اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجلس شورای اسلامی:

برای برخورد با مفاسد مالی به ساز و کار قوی‌تر نیازمندیم

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای ساماندهی کامل برخورد با مفاسد مالی به یک ساز و کار قوی‌تری در بحث پیش‌گیری نیاز داریم.

برای برخورد با مفاسد مالی به ساز و کار قوی‌تر نیازمندیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه در تالار قدس حرم رضوی، اظهار داشت: دغدغه اصلی شهید بهشتی حفظ انقلاب بود و برای پیروی از راه وی باید دغدغه انقلاب داشته و از تشویق و انشقاق بپرهیزیم.

وی ادامه داد: شهید بهشتی زمانی زمام کار قوه قضاییه را برعهده گرفت که این قوه در ابتدای انقلاب وضع  نابسامانی داشت و با تلاش و بکارگیری نیروهای خدوم پایه‌های اساسی قضاوت اسلامی را در انقلاب بنیان نهاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اداره کشور توسط شهید بهشتی و ساماندهی آشفتگی‌های فضای سیاسی آن زمان و پیش‌بینی خطرات و تقسیم کار از دیگر کارکردها و اقدامات وی در منصب رئیس قوه قضاییه بوده است.

لاریجانی، حرکت شهید بهشتی را یک حرکت مجاهدانه عنوان کرد و اظهار داشت: مظلومیت شهید بهشتی از این جهت است که دغدغه اصلی او حفظ انقلاب بود، اما همواره نوک پیکان اتهامات به سمت او بود و برای رهروی از وی باید دغدغه حفظ نظام و انقلاب داشت.

وی ادامه داد: ما در مجلس هشتم این توفیق را داشتیم که در کمیسیون حقوقی مجلس که از قضات کشور تشکیل می‌شود گام‌های خوبی را در راستای تصویب چندین قانون برداشته و به نیازهای قوه قضاییه متناسب با حجم انبوه کارهای این قوه برداریم.

رئیس مجلس گفت: علم و تقوا که به ‌عنوان اصول اساسی نظام قضای کشور مطرح است به ‌عنوان پایه عدالت تعریف شده و بر همین اساس همه باید در برابر قانون مطیع و یکسان باشند.

لاریجانی افزود: اگر همین یک اصل به درستی انجام شود التزام در کشور سامان می‌یابد و این مسئله که روح قانون اساسی در دین ما است در کشور جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه چگونه قوه قضاییه می‌تواند اعتماد مردم را داشته باشد، اظهار داشت: رویکرد قوه قضائیه در خصوص رسیدگی با متانت به برخی مشکلات گویای اصلاح نگاه متعالی اسلام به قضات است که کار انبیای الهی را در زمین ادامه می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر این مرتبت بزرگ مبنای کار است باید بدانیم که با تکیه بر این اصل قضاوت شأن محوری در تکمیل تمدن بشری داشته و در فلسفه سیاسی اسلام قضا محور اساسی تمدن‌سازی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دلیل اطمینان مردم به قوه قضاییه حتی در بدترین شرایط بهره‌گیری قضات از علم و تقواست و استقلال قوه قضاییه به ‌عنوان یک مبنای اساسی نظام اسلامی به وسیله این دو خصوصیت انجام شده است.

وی در ارتباط با استقلال قوه قضاییه اظهار داشت: این قوه از گذشته تاکنون مستقل بوده اما امروزه باید به استقلال این قوه توجه بیشتری کرد چرا که این نکته فقط یک ژست حکومتی نیست بلکه پایه تمدن اسلامی و تداوم‌بخش آن است.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی از امنیت روانی کشور به ‌عنوان یک ضرورت اساسی یاد کرد و گفت: مقصود از امنیت روانی این است که مردم زندگی قابل پیش‌بینی و پایدار داشته باشند و چیزی جز قانون و قانونگرایی نمی‌تواند این امنیت را ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این راستا رسانه‌ها باید به کمک قوه قضاییه بیایند و مسائل امنیتی و اقدامات این قوه را آن‌چنان دقیق برای مردم بیان کنند تا مردم احساس آرامش و امنیت کرده و برای متجاوزان جنبه پیش‌گیری داشته باشد.

لاریجانی در ارتباط با مبارزه با مفاسد مالی اظهار داشت: با توجه به دغدغه مهم مقام معظم رهبری در رابطه با فساد مالی و اختلاس 3 هزار میلیاردی قوه قضاییه اقدامات مناسبی انجام داده اما برای ساماندهی کامل آن نیاز به یک ساز و کار در بحث پیش‌گیری و برخورد با مفاسد مالی به صورت قوی‌تر داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد، قوه قضاییه باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام دهد و در صورت نیاز به قانون، مجلس شورای اسلامی نیز از این قوه حمایت می‌کند.

وی در ارتباط با اهمیت پیش‌گیری از جرم، اظهار داشت: پیش‌گیری از جرم که از وظایف قانون اساسی است باید با اهتمام بیشتری انجام شود و چنانچه بخواهیم گام‌های عملیاتی در این راستا برداریم باید اقدامات اساسی و مطالعاتی بیشتری انجام دهیم و تنها اقدامات به وسیله تشکیل جلسات در این راستا کافی نیست.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول