اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

افغانستان به جمع کشورهای استخراج‌کننده نفت پیوست

خبرگزاری فارس: با استخراج نفت از حوزه نفتی "آمو دریا" توسط یک شرکت چینی، افغانستان به جمع کشورهای استخراج‌کننده نفت در جهان پیوست.

افغانستان به جمع کشورهای استخراج‌کننده نفت پیوست

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "پژواک" افغانستان، براى اولین بار در تاریخ افغانستان استخراج مواد نفتى حوزه آمو دریا با حضور مقامات عالى رتبه دولتى افغانستان و سفیر چین در این کشور در ولایت "سرپل" در شمال افغانستان آغاز شد.

این اقدام که بر اساس قرار داد کشف و استخراج نفت حوزه آمو دریا در دی ماه سال ١٣٩٠ بین وزارت معادن افغانستان و شرکت ملى نفت چین موسوم به (CNPCI) به امضا رسیده بود، انجام شد.

استخراج نفت از حوزه آمو نیاز اساسی مردم منطقه است

"محمد قسیم فهیم"  معاون حامد کرزی در مراسم افتتاح استخراج نفت حوزه آمو دریا، اظهار داشت: استخراج نفت در این منطقه برای مردم ولایت‌های "فاریاب"، "جوزجان" و سرپل یک نیاز اساسی است و  با این اقدام فرصت‌های جدید شغلی برای مردم منطقه ایجاد می‌شود.

وی گفت که تأمین امنیت منطقه از مسئولیت مهم نظامیان افغان و مردم محلی است.

استخراج نفت دستاوردی مهم برای دولت افغانستان است

"عمر زاخیلوال" وزیر دارایی افغانستان نیز در ادامه این مراسم، خاطرنشان کرد که استخراج نفت در افغانستان دستاوردی مهم از نظر اقتصادى برای دولت این کشور و پیامی بزرگ  براى سرمایه گذاران سایر کشورها برای حضور در افغانستان است.

وی ادامه داد: آغاز استخراج نفت از ذخایر زیر زمینی افغانستان، پیامی مهم براى کسانى است که می‌خواهند در امنیت کشور اخلال ایجاد کنند، آن‌ها بدانند که شرکت‌های خارجی در این شرایط هم در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

امروز افغانستان در شمار کشورهای استخراج کننده نفت در جهان قرار گرفت

"زوفى هونگ" سفیر چین در افغانستان نیز در این مراسم اظهار داشت: استخراج نفت توسط چینی‌ها در افغانستان، روز مهمی براى مردم این کشور است.

وی ادامه داد: از این پس افغانستان در ردیف کشورهاى استخراج کننده نفت در جهان به شمار می‌رود و امضاى قرارداد استخراج نفت بین افغانستان و چین روابط بین 2 کشور را مستحکم می‌کند.

 7 میلیارد دلار درآمد از بابت استخراج نفت

"جواد عمر" سخنگوى وزارت معادن افغانستان در حاشیه این مراسم با بیان این که برای اولین بار است که کار استخراج مواد نفتى به منظور استفاده تجاری صورت می‌گیرد، گفت: تمرکز این پروژه در چاه‌هاى مناطق "انگوت" و "قشقرى" ولایت سرپل است.

وى در ادامه گفت: قرار است تا آخر سال جاری میلادى از این ذخایر 1٥٠ هزار بشکه نفت استخراج شود و این مقدار طی دوره‌های زمانی مشخص افزایش خواهد یافت که در سال ٢٠١٣ به ٣٠٠ هزار بشکه خواهد رسید.

عمر با اشاره به این که قرار دادى که با شرکت ملى نفت چین منعقد شد به مدت ٢٥ سال است، افزود: مجموع درآمدی که از استخراج مواد نفتى نصیب دولت افغانستان خواهد شد، حدود هفت میلیارد دلار است.

سخنگوى وزارت معادن، ادامه داد: درآمد سالانه استخراج این حوزه نفتی ٤٠٠ میلیون دلار پیش‌بینى شده و این قرار داد، قابل تمدید خواهد بود.

وى تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، شرکت ملى نفت چین متعهد شده است که تصفیه خانه مواد نفتى نیز در افغانستان تأسیس کند تا ظرفیت تصفیه نفت در این کشور به یک میلیون تن در سال برسد.

بر اساس تحقیقاتی که در زمان شوروى سابق در حوزه نفتى آمو دریا صورت گرفت، ٨٧ میلیون بشکه نفت در این منطقه تخمین زده شده بود اما طبق تحقیقات جدید شرکت چینى از این منطقه چیزی در حدود ٢٥٠ میلیون بشکه نفت را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول