اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

یک کارشناس مسائل شمال آفریقا

مرسی برای موفقیت در مصر باید اشتباهات یکسال گذشته اخوان را اصلاح کند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل شمال آفریقا با اشاره به خطاهای متعدد جریان اخوان المسلمین طی یکسال گذشته گفت: اگر اخوان از این خطاها درس عبرت نگرفته و حرکت خود را تصحیح نکند، در آینده موفقیت چندانی نخواهد داشت.

مرسی برای موفقیت در مصر باید اشتباهات یکسال گذشته اخوان را اصلاح کند

محمد رضا حاجیان کارشناس مسائل شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، با اشاره به پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: اگر چه این پیروزی، یک پیشرفت و پیروزی برای جریان اسلام گرایی در منطقه به شمار می‌رود، اما مشکلات زیادی فرا روی وی قرار دارد.

وی مهمترین این مشکلات را کاهش اختیارات رئیس جمهوری توسط شورای نظامی حاکم بر مصر خواند که به عنوان متمم قانون اساسی باعث شد تا حد زیادی دست رئیس جمهور در امور اساسی بسته شود.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا انحلال پارلمان مصر را از دیگر چالش‌های فرا روی مرسی خواند و اظهار داشت: جریان اسلام گرایی در پارلمان اکثریت کرسی‌ها را داشت و با انحلال آن و انتخابات احتمالی آینده، امکان اینکه اکثریت مجلس دوباره به دست اخوانی‌ها بیفتد، کم است.

حاجیان بحث روابط خارجی را یکی دیگر از موضوعات اساسی پیش روی رئیس جمهور خواند و افزود: در این مورد عناصر رژیم سابق با اهرم‌های فشاری که در اختیار دارند، می‌توانند در این مسیر اختلالاتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: جریان تبلیغاتی که علیه جریان اسلام گرایی وجود دارد، فعالیت‌هایی را برای تضعیف این جریان صورت می‌دهد که این موضوع تاثیرات زیادی بر عرصه سیاسی مصر خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا با اشاره به خطاهای متعدد جریان اخوان المسلمین طی یکسال گذشته یادآور شد: اگر اخوان از این خطاها درس عبرت نگرفته و حرکت خود را تصحیح نکند، در آینده موفقیت چندانی نخواهد داشت.

حاجیان افزود: آنها پس از انقلاب ابتدا اعلام کردند که قصد ندارند اکثریت پارلمان را به دست بگیرند اما این کار را انجام دادند و سپس اعلام کردند که نمی‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند که این کار را نیز انجام دادند و این مسائل باعث سلب اعتماد مردم نسبت به جریان اخوان شد و آنها باید روندی را در پیش بگیرند که اعتماد عمومی را افزایش دهد.

وی یادآور شد: جریان‌های متفاوتی در مصر وجود دارد و اخوان باید بداند که تنها جریان این کشور نیست و برای موفقیت و عدم قدرت گیری جریانات غربی باید با سایر جریانات سیاسی مانند چپ‌ها و ناصری‌ها متحد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول