اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه سوریه/

واکنش خونسرد دمشق به نشست ناتو/ترکیه حاکمیت سوریه را نقض کرد

خبرگزاری فارس: دمشق با بیان اینکه اگر نشست ناتو درباره سوریه برای دخالت نظامی باشد، آنگاه همه سرزمین سوریه برای ارتش مقدس است، تاکید کرد که ترکیه در حادثه هواپیما، حاکمیت سوریه را نقض کرد.

واکنش خونسرد دمشق به نشست ناتو/ترکیه حاکمیت سوریه را نقض کرد

به گزارش فارس، جهاد المقدسی امروز در کنفرانسی خبری درباره واکنش سوریه به تجاوز هواپیماهای ترکیه به حریم هوایی سوریه، تاکید کرد که این هواپیماها حریم‌هایی سوریه را نقض کردند و این دقیقا نقض حاکمیت سوریه بود.

روز جمعه قبل از ساعت 12 ظهر یک منبع سوری اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه در غرب این کشور با دو هواپیمای متخاصم مقابله کرده است و موفق شده یکی از آن دو را سرنگون کند.

المقدسی تاکید کرد که واکنش پدافند هوایی کشورش اقدامی دفاعی و حاکمیتی در دفاع از تمامیت ارضی، آبی و هوایی سوریه بود.

مقدسی افزود که آنچه ترکیه انجام داد، نقض صریح حاکمیت سوریه بود و این امر ثابت شده و مستند به حقایق و اطلاعات است و مقامات ترکیه هم اعتراف کردند که نقض حریم هوایی سوریه صورت گرفته است حال فرقی نمی‌کند که قصد هواپیما شناسایی بوده یا آموزشی.

به گفته مقدسی آنچه احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده است، کاملا بی‌اساس است و روایتی کاملا مغایر با حقیقت ارائه کرد زیرا او ادعا کرد که هواپیما در فضای بین‌المللی هدف گرفته شد و سقوط کرد.

مقدسی با بیان اینکه همه اقدامات ترکیه برای بحرانی‌تر کردن اوضاع سوریه است،‌تاکید کرد که این هواپیما با گلوله‌های ضدهوایی سقوط کرد نه با موشک و آثار اصابت گلوله روی بدنه هواپیما هست در حالی که اگر هواپیما خارج از حریم هوایی سوریه بود، گلوله ضدهوایی قادر نبود به آن برسد بنابراین آنچه درباره این گفته می‌شود که این هواپیما در محدود بین‌المللی بود، کاملا بی اساس است.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق به طرف ترکی پیشنهاد تشکیل کمیته نظامی فنی مشترک داده است تا در محل حادثه حاضر شود و حقیقت را جست‌وجو کند اما طرف ترکی تاکنون به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

مقدسی گفت درست است که ما در حال تنش با ترکیه به سر می‌بریم ولی نیت خصمانه‌ای نداریم.

وی افزود که دمشق به داشتن مناسبات حسن هم‌جواری با ترکیه پایبند است و علاقه‌مند است که دستاوردهای بزرگی که در همکاری با ترکیه به دست آمده است، ادامه یابد اما طرفی که مناسبات دوگانه را دارای تنش کرد، سوریه نبود، بلکه ترکیه بود.

اگر نشست ناتو برای دخالت در سوریه باشد، پس همه سرزمین سوریه برای ارتش مقدس است

مقدسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترکیه از ناتو درخواست ورود به موضوع هواپیما را کرده است، تاکید کرد که اگر نشست ناتو با مقاصد حفظ امنیت و ثبات باشد، آرزوی موفقیت داریم اما اگر برای مقاصد خصمانه و دخالت در سوریه باشد، به همه اطمینان می‌دهیم که خاک و آب و آسمان سوریه برای ارتش سوریه مقدس است.

رئیس جمهور جدید مصر، رئیس جمهور همه مصری‌هاست

مقدسی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب رئیس جمهور جدید مصر و اینکه او از جماعت اخوان المسلمون است، گفت که سوریه همیشه از انتخاب دموکراتیک مردم حمایت می‌کند و این انتخاب مبارک مردم مصر باشد. ما با کسانی که از سابقه رئیس سوال می‌کنند موافق نیستیم زیرا او رئیس جمهور همه مردم مصر است و برای او آرزوی موفقیت می‌کنیم.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول