اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

زارعی در گفت‌وگو با فارس

شورای نظامی و سیاست خارجی مصر چالش‌های مرسی در آینده است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انحلال مجلس و در دست گرفتن بودجه مصر از سوی شورای عالی نظامی گفت: سیاست خارجی و شورای نظامی از چالش‌های پیش روی مرسی خواهد بود.

شورای نظامی و سیاست خارجی مصر چالش‌های مرسی در آینده است

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: این پیروزی، تحولات مصر را به نقطه برگشت‌ناپذیر منتقل کرد. تا پیش از انتخاب مرسی و اعلام نتایج تردید‌های جدی در اینکه نظامیان در صددند انقلاب مصر را عقیم بگذارند وجود داشت، به خصوص انحلال مجلس مصر و متمم قانون اساسی این تردید‌ها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه انتخاب مرسی نشان داد که میدان مانور نظامیان محدود است و آنها در مقابل انقلابیون نمی‌توانند بایستند، گفت: همینکه مشخص شد بازی نظامی‌ها یک محدوده معینی دارد فضای مصر برای گروه‌های انقلابی و سیاسی مساعدتر شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اگر تا دیروز مسئله نظامیان گرفتن قدرت بود امروز مسئله آنها به مشارکت در قدرت تنزل یافته است.

زارعی با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی مرسی اظهار داشت: انقلابیون مصر به عنوان یک نیروی تعیین کننده آینده از مرسی حمایت می‌کنند و مرسی می‌تواند رهبر انقلاب مصر باشد که این یک فرصت ویژه برای وی است.

وی با اشاره به پشتیبانی نیروهای مختلف سیاسی اسلام‌گرا، ملی‌گرا، ناصر‌یست‌ها و حتی چپگراها از مرسی، یادآور شد: مرسی در دور دوم انتخابات به عنوان کاندیدای انقلاب پا به عرصه رقابت گذاشت و این مسئله ظرفیت وی را برای پیشبرد اهدافش افزایش داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: هرقدر هم که اختیارات ریاست جمهوری از سوی شورای عالی نظامی تنزل داده شود باز هم موقعیت مرسی به عنوان یک فرد قدرتمند در صحنه سیاسی غیرقابل انکار است.

زارعی یادآور شد: امروز نه تنها اخوانی‌ها بلکه احزاب نور، وسط و سایر احزاب اسلامی با گرایش‌های مختلف از مرسی حمایت می‌کنند و مرسی می‌تواند به عنوان رهبر جریانات اسلام‌گرا وارد عرصه قدرت شود که بیش از سیزده میلیون رای مردم پشتوانه خوبی برای مردم خواهد بود.

وی آرای اسلام‌گرایان در مصر را همان طور که انتخابات مجلس نشان داد بیش از اینها خواند و یادآور شد: اسلام‌گرایان در مصر در یک شرایط عادلانه می‌توانند عنصر اسلامی را در فضای سیاسی فعال کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه حمایت منطقه‌ای، بین‌المللی و نهضت مقاومت در سطح منطقه با محوریت ایران از اخوان‌المسلمین را از دیگر فرصت‌های مرسی خواند و افزود: تحولات منطقه عربی نیز برای وی یک موقعیت مناسب است.

زارعی با اشاره به چالش‌های فراروی مرسی گفت: نظامیان از طریق اقدامات تقلب‌آمیز در مقطع پیش از رای‌گیری تلاش کردند آراء خود را نزدیک به مرسی بالا ببرند که از طریق توزیع گسترده پول و ایجاد سازماندهی‌های خاص طی یک سال گذشته از سوی نظامیان به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: طبیعتاً نظامیان از این پس هرگاه پای حمایت‌های مردمی از مرسی به میان آید آراء احمد شفیق را به رخ کشیده و از آن برای مستندی برای تضعیف موقعیت اجتماعی مرسی استفاده می‌کنند که وی باید بتواند با بدنه اجتماعی، ارتباط گسترده‌ای برقرار کند و در مجموع با عنوان مهمترین حامی توده‌های مردم در عرصه سیاسی شناخته شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه چالش دیگر مرسی را چالش اختیارات قانونی خواند که با توجه به اقدامات اخیر شورای عالی نظامی ابهامی را در خصوص اختیارات، به خصوص در حوزه‌های امنیتی، دفاعی، سیاست خارجی و حقوقی پدید آورد و خاطرنشان کرد: این شورا به آسانی به اختیارات حقوقی و شناخته شده رئیس‌جمهور تن نمی‌دهد و مرسی برای گرفتن هر بخش از اختیارات خود باید به گفت‌وگو و چانه‌زنی با نظامیان تن دهد.

زارعی چالش دیگر مرسی را چالش مالی و اقتصادی خواند و یادآور شد: شورای نظامی اعلام کرد که بودجه در این شورا باید به تصویب برسد و از سوی دیگر نیروهای حمایت‌کننده مالی مصر برای تضعیف موقعیت اسلام‌گرایان از کمک‌های مالی به دولت خودداری کرده و این کمک‌ها به طریق غیرقانونی در اختیار شورای نظامی برای فشار و کنترل دولت استفاده می‌شود که این مسئله‌ای است که اداره مصر به خصوص در حوزه اقتصاد را با اما و اگر‌هایی روبرو می‌‌کند.

وی چالش هویتی را از دیگر چالش‌ها خواند و گفت: اخوان در قالب یک جمعیت بزرگ اسلامی دارای مشخصات خاصی است که مهمترین آنها اسلام‌گرایی است. مرسی برای آنکه دولتی تشکیل دهد نیازمند همکاری با نیروهای ملی و احزاب شناخته شده سیاسی مصر است که این مسئله هویت دولت را تحت‌الشعاع قرار داده و آن را بیش از حد عملگرا می‌کند و ماهیت اسلامی وی را که مهمترین هدف اعلام شده اخوان از به دست گرفتن قدرت می‌باشد مخدوش می‌کند و هویت اسلامی دولت را به یک هویت صرف ملی تنزل می‌دهد.

زارعی چالش دیگر مرسی را چالش قانونگذاری خواند و اظهار داشت: مجلس مصر بر اساس اصرار شورای نظامی منحل شد و دولت در خصوص قوانین موردنظر خود مجلسی ندارد و با توجه به اینکه دادگاه قانون اساسی که یک دادگاه در دست ژنرال‌هاست اختیارات قانون اساسی را از مجلس سلب کرده، عملا دولت را از یک پشتوانه خوب مردمی محروم کرده است.

وی ادامه داد: مرسی باید در اقدامات اولیه تلاش‌های خود را روی احیای مجلس که به احتمال زیاد نیازمند برگزاری مجدد انتخابات مجلس است متمرکز کند که این مسئله زمان‌بر بوده و نقطه چالشی با نظامیان است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه چالش دیگر را عرصه سیاست خارجی خواند و گفت: آمریکا، غرب، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر برای بی‌ثبات‌سازی اسلام‌گرایان وارد عمل می‌شوند که این موضوع در عراق قابل مشاهده است.

زارعی ادامه داد: روابط مصر با رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان از نکات دیگر است. با توجه به اینکه این کشورها بر تداوم سیاست خارجی رژیم مبارک تاکید دارند طبیعتاً رویکرد تغییر طلبانه مرسی می‌تواند برای دولت در این عرصه چالش‌هایی را به وجود آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای انقلاب مصر می‌توانند با گذر از فراز و نشیب‌ها انقلاب خود را از این محدودیت‌ها و مشکلات نجات دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول