جویی کشورهای مختلف برای ایجاد جنگ داخلی یا حمله نظامی به سوریه که می‌تواند امنیت منطقه را به خطر بیندازد باید با همکاری و مشارکت کشورهای موثر در این حوزه متوقف شود.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات مرسی رئیس جمهور جدید مصر در خصوص پایبندی این کشور به تمامی معاهدات بین‌المللی و اظهارتش درباره ایران، از مهمان‌پرست پرسید آیا شما به از سرگیری روابط تهران و قاهره خوشبین هستید؟ که وی گفت: اظهارنظراتی از قبل صورت گرفته که صحت آنها خیلی مشخص نیست. بهتر است صبر کنیم تا حرکتی که در مصر با تعیین رئیس جمهور جدید و تشکیل کابینه شروع شده و سیاست‌های رسمی مصر در دوره جدید رسما مشخص شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم فضای جدیدی حاکم خواهد شد و از تحولی که در مصر به وجود آمده باید برای همکاری‌های بیشتر در منطقه و ایجاد ثبات و امنیت و دفع فتنه‌ها استفاده کرد. ممکن است این مسئله زمان بر باشد. بهتر است به صورت مستقیم و رسمی مواضع مصر بعد از تعیین رئیس جمهور شنیده شود.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: خیلی از رسانه‌های غربی و برخی از رسانه‌های منطقه ممکن است برای ایجاد اختلاف مطالبی را مطرح کنند که معلوم نیست میزان دقت آن در چه حد است. خیلی‌ها از اتفاقی که در مصر رخ داده، خوشحال نیستند، رژیم صهیونیستی و حامیان آن بیشترین نگرانی را از انتخابات مصر داشتند. حتما مقامات و مردم مصر با هوشیاری و درایت این فتنه‌ها را مراقبت کرده و در جهت همکاری‌های بیشتر کشورهای منطقه حرکت می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور ایران در نشست مرتبط با سوریه که احتمالا 30 ژوئن در ژنو برگزار خواهد شد با اشاره به اظهارات کوفی عنان و تأکیدش بر نقش و حضور ایران در اجلاس‌های مرتبط با سوریه، اظهار داشت: هر مرحله‌ای که برای حل مشکلات سوریه در پیش رو داشته باشیم و در هر زمینه‌ای که احساس کنیم می‌توانیم به حل مشکلات کمک کنیم و به کشورهای خارجی اجازه ندهیم به جنگ داخلی و عملیات خارج از سوریه دامن زده شود و فضای مناسبی برای گفت‌وگوهای سازنده بین مردم و دولت فراهم شود، حتما حضور می‌یابیم. این بستگی به شرایط اجلاس‌ها و فضایی دارد که ما تأثیرگذاری خود را در آن احساس کنیم. ما درباره هر اجلاسی که بخواهد تشکیل شود بررسی کرده و زمانی به نتیجه مطلوب برسیم، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول