اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کرزی: با طالبان همکار بودم/خارجی‌ها نتوانستند امنیت افغانستان را تأمین کنند

خبرگزاری فارس: حامد کرزی با حضور در پارلمان افغانستان، با بیان این که نخست با طالبان همکار بوده است، تعدی طالبان نسبت به حقوق مردم را از عوامل دوری مردم از این گروه عنوان کرد.

کرزی: با طالبان همکار بودم/خارجی‌ها نتوانستند امنیت افغانستان را تأمین کنند

به گزارش فارس به نقل از تلویزیون دولتی افغانستان، حامد کرزی امروز پنجشنبه در یک نشست فوق‌العاده در پارلمان، به تشریح برنامه‌های دولت پرداخت و این نشست را در 10 سال گذشته بی‌سابقه خواند.

حامد کرزی در سخنانش با اشاره به مشکلات موجود در افغانستان، از مردم به خاطر تحمل این مشکلات تشکر کرد.

وی با اشاره به جهاد مردم افغانستان علیه ارتش متجاوز شوروی سابق، گفت که از جهاد مردم افغانستان همه کشورها به جز افغانستان، سود بردند.

کرزی به ظهور گروه طالبان در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که عدم استقرار ثبات و حاکمیت ملی در کشور، باعث شد تا گروهی موسوم به طالبان ظهور و شمار زیادی از بزرگان از جمله شخص خودش با آنان همکاری کند.

کرزی با تصریح اینکه وی نیز از همکاران طالبان در ابتدای ظهور این گروه بوده است، افزود: مردم ما از دولت‌های محلی خسته شده بودند و به همین خاطر، در ابتدا با طالبان همکاری کردند.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت: طالبان به دلیل وابستگی به قدرت‌های بیرونی، به قتل شهروندان و ویرانی کشور پرداخت اما جامعه جهانی تا زمانی که خود دچار مشکل نشده بود، افغانستان را فراموش کرد.

وی افزود: پس از ظهور تروریسم، افغانستان مورد توجه جهانیان قرار گرفت و مبارزه با این پدیده آغاز شد.

کرزی خاطرنشان کرد: در از بین بردن هسته‌های مرکزی تروریسم و متواری شدن گروه‌های تروریستی، تنها جامعه جهانی نقش نداشت بلکه مردم افغانستان نیز سهم اصلی در این خصوص داشتند.

کرزی تأکید کرد که جامعه جهانی همکاری‌های لازم را با ما کردند و اکنون این خود افغان‌ها هستند که باید آینده‌شان را بسازند.

وی در ادامه به دستاوردها و ناکامی‌ها دولت افغانستان در 10 سال گذشته پرداخت و گفت که یکی از دستاوردها، این بود که افغانستان بار دیگر خانه همه افغان‌ها شد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: افغانستان توانست در 10 سال گذشته بهترین روابط را با همسایه‌ها و سایر کشورهای جهان به خصوص آمریکا، چین، روسیه، ایران و پاکستان برقرار کند و امروز با اکثر قدرت‌های بزرگ روابط استراتژیک دارد.

کرزی افزود: دولت افغانستان توانست که در 10 سال گذشته هم با آمریکا و هم با ایران رابطه داشته باشد، چنانچه بیشترین رابطه را در طول 60 سال گذشته با پاکستان نیز داشته است.

رئیس جمهور افغانستان از مشکلات و ناکامی‌ها در کشور نیز یاد کرد و گفت: نبود امنیت داخلی و نبود امنیت فردی از مشکلات عمده در افغانستان است که نیروهای امنیتی افغان و  نیروهای خارجی نتوانستند امنیت را در افغانستان تأمین کنند.

وی با اشاره به خون‌ریزی‌های روزافزون در افغانستان، اضافه کرد: مبارزه با تروریسم، آن چنان که مردم افغانستان توقع داشتند، صورت نگرفت.

رئیس جمهور افغانستان به فساد اداری در کشور نیز اشاره کرد و گفت: غصب املاک دولتی و فساد در افغانستان به اوج خود رسیده است و به دردی برای مردم افغانستان تبدیل شده است.

وی با تأکید بر این که دولت باید درد مردم التیام ببخشد، گفت: اگر این درد مداوا نشود مردم در رنج و عذاب خواهند بود.

رئیس جمهور افغانستان، در خصوص برون رفت از بحران در کشور بیان داشت: من و همکارانم تمامی امور را به 3 بخش تقسیم کرده بودیم که در قدم نخست، ایجاد افغانستانی برای تمامی افغان‌ها و قانون اساسی بود.

وی مرحله دوم از برنامه‌های دولت را تنظیم روابط افغانستان با کشورهای خارجی و همچنین روابط با آن تعداد از کشورهایی که در افغانستان حضور دارند، عنوان کرد.

کرزی افزود: روابط افغانستان با کشورهای خارجی موفق بود اما این روابط با کشورهایی که در افغانستان حضور نظامی دارند، با مشکلاتی روبرو شد اما سرانجام، آن را نیز تنظیم کردیم و چنانچه شاهد آن بودیم، این کشورها در کنفرانس شیکاگو، متعهد شدند که به مدت 10 سال، سالانه چهار میلیارد و 100 میلیون دلار به افغانستان کمک کنند.

به گفته رئیس جمهور افغانستان، موضوع سوم نظم و بهبود حکومت‌داری در ایجاد یک آینده خوب برای فردای افغانستان است که بهبود اداره داخلی کشور وظیفه همه نهادهای دولتی است و باید روی چگونگی اقدامات در این راستا تصمیم گرفته شود.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه با اشاره به دخالت افغان‌ها در خرابی کشورشان گفت: تردیدی نیست که افغانستان از مداخله خارجی خراب شد اما این ویرانی توسط خود افغان‌ها صورت گرفت و نباید از خارجی‌ها گلایه کنیم، بلکه باید از خود شکایت داشته باشیم که چرا مزدور بیگانه شدیم و وطن خود را خراب کردیم.

او به صورت تلویحی با اشاره به آن عده از مقامات دولتی که خواهان اقتدار در بین مردم هستند، گفت: هر مقام دولتی که به پستی دست پیدا می‌کند، اقتدار خود را در داشتن افراد مسلح و ماشین‌های بیشتر، می‌بیند.

وی قوم‌گرایی و جناح‌گرایی را در افغانستان رد نکرد اما تأکید کرد که برای از میان برداشتن این مشکل، باید همه دست به دست هم دهند.

کرزی به طور ضمنی با بیان اینکه در این اواخر‌ حرکت‌هایی برای استفاده از اسلحه در مرکز و سایر ولایات شروع شده، وعده داد که دیگر هیچ تفنگداری وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این که مردم، از برخی اعمال ناشایست سیاست‌مداران خود درگذشتند، گفت: ما نباید زندگی در بیرون از افغانستان را فراموش کنیم و امروزه مردم افغانستان، تمامی عملکرد سیاست‌مدران را نادیده گرفته و شانس دوباره زندگی کردن را در داخل افغانستان برای همه دادند.

کرزی بر موجودیت یک نیروی امنیتی غیرسیاسی در افغانستان تأکید کرد و گفت که تمامی مشکلات قومی، منطقه‌ای و گروهی در نیروهای امنیتی وجود داشته و باید با این چالش مبارزه شود.

وی خویش‌خوری، قوم‌گرایی و حزب‌گرایی را از مشکلات اساسی حکومت‌داری در افغانستان عنوان کرد و هشدار داد که پس از این هیچ گونه مصلحتی در نظر گرفته نخواهد شد.

رئیس جمهور، بر آزادی رسانه‌ها در افغانستان تأکید کرد و گفت که رسانه‌های افغانستان، آزادی داخلی دارند اما آزادی خارجی خود را نیز به دست آورند.

او گفت که رسانه‌ها می‌توانند به صورت آزاد از حکومت و رئیس جمهور، انتقاد نمایند و به مسائل ملی و فرهنگی افغانستان توجه داشته باشند.

کرزی بیان داشت که در چند ماه گذشته، حملات به نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافته و همه روزه 20 تا 25 سرباز امنیتی افغانستان کشته می‌شوند.

وی از وزرای دفاع، کشور و اداره امنیت ملی خواست تا به خانواده‌های سربازان کشته شده امنیتی، کمک و همکاری نموده و آنان ‌را فراموش نکنند.

وی گفت که پس از 2014 دفاع از خاک خود جزء مسئولیت ماست و در صورت به وجود آمدن مشکل، مسئولان مقصر خواهند بود.

وی از کشورهای خارجی کمک‌کننده به ویژه آمریکا خواست تا به خاطر برچیده شدن فساد در افغانستان، قراردادهای بازسازی را با مقام‌های دولتی و نزدیکان آنان امضا نکنند.

کرزی از آمریکا خواست تا رئیس سابق بانک مرکزی افغانستان را که در این کشور به سر می‌برد دوباره به افغانستان برگرداند و تمامی پول‌هایی که در بانک‌های خارج از افغانستان انتقال داده شده است، دوباره برگردانده شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول