اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استانداران

5 تفاهمنامه همکاری میان خوزستان و آستاراخان امضا شد

خبرگزاری فارس: با حضور استانداران خوزستان و آستاراخان روسیه پنج تفاهمنامه همکاری اقتصادی، تجاری، علمی، تحقیقاتی و فرهنگی میان دو استان امضا شد.

5 تفاهمنامه همکاری میان خوزستان و آستاراخان امضا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ سید جعفر حجازی استاندار خوزستان عصر امروز در نشست خبری در پایان دومین روز سفر هیئت تجاری آستاراخان به خوزستان، این سفر را در پاسخ و ادامه سفر هیئت ایرانی به روسیه و در راستای افزایش همکاری‌های دوجانبه اعلام کرد.

وی افزود: پس از انجام بازدیدهای مختلف و بررسی زمینه‌ همکاری‌های طرفین، پنج تفاهمنامه میان استانداران دو طرف و همتای روسی و خوزستانی در اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، دانشگاه‌‌ها و شیلات منعقد شد که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شوند.

نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: در چارچوب این تفاهمنامه‌ها مقرر شد در آستاراخان و خوزستان دروازه تجاری برای دسترسی به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه ایجاد شود تا بارانداز کالاها در پایانه هر دو منطقه انجام و توزیع کالاهای صادراتی به مقصد از این محل صورت گیرد.

حجازی همچنین به نمایشگاهی که قرار است ماه سپتامبر (نیمه دوم شهریور) در آستاراخان برگزار شود، اشاره کرد و افزود: مایلیم تمام واحدهای تولیدی ما با قدرت و همه ظرفیت خود در این نمایشگاه حضور یابند و هیئت روسی نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

وی همچنین بر رفع موانع گمرکی صادرات و واردات در هر دو استان خوزستان و آستاراخان روسیه تأکید کرد و گفت: در همین راستا اتاق تعاون دو استان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند تا با حل موانع، ارتباطات تجاری روان‌تر و تسهیل شود.

استاندار خوزستان از ایجاد خط پرواز هوایی برای حمل و نقل بار وکالا به آستاراخان از مبدأ فرودگاه اهواز خبر داد و گفت: با شرکت هواپیمایی ماهان در این زمینه مذاکره و توافقاتی حاصل شده است.

حجازی گفت: در آینده نزدیک شاهد راه‌‌اندازی این خط هوایی برای حمل و نقل کالاها و محصولات کشاورزی و گل و گیاه خوزستان به آستاراخان خواهیم بود که کاهش هزینه و تلفات محصولات و رونق تجاری دو استان را در پی دارد.

وی موقعیت استراتژیک استان آستاراخان و ارتباط ‌آن با دیگر استان‌های روسیه و کشورهای همسایه شمالی را یادآور شد و افزود: علاوه بر روابط تجاری، به دنبال بسط روابط گردشگری و فرهنگی میان دو کشور بوده و نسبت به برقراری این ارتباطات خوش‌بین هستیم.

نماینده دولت در استان خوزستان در عین حال توسعه روابط میان خوزستان و روسیه را مستلزم فراگیری زبان روسی دانست و گفت: به همین منظور توافق شد با استفاده از اساتید دانشگا‌ه‌‌های آستاراخان، کرسی زبان روسی در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شود چراکه دانستن این زبان برای آینده استراتژیک روابط میان دو استان بسیار اهمیت دارد.

حجازی همچنین از برنامه‌ریزی برای مسابقات فوتبال چهارجانبه میان دو تیم خوزستان با تیم‌های روسیه و آستاراخان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که پیوندهای ارتباطی ما فقط جنبه اقتصادی نداشته باشد بلکه جنبه‌‌های فرهنگی، ورزشی و حتی گردشگری میان دو استان خوزستان و آستاراخان مدنظر ما قرار دارد.

استاندار آستراخان روسیه به ریاست الکساندر الکساندرویچ استاندار این استان بندری روسیه دوشنبه شب وارد اهواز شد و مورد استقبال معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان و سایر مقامات محلی قرارگرفت. بررسی راهکارهای بسط و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین خوزستان و استان آستراخان روسیه از محورهای اصلی این دیدار در دو روز اخیر بوده است.

طرفین در این دیدار دو روزه همچنین درباره تقویت همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو استان در زمینه تجارت، کشاورزی، حمل و نقل و تزانزیت کالا، بحث و تبادل نظر کردند.

شهر آستراخان مرکز استان آستراخان روسیه، در شمال دریای خزر واقع است و در طول تاریخ 100 ساله اخیر، مهم‌ترین بندر تجاری این دریا محسوب شده است. شهرآستراخان در دهانه رودخانه ولگا واقع است و از این طریق به دریای خزر راه پیدا می کند و به همین سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌رود. آستراخان شهری قدیمی است که نه تنها در روسیه بلکه در اروپا به عنوان شهر بزرگ صنعتی معروف است.

این استان پایتخت اقتصادی دریای خزر در جنوب روسیه است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. بندر آستراخان مهم‌ترین بندر بازرگانی فدراسیون روسیه در دریای مازندران است. هم‌اکنون 140 شرکت ایرانی در استان آستاراخان روسیه مراودات اقتصادی و تجاری دارند.

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول